Преосмислена икона: футуристичната, но практична Škoda 1000 MBX
Ами ако един от най-редките серийни автомобили на Škoda се прероди днес в дизайнерския език Modern Solid на марката?
Вдъхновени от богатото наследство на Škoda Auto, дизайнерите на компанията са създали модерни интерпретации на няколко легендарни модела – включително изненадващо забавна и практична визия на купето 1000 MBX.
23.10.2025
Škoda World
Škoda 1000 MBX е уникално купе, произвеждано за кратко през 60-те години на миналия век, излъчващо безгрижния дух на своето време. Елегантната му двуврата каросерия съчетава
стил с ежедневна използваемост, вместо да се фокусира върху чиста спортност. Тази същност служи като вдъхновение за двама дизайнери на Škoda Auto, които разработват модерна преинтерпретация на купето MBX.
Двамата работят върху визията 1000 MBX около три до четири седмици. „Срещахме се поне два пъти седмично, за да обсъдим как интериорът и екстериорът трябва да се свържат, като се гарантира, че дизайнът отразява настоящата философия на Škoda“, спомня си Анти. Ранните скици буквално бяха нарисувани върху листчета хартия – една ключова идея му хрумнала по време на чаша вино в бар: „Помолих сервитьора за малко хартия и химикал и бързо нарисувах концепцията“, смее се той. Оттам идеята се превърна в 3D дигитален модел. Междувременно Дейвид започна директно в 3D среда, неговата област на експертиза. „Започнах с оформянето на архитектурата на интериора, след което преминах към детайлизиране на визуалния му стил“, казва той. Резултатът е впечатляващ интериор, който съчетава спортна елегантност с практичност по безпрецедентен начин – истински модерен кросоувър. Серията „Икони получават преобразяване“ е почит към легендарните модели от историята на Škoda и празник на креативността на днешните дизайнери. Техните преосмисляния на исторически автомобили са създадени ексклузивно за тази серия и не представляват бъдещи модели на Škoda.“
„Нашата концепция е като цяло по-спортна, но все пак има приятелски вид. Съвременните спортни автомобили често изглеждат прекалено агресивни, докато тези от 60-те и 70-те години носят известна елегантност, дори очарователен чар – и това е, което исках да запазя“, казва Анти Савио, отговорен за външния дизайн. „Искахме да запазим същността на автомобила – това, което е представлявал за времето си. Той не беше спортна машина, а по-скоро елегантен автомобил за активен начин на живот“, добавя Дейвид Стингъл, който е отговорен основно за интериорния дизайн.
Пренасяйки този дух в наши дни, Škoda 1000 MBX с модерно солиден дизайн се превръща в нещо като кросоувър – макар че на пръв поглед може да не изглежда така. Дейвид Стингъл измисли отличително интериорно оформление с конфигурация на седалките 2+2. Електрическата платформа с плосък под, предвидена за тази концепция, позволява предните седалки да се слеят в широка, удобна пейка, докато двете отделни задни седалки са сгъваеми в кино стил. Дизайнът включва и врати с отварящи се назад врати, осигуряващи отличен достъп до кабината.
Škoda 1000 MBX
Елегантното купе Škoda 1000 MBX е производно на седана 1000 MB – първият автомобил на Škoda със самоносеща каросерия и революционен алуминиев блок на двигателя, произведен
чрез леене под налягане. Двувратият вариант „Tudor“, с безрамкови врати и без B-колона, влиза в производство през 1966 г. като 1000 MBX с 988-кубиков двигател, осигуряващ 42 к.с. По-мощна версия 1100 MBX последва през 1968 г., задвижвана от 1107-кубиков двигател с 52 к.с. Производството, с много ограничено дневно производство, приключи само година по-късно, с общо произведени само 2517 бройки, което го прави един от най-редките производствени модели на Škoda. Вариантът 1100 MBX остава особено рядък.
Практична елегантност
„Нашата концепция MBX е 2+2 купе, което може лесно да се трансформира в двуместно със забележителен товарен капацитет“, обяснява Дейвид. Когато задните седалки са сгънати нагоре, има достатъчно място за багаж – или дори за велосипед или друго спортно оборудване. „Този автомобил трябва да насърчава екипажа си да се отправя на разходки без миг колебание. Той не е предназначен да бъде просто забавно купе за уикенда, което да бъде втора кола в семейството, а превозно средство с изключителна ежедневна използваемост“, продължава той. Концепцията дори разполага с въздушно окачване, което позволява регулиране на пътния просвет: нисък за спортна стойка или висок за справяне с неравни пътеки и по-лесно товарене на товар.
Преосмислена икона: футуристичната, но практична Škoda 1000 MBX 
Дейвид Стингъл е проектирал арматурното табло като овален модул, покрит със стъкло, в който се проектират изображения. Овалният мотив се повтаря последователно в целия интериор – видим е например на волана и отличителните облегалки за глава. Тази концепция е директно вдъхновена от дизайна на арматурното табло на оригиналния автомобил. Подобно на историческия си предшественик, модерната визия на 1000 MBX няма централна конзола. Хромираните акценти на оригинала са заменени с изчистени графични детайли, подчертани от амбиентно осветление, в съответствие с дизайна на Škoda.








