Китай изключва електрическите превозни средства от последния си петгодишен план, тъй като индустрията се бори със свръхпредлагане
Китай изключи електрическите превозни средства от списъка си със стратегически индустрии за петгодишния план за периода 2026-2030 г., за първи път от повече от десетилетие. Тази стъпка идва в момент, когато секторът е изправен пред свръхкапацитет и интензивна конкуренция, като приоритетите сега се изместват към квантовите технологии, биопроизводството и водородната енергия.
От Reuters
28 октомври 2025 г., 18:08:00 ч.
Китай изключи електрическите превозни средства от списъка си със стратегически индустрии в петгодишния си план за развитие за периода 2026-2030 г., което е първото им изключване  от повече от десетилетие, тъй като секторът се бори с предизвикателствата на свръхпредлагането.
от повече от десетилетие, тъй като секторът се бори с предизвикателствата на свръхпредлагането.
Превозните средства с нова енергия (NEV) – категория, включваща електрически превозни средства, plug-in хибриди и превозни средства с горивни клетки – бяха включени като стратегически развиващи се индустрии в предишните три петгодишни плана, насочени към изостряне на индустриалната конкурентоспособност.
Централното и местните власти предоставиха милиарди долари субсидии, помагайки на Китай да постигне водеща позиция на световния пазар и индустриална верига за електрически превозни средства.
15-ият петгодишен план, публикуван от официалната информационна агенция Синхуа във вторник, дава приоритет на квантовите технологии, биопроизводството, водородната енергия и ядрения синтез като нови двигатели на икономическия растеж, като пропуска NEV от списъка.
Автомобилите бяха споменати наред с жилищата, като правителството настояваше за премахване на ограниченията за покупки, за да се стимулира потреблението.
През годините Китай се превърна в най-големия автомобилен пазар в света. Но секторът е обхванат от свръхкапацитет, продължителна ценова война и прекомерна конкуренция.
В коментари относно новия петгодишен план, публикуван от Синхуа също във вторник, китайският президент Си Дзинпин отново подчерта важността да се избягва бързането за развитие и инвестиране в едни и същи „нови продуктивни сили“.
„Целта ни е да насочим всички заинтересовани страни да възприемат разумен, рационален и реалистичен подход в работата си и да се въздържат от бързане в нови инициативи“, каза Си.
По-рано тази година Си постави под въпрос дали всяка провинция трябва да развива индустрии като изкуствен интелект, изчислителна мощност и електрически превозни средства, според вестник „Пийпълс Дейли“.
Откакто Китай започна да се развива през 2009 г., все по-голям брой градове, които традиционно не са известни като центрове за мобилност, като Хефей и Сиан, се превърнаха в гиганти в електромобилния сектор. Напредъкът, в съчетание с амбицията на Китай да бъде водещ новатор, кара почти всяко населено място да се бори за място.
Наситеният вътрешен пазар с десетки марки електромобили, които се борят за потребителските разходи на фона на засилен дефлационен натиск, се утежнява от облаци, надвиснали над износа на автомобили, докато Китай се справя с търговските напрежения със Запада.
Китайската комунистическа партия издава петгодишни планове от 1953 г. насам, за да определи икономическите и индустриалните приоритети за развитието на страната.








