Автомобилна тревога: „Без чипове Nexperia предстои спиране на производството.“ ЕС посредничи между Китай и Холандия
ACEA осъжда „неразрешения политически спор“, който излага на риск европейското производство: прекъсването на монтажните линии „може да е въпрос на дни“. Европейската комисия уверява: „Търсим решение спешно“
eunews.it/en
Брюксел – Сложният спор между Холандия и Китай относно Nexperia, производителя на чипове, базиран в Наймеген, Холандия, но частично контролиран от китайското правителство, рискува да наруши европейското производство на автомобили. Тревогата, един месец след забраната за износ на чипове от Пекин, идва директно от ACEA, асоциацията, която обединява автомобилната индустрия на ЕС, която е все по-загрижена за „предстоящото“ спиране на монтажните линии. Европейската комисия посредничи между двете правителства и днес увери, че „се опитва да намери решение спешно“.

Служител на Nexperia GmbH се разхожда из чистите помещения на производителя на полупроводници. (Снимка от AFP)
Аферата датира отпреди повече от месец, когато правителството в Хага реши да поеме контрола над Nexperia поради опасения, че компанията демонтира дейността си на стария континент, за да прехвърли производството си в Китай. Според Reuters, тогавашният изпълнителен директор Джан Сюежен, който е и основател на китайската компания майка Wingtech Technology, е планирал да съкрати 40% от персонала в Европа и да затвори център за научноизследователска и развойна дейност в Мюнхен. По-рано, според съобщенията, изпълнителният директор е прехвърлил дизайна на чипове и настройките на машините от фабриката на компанията в Манчестър във фабрика на Wingtech в Китай.
В края на септември холандски съд отстрани Сюежен и националното правителство пое контрола над компанията. В отговор китайското Министерство на търговията блокира износа на продуктите на компанията от Китай на 4 октомври. Проблемът е, първо, че чиповете на Nexperia се използват широко в автомобилните електронни системи. Освен това, въпреки че повечето чипове на Nexperia се произвеждат в Европа, около 70% се опаковат в Китай преди дистрибуцията.
След едномесечен застой, ACEA осъди на 29 октомври в прессъобщение ситуацията, изправена пред „политически спор, който остава нерешен“, ситуация, която „става все по-критична всеки ден за световното автомобилно производство“. Индустрията, обясни Асоциацията на най-големите производители в ЕС, „в момента черпи от резервни запаси, но доставките бързо намаляват“.
Прекъсването на монтажните линии „може да е само въпрос на дни“, предупреди Зигрид де Врис, генерален директор на ACEA. Някои членове на Асоциацията съобщиха, че „доставките на компоненти вече са прекъснати поради недостига“. Де Врис призова „всички участващи страни да удвоят усилията си, за да намерят дипломатически изход от тази критична ситуация“.
Въпросът е на масата на европейския търговски комисар Марош Шефчович от седмици. През последните дни Сефчович е бил в контакт „както с китайски, така и с холандски служители“, потвърди говорителят на Европейската търговска комисия Олоф Гил. На 30 октомври делегация от китайски правителствени техници пристигна в Брюксел за лична среща с представители на изпълнителната власт на ЕС относно друга криза: ограниченията върху износа на редкоземни елементи от Китай. „Предполагам, че тази тема също ще бъде повдигната там“, каза говорителят, „но ние отново заявяваме, че сме в контакт с двете страни и че се опитваме да намерим решение спешно.“








