Рали шампионът поставя нов световен рекорд: Кара от Полша до Париж и обратно с един резервоар дизел
Европейският рали шампион Мико Марчик току-що пренаписа правилата за горивна ефективност. Известен с това, че изтласква автомобилите до краен предел на чакъл и асфалт, полският пилот доказа, че може да разшири и границите на резервоар с дизел, покривайки изумителните 2831 километра (1759 мили) от Полша до Париж и обратно без да зарежда нито веднъж.
techstory.in, октомври 2025 г.
Марчик, който обикновено доминира европейските рали етапи със своята Skoda Fabia RS Rally2, се зае с напълно различно предизвикателство: да тества издръжливостта на почти
фабричен Skoda Superb 2.0 TDI. Целта? Да се види колко далеч може да стигне един резервоар дизел в реалния свят.
Резултатът беше нищо друго освен рекорден. Със среден разход от 2,61 литра на 100 километра, еквивалентен на 108,2 мили на галон (mpg), Марчик официално постави световен рекорд за най-голямо разстояние, изминато с един резервоар гориво.
Колата: Почти директно от завода
Това, което прави този подвиг още по-впечатляващ, е фактът, че Superb, използван за пътуването, е бил практически недокоснат от фабричната си конфигурация. Единствените модификации са били пружините на окачването Sportline, които леко понижават автомобила, и гумите с ниско съпротивление при търкаляне, за да се намали триенето.
Иначе всичко – от настройката на двигателя до използваното гориво – остана стандартно. Всъщност, Марчик завърши цялото пътуване с обикновен дизел, а не с премиум варианта, на който много еко-шофьори разчитат за повишаване на ефективността.
Подготовката: Прецизност пред скоростта
Преди опита за рекорд, Марчик прекара месеци в изучаване на поведението на автомобила. Той измина над 20 000 километра (12 427 мили) за четири месеца, експериментирайки с техники на шофиране, налягане в гумите и постоянство на скоростта.
Най-голямото му прозрение: 80 км/ч (50 мили/ч) е идеалната скорост. При тази скорост 2,0-литровият TDI двигател работи с максимална ефективност. „Открих, че поддържането на постоянна скорост, предвиждането на трафика и избягването на ненужно спиране правят огромна разлика“, каза той.
Той използва и еко режима на Superb, който омекотява реакцията на газта и осигурява по-плавна и по-икономична смяна на предавките.
Овладяване на стихиите
Дори и с щателна подготовка, условията не винаги са били идеални. „Германия беше малко предизвикателна“, призна Марчик. „Нощните температури паднаха до около един градус по Целзий, което не е чудесно за разхода на гориво. Имаше и дълги участъци нагоре, някои над пет километра, което увеличи разхода на гориво.“
И все пак, умните тактики помогнаха за компенсиране на загубите. Марчик поддържаше оптимално налягане в гумите, избираше маршрути с благоприятни ветрови условия и понякога се възползваше от аеродинамичното течение зад камиони, макар и винаги на безопасно разстояние.
Отвъд рекорда: Какво следва
Въпреки почти удвояването на официалните данни за разход на гориво на Skoda по WLTP, Марчик вярва, че има още какво да се постигне. „Уверен съм, че бих могъл да премина границата от 3000 километра с по-добро време и първокласно гориво“, каза той.
Неговото бягане не е просто каскада; то е напомняне, че дори спортните пилоти могат да се борят за устойчивост. За Skoda това е мощно доказателство за инженерните постижения на най-новите ѝ дизелови модели, доказвайки, че ефективността и издръжливостта могат да съществуват едновременно.
От рали етапи до книги с рекорди, Мико Марчик показа, че умението зад волана не е само скорост; става въпрос за контрол, постоянство и разбиране на всяка капка гориво








