ACEA: Регистрациите на електрически превозни средства се увеличават с 20%
Според европейската индустриална асоциация ACEA, през септември в ЕС са регистрирани 167 586 новозаредени електрически автомобила, което е с 20% повече отколкото през същия месец миналата година. От януари до септември електрическите превозни средства достигнаха пазарен дял от 16,1%.
Изображение: BMW
acea.auto (PDF), 28.10.2025 – 14:00
Общо ACEA е регистрирала 1 300 188 нови електрически превозни средства с батерии досега тази година, поддържайки стабилния си дял от 16,1%. Асоциацията отбелязва, че това е „все
още под темпото, необходимо на този етап от прехода“. В края на август, когато са регистрирани 120 797 новозаредени електрически автомобила, общият брой регистрации на електрически превозни средства е бил 1 132 603 – границата от един милион вече е била надмината през юли.
За сравнение, миналата година само 13,1% от всички нови регистрации до края на септември са били автомобили с електрическо захранване. С темп на растеж от три процентни пункта годишно, целта на ЕС всички нови автомобили да бъдат с нулеви емисии от 2035 г. наистина би била непостижима. Въпреки това е вероятно по-динамично развитие на пазара, повлияно от множество фактори – цената, пробегът и скоростта на зареждане на новите електрически автомобили видимо се подобряват.
Това развитие се дължи предимно на три от четирите най-големи пазара на електрически автомобили, които заедно представляват 62% от всички регистрации на нови електрически автомобили в Европа: Германия (+38,3%), Белгия (+12,4%) и Нидерландия (+3,9%) отбелязаха растеж, докато Франция, като друг основен пазар, регистрира малък спад от 0,2% през годината – въпреки ръста от 11,2% през септември.
Също така според ACEA, хибридните електрически превозни средства остават най-популярният двигател сред купувачите. Това е технически правилно. Никой друг двигател няма по-голям дял от новите регистрации – 34,7%. Превозните средства, класифицирани като хибридни електрически превозни средства (HEV), включват тези с много ниска степен на електрификация, като например 48-волтови меки хибриди. Те често използват електрическия двигател само за кратковременно подпомагане на двигателя с вътрешно горене и не могат да се движат изцяло електрически – което на практика ги прави превозни средства с двигател с вътрешно горене, считани за хибриди.
Тези хибриди представляват 2 793 079 нови регистрации тази година, като основно се движат от Франция (+28,2%), Испания (+28,1%), Германия (+10,6%) и Италия (+9,2%). Конвенционалните бензинови и дизелови превозни средства, на хартия, са загубили дял.
Броят на отделно регистрираните plug-in хибриди също се е увеличил: 722 914 бройки представляват деветпроцентен пазарен дял досега тази година, в сравнение с едва 6,9% до края на септември 2024 г. „Това се дължи на увеличение на обема на ключови пазари като Испания (+105,2%), Германия (+63,9%) и Италия (+72,6%)“, отбелязва ACEA.
Данните на ACEA разкриват и друг факт: най-големият пазар на електрически автомобили в Европа не е в ЕС. Със 72 779 нови електрически автомобила, Обединеното кралство ясно изпревари Германия като най-големия единичен пазар в ЕС, който регистрира 45 495 регистрации.
В статистиката на производителите ACEA вече не разделя по задвижващи агрегати, така че могат да се правят изявления само за производителите на чисти електрически автомобили. Във всички задвижващи агрегати VW Group води с 241 368 бройки (+11,1%), въпреки че това не са чисто електрически числа. Тъй като BYD (13 221 нови регистрации, +272,1%) вече продава и plug-in хибриди, данните на Tesla могат да се тълкуват като продажби на чисти електрически автомобили – американският производител продължава да предлага само изцяло електрически превозни средства.
С 25 656 нови автомобила след над 31 500 регистрации през септември 2024 г., спадът на Tesla продължава, но е „само“ с 18,6% под миналогодишния. Темпото на спад се забави значително, тъй като Tesla има 111 328 нови регистрации досега тази година, което е с 38,7% под нивото на предходната година. Въпреки спада, Model Y остава сред най-продаваните електрически автомобили, въпреки че търсенето е намаляло.









