Архив

Германия: Нова субсидия за електрически превозни средства се завръща като стимул за покупка – също и за употребявани автомобили

След обявяването на нова субсидия за електрически превозни средства от страна на германското правителство, се появяват повече подробности. Според медийни съобщения, тя отново ще бъде стимул за покупка на стойност до 4000 евро, но със строги ограничения както за цената на превозното средство, така и за дохода на купувача. Очаква се употребяваните автомобили също да отговарят на условията.

bild.de, auto-motor-und-sport.de, rnd.de , 13.10.2025 – 10:27

След внезапното прекратяване на екологичния бонус в Германия за покупка на електрически автомобили в края на 2023 г., федералното правителство сега планира нова програма за финансиране kia-ev6-gt-chargingза насърчаване на приемането на електрически превозни средства. Както заяви финансовият министър Ларс Клингбайл миналия четвъртък, три милиарда евро от Фонда за климат и трансформация и Социалния фонд на ЕС ще бъдат разпределени специално за подкрепа на домакинствата с ниски и средни доходи при преминаване към превозни средства с нулеви емисии.

Това, което Клингбайл първоначално не уточни, беше дали схемата отново ще бъде стимул за покупка или например модел на социален лизинг, подобен на този във Франция – нещо, което неговата Социалдемократическа партия (ГСДП) защитаваше през последните месеци.

Според различни медийни съобщения, сега изглежда, че коалицията от ХДС/ХСС и ГСДП е избрала бонус за покупка до 4000 евро на превозно средство. Програмата трябва да започне на 1 януари 2026 г., като Федералната служба за икономически въпроси и контрол на износа (BAFA) отново ще отговаря за обработката на заявленията и разпределянето на средствата.

Очаква се обаче новата програма да бъде с по-строги условия от предишния екологичен бонус. Съобщава се, че ще има таван на доходите, за да се гарантира, че само домакинствата с ниски и средни доходи се възползват. Според германския вестник Bild, брутен месечен доход до 3800 евро се обсъжда, въпреки че това все още не е финализирано.

По-нисък таван на цените и подкрепа за употребявани автомобили

Новите правила ще наложат и по-строги ограничения за допустимите превозни средства. Според съобщенията, нетната обявена цена е ограничена до 45 000 евро – в сравнение с лимита от 65 000 евро по предишната схема. С други думи, премиум електрическите модели ще бъдат изключени. Само покупките на изцяло електрически превозни средства ще отговарят на условията, а не на plug-in хибриди.

За първи път федералното правителство планира да включи и употребявани електрически автомобили в програмата. Други страни от ЕС вече имат положителен опит с подобни мерки. Това би позволило на домакинствата с по-ниски доходи да си позволят електрически автомобил по-лесно. В крайна сметка новите електрически превозни средства все още са склонни да струват значително повече от тези с двигател с вътрешно горене и дори със субсидия от 4000 евро цените често остават високи.

Ако употребяваните електрически превозни средства също бяха субсидирани, домакинствата с по-ниски доходи биха могли да се възползват от комбинацията от по-ниски цени на употребяваните автомобили и държавни стимули. Освен това предлагането на употребявани електрически превозни средства нараства постоянно – подхранвано от връщане на лизингови договори и автомобили от фирмения автопарк, които обикновено се подменят само след няколко години.

Подкрепа за германските и европейските производители

Генералният секретар на SPD Тим Клусендорф заяви пред Bild: „Всеки трябва да може да си позволи прехода.“ Той добави: „Това финансиране е предназначено най-накрая да внесе електрическите автомобили в градските квартали, където досега е било трудно да се финансират. Важното за мен при проектирането на тази програма е тя да е от полза предимно за германската и европейската автомобилна индустрия. Министерството на околната среда ще гарантира това. Бъдещето е електрическо и ние искаме то да бъде написано в германски производствени обекти.“

По този начин, според съобщенията, германското правителство проучва начини за изключване на електрическите автомобили, произведени в Китай, от схемата. Освен това се очаква новата субсидия да обхване не само електрическите автомобили, но и други форми на климатично неутрална мобилност, като електрически мотопеди, мотоциклети и евентуално електрически велосипеди.