Тръмп одобрява разширяване на кредитите за автомобилно производство в САЩ, въвежда нови 25% мита за камиони
Президентът на САЩ също така определя 10% мито за вносни автобуси.
Новите тарифи обхващат всички камиони от клас 3 до клас 8, включително големи пикапи, камиони за преместване, товарни камиони, самосвали и трактори за 18-колесни превозни средства. СНИМКА: BLOOMBERG
businesstimes.com.sg/companies-markets/transport. Публикувано в събота, 18 октомври 2025 г.
[ВАШИНГТОН] Президентът на САЩ Доналд Тръмп подписа в петък (17 октомври) заповеди за разширяване на кредитите за производството на автомобили и двигатели в САЩ и за определяне на
нови 25% тарифи за внос на средно- и тежкотоварни камиони и части, считано от 1 ноември.
Тарифите, които според заповедите се въвеждат от съображения за национална сигурност, целят да прехвърлят повече производство на автомобили към Съединените щати, но биха могли да нанесат значителен удар върху Мексико, което е най-големият износител на средно- и тежкотоварни камиони за Съединените щати.
Тръмп също така определя 10% тарифа за внос на автобуси.
Заповедта на Тръмп дава право на автомобилните производители на кредит, равен на 3,75% от препоръчителната цена на дребно за сглобени в САЩ превозни средства до 2030 г., за да компенсира вносните мита върху части.
Той също така удължава кредита от 3,75% за производството на двигатели в САЩ и за производството на средно- и тежкотоварни камиони в САЩ.
Миналия месец Тръмп заяви, че митата са за защита на производителите от „нелоялна външна конкуренция“ и че тази стъпка ще бъде от полза за компании като собствеността на Paccar Peterbilt и Kenworth, както и собствеността на Daimler Truck Freightliner.
Американската търговска камара по-рано призова Тръмп да не налага нови мита за камиони, отбелязвайки, че петте най-големи източника на внос са Мексико, Канада, Япония, Германия и Финландия, „всички от които са съюзници или близки партньори на Съединените щати и не представляват заплаха за националната сигурност на САЩ“.
Reuters за първи път съобщи подробностите за действието по отношение на митата за автомобили на 3 октомври.
„Мисля, че ще се справим добре с Китай, но трябва да имаме справедлива сделка. Трябва да е справедливо“, каза президентът на САЩ Доналд Тръмп. Тръмп казва, че заплахата от високи мита за Китай е „неустойчива“.
Ако президентът на САЩ Доналд Тръмп напълно спре вноса на необработени горива, въздействието вероятно ще бъде ограничено за Китай. Контролът върху износа на редкоземни елементи е катализаторът за последното избухване между САЩ и Китай.
Как се засилва търговското напрежение между САЩ и Китай и какво означава това
САЩ и Китай се споразумяха за серия от 90-дневни примирия от началото на тази година, като следващият краен срок е през ноември.
Заповедта предоставя на General Motors (GM), Ford, Toyota Motor, Stellantis, Honda, Tesla и други автомобилни производители финансово облекчение срещу тарифи, плащани върху вносни авточасти, които преди това бяха наложени от администрацията на Тръмп.
Министерството на търговията заяви през юни, че планира компенсация за корекция на вноса, равна на 3,75% от препоръчителната цена на дребно за отговарящи на условията сглобени в САЩ превозни средства до април 2026 г., а след това втора година на 2,5%, за да се справи с тарифите за вносни автомобилни части.
Ревизираният кредит го удължава до пет години, запазва го на 3,75% през цялото време и го разпростира върху повече части, което го прави по-ценен за автомобилните производители и би могло да даде на компаниите повече стимули да пренасочат производството, заяви републиканският сенатор Бърни Морено.
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли заяви, че заповедта на Тръмп ще помогне за това авточастите да станат достъпни за производството в САЩ, а новите вносни тарифи за по-големи камиони ще помогнат за изравняване на условията с вноса.
През май Тръмп наложи 25% автомобилни тарифи върху внос на превозни средства и авточасти на стойност над 460 милиарда щатски долара годишно, но оттогава сключи споразумения за намаляване на тези тарифи с някои страни, включително Япония, Обединеното кралство и Европейския съюз.
Министерството на търговията заяви през август, че увеличава тарифите за стомана и алуминий за повече от 400 продукта, включително множество авточасти на обща стойност 240 милиарда щатски долара годишен внос. Частите включват автомобилни изпускателни системи и стомана, необходима за електрически превозни средства, както и компоненти за автобуси.
По-рано тази година GM заяви, че компанията ще се изправи пред брутни разходи, свързани с митата, до 5 милиарда щатски долара тази година, докато Ford посочи брутни загуби от 3 милиарда щатски долара.
REUTERS








