Архив

50 години успех. Skoda 130 RS положи основите

Наследството на Škoda в моторните спортове е почти толкова старо, колкото и самата марка. Но в света на съвременните ралита, точно преди петдесет години автомобилният производител се утвърди като сериозен претендент – с легендарната Škoda 130 RS. Днешните най-съвременни рали автомобили все още надграждат тази богата традиция. Пилотите Джон Хаугланд и Андреас Микелсен размишляват върху пет десетилетия успех в ралитата, зад волана както на 130 RS, така и на неговите съвременни наследници.

Въпреки че автомобилите Škoda от Млада Болеслав вече печелеха състезания, когато марката Laurin & Klement започна да произвежда мотоциклети, преди петдесет години Škoda затвърди своята

Skoda 130 RS

Skoda 130 RS

репутация в международните ралита. „Всичко започна през 1975 г. със Škoda 130 RS. Колата беше толкова добра, че дори спечели точки в общото класиране на Световния рали шампионат“, казва рали пилотът Андреас Микелсен.

Първата точка от световното първенство за 130 RS дойде от Рали 1000 езера във Финландия през 1977 г., благодарение на тогавашния заводски пилот на Škoda Motorsport Джон Хаугланд. Той завърши 10-ти в общото класиране – изпреварвайки много по-мощни автомобили. На чакъл 130 RS продължи да впечатлява: Милослав Западло спечели точки през 1978 г., а Вацлав Блана го направи през 1979 г. и 1981 г. на изтощителното рали Акрополис в Гърция.

Според Джон Хаугланд 130 RS наистина блестеше на асфалт: „Това беше изключителен асфалтов автомобил – много стабилен, с отлично сцепление. Постигнахме страхотни резултати с него“, спомня си той. Въпреки това, чакълестите етапи често изравняваха условията, намалявайки разликата в производителността между класовете автомобили. Именно там 130 RS доказа, че може да се справи с много по-силната конкуренция от специалните автомобили от по-висок клас.

„Шофирането на тази кола е наистина прекрасно преживяване. Но наистина трябва да се потрудите за това – трябва да хванете здраво волана; в сравнение със съвременните автомобили, воланът е доста тежък. Въпреки това, усещането е невероятно“, казва Андреас Микелсен след кратко каране в легендарната рали машина, с Й. Хаугланд на мястото на навигатора.

Постижения на Škoda 130 RS

1977: 1-во и 2-ро място в класа – Рали Монте Карло

1978, 1979, 1981: Победи в класа – Рали Акрополис

1981: Обща победа – Европейски шампионат за туристически автомобили

Škoda Octavia WRC

Škoda Octavia WRC

Успехът на 130 RS беше само началото. Неговият наследник, Škoda 130 LR, скоро пое рали задълженията. През 90-те години на миналия век е последван от Favorit, а след това през 1995 г. – Felicia. Škoda Motorsport прави първия си опит в състезанията за задвижване на всички колела в WRC с Octavia WRC, а през 2003 г. идва Fabia WRC. Важен етап настъпва през 2009 г. с представянето на Fabia S2000 – навлизането на Škoda в нова рали категория.

Това е автомобилът, който дава старт на кариерата на Андреас Микелсен на международната сцена. „През 2011 и 2012 г. той ми донесе двете ми титли от Intercontinental Rally Challenge. Този автомобил ми отвори вратата към световното първенство“, спомня си А. Микелсен, отбелязвайки, че никога няма да забрави високооборотния звук на двигателя му.

Škoda Fabia RS Rally2

Škoda Fabia RS Rally2

Той продължава този успех с Fabia R5 (по-късно известна като Fabia Rally2). През 2017 г. той печели категорията WRC2 на Рали Монте Карло. През 2021 г., карайки Rally2 evo, той спечели както Европейския, така и Световния рали шампионат в клас WRC2. През 2023 г. той повтори триумфа си в WRC2 – този път с най-новото поколение Škoda Fabia RS Rally2.За да покаже колко много е напреднала рали технологията през последните 50 години, Микелсен наскоро повози Джон Хаугланд във Fabia RS Rally2. Хаугланд очевидно беше впечатлен: „Фантастично е. Скоростта, начинът, по който работи, и начинът, по който го караш – наистина е впечатляващо.“