Архив

Проект E|MPOWER стартира тестова фаза за зареждане на магистрали в Германия

В проекта E|MPOWER за индуктивно зареждане на електрически превозни средства по време на шофиране е завършена строителната фаза на магистрала A6 близо до Амберг. Тестовата фаза вече започва.

Това е първият път в Германия, в който се провеждат изследвания на магистрала за това как електрическите превозни средства могат да се зареждат безжично по време на шофиране.

fau.de (на немски), 31.10.2025

Сн.: Германия – Индуктивно зареждане BEV

Тестовата писта по магистрала A6 в Горен Пфалц беше открита през лятото. Участъкът между Амберг-Запад и Зулцбах-Розенберг е дълъг малко под един километър. С официалното магистралазавършване на строителната фаза проектът, ръководен от Университета Фридрих-Александър Ерланген-Нюрнберг (FAU), прави „решителна стъпка към електрифицирана мобилност“, според FAU.

Не само започващата тестова фаза обаче се очаква да даде важни прозрения за индуктивното зареждане по време на шофиране: консорциумът, състоящ се от FAU, Electreon, VIA IMC, Risomat и Университета по приложни науки „Георг Симон Ом“ в Нюрнберг, както и партньорите Seamless и Eurovia, участващи в проекта, възнамеряват да използват резултатите от строителната фаза, за да разработят строителни и монтажни процеси, подходящи за серийно производство. Ефективното производство на индукционни бобини също е част от E|MPOWER.

Системата, вградена в A6, се основава на решение на Electreon, един от лидерите на пазара на индуктивно зареждане и преди всичко динамично индуктивно зареждане.

Принципът звучи просто: бобини, вградени в пътната настилка, генерират магнитно поле веднага щом подходящо оборудвано превозно средство премине по тях. Противодействаща бобина в превозното средство абсорбира енергията и я подава директно в батерията.

За разлика от решенията за въздушна линия например, технологията е невидима и вандалоустойчива, интегрирана в пътната настилка, така че участъкът остава нормален участък от магистрала за всички останали участници в движението.

Технологията за интеграция и мащабируемо производство на бобините идва от Seamless Energy Technologies в Нюрнберг. „Компанията доставя електронния блок, който е интегриран под пътната настилка и позволява прецизен пренос на енергия между пътя и превозното средство“, както пише FAU. „Системата работи динамично по време на шофиране, както и статично, когато е паркирана.“

Прессъобщението не уточнява капацитета на зареждане, който ще се предава. Снимките от събитието не предоставят никаква информация за това: дисплеят винаги показва „- – kW“. Твърди се, че наскоро инсталирана система Electreon близо до Париж е способна да предава до 200 кВт непрекъсната мощност и 300 кВт пикова мощност.

Използването на технологията Electreon на A6 е най-дългата тестова писта от този вид в Германия до момента – и, както бе споменато, първият тест на/в магистрала. Това обаче не е първото приложение в Германия: Electreon вече реализира първите си проекти в Карлсруе и Балинген през 2020 и 2023 г., въпреки че последният включваше бавно движещ се автобус за градинско изложение.

Участъкът от магистралата близо до Амберг е по-дълъг и превозните средства се движат със значително по-високи скорости. E|MPOWER се фокусира и върху производствените и строителните техники, за да намали разходите и продължителността на строителството на такива системи.

„С E|MPOWER ние буквално пренасяме изследванията на пътя“, казва Флориан Риш, професор по монтажни технологии за съхранение на електрическа енергия в катедрата по производствена автоматизация и производствени системи (FAPS) във FAU.

Андреас Вендт, управляващ директор на Electreon в Германия, добавя: „Тестовата писта на A6 е важна стъпка за валидиране на нашата технология в реални условия и демонстриране на нейните предимства за ежедневна употреба. Убедени сме, че индуктивното зареждане ще даде решаващ принос за повишаване на ефективността на електрическата мобилност и нейната подходящост за масово използване.“

Едно потенциално предимство на индуктивното зареждане е, че системата с противодействаща бобина на дъното на превозното средство може да се използва на различни видове превозни средства – автомобили, камиони или автобуси.

От друга страна, въздушните линии трябва да бъдат монтирани достатъчно високо на магистралата, за да могат камиони и автобуси да преминават под тях, което означава, че въздушната линия е много висока за автомобили. Електрически камион, електрически ван и електрически автомобил – Toyota bZ4X – ще бъдат на пътя по време на теста.

Electreon заявява, че енергийният поток може да бъде интелигентно контролиран чрез цифрова платформа. „Времето и количествата за зареждане се коригират според търсенето, за да се избегнат пикови натоварвания и да се използва наличната енергия ефективно. По този начин системата поддържа оптимизирано управление на автопарка и допринася за стабилността на електропреносната мрежа“, се казва в съобщението.

Проектът E|MPOWER се финансира от Федералното министерство на икономиката и опазването на климата на Германия (BMWK) като част от програмата Elektro-Mobil и се подкрепя от федералната компания за магистрали Autobahn GmbH.

Консорциумът по проекта използва преасфалтирането на пътното платно на магистрала A6 в посока Нюрнберг между кръстовищата Зулцбах-Розенберг и Амберг-Запад, за да реализира тестовата писта на участък от магистралата.

В дългосрочен план технологията ще бъде разширена до по-дълги участъци от магистралата и градските зони.