Архив

Лек спад в регистрациите на нови електрически превозни средства в Норвегия

Общо 10 852 електрически автомобила бяха новорегистрирани в Норвегия през октомври. Това представлява 22% намаление в сравнение със септември и лек спад спрямо предходната година, но електрическите превозни средства все още представляват 97,4% от целия пазар. Въпреки това, все още може да последва интересен скок в края на годината.

Изображение: Tesla, ofv.no, 03.11.2025 

Норвегия, BEV Данни

Въпреки спада, Норвежкият съвет за пътна информация (OFV) остава оптимист, тъй като 10 852 нови електрически автомобила от 11 138 нови пътнически превозни средства норвегияпредставляват пазарен дял от 97,4%. Делът на електрическите превозни средства от началото на годината вече е достигнал 95,2%, в сравнение с 88,8% към същия период на 2024 г. OFV също така отбеляза, че „октомври обикновено е по-спокоен месец и тазгодишните цифри попадат в рамките на сезонната норма“.

Общият норвежки пазар на автомобили продължава да расте: 124 463 нови автомобила са регистрирани през първите десет месеца на 2025 г., което е с 20,4% повече спрямо същия период на 2024 г. От тях 118 460 са изцяло електрически превозни средства. Вторият по големина тип задвижване, plug-in хибридните бензинови автомобили, представлява 2198 нови регистрации и пазарен дял от 1,8%. „Тези цифри потвърждават, че Норвегия остава световен лидер в електрификацията на пазара на нови автомобили“, заяви OFV.

По-интересно от малката разлика между 97,4% дял през октомври и рекордните 98,3% през септември ще бъде как ще се развият последните два месеца на годината – и началото на 2026 г. „Много хора вероятно обмислят да отложат покупките си на автомобили по-рано, за да се възползват от настоящото освобождаване от ДДС“, каза директорът на OFV Гейр Инге Стоке. С други думи, търсенето може да нарасне още повече, преди да влязат в сила новите правила за ДДС през 2026 г.

Volkswagen беше най-продаваната автомобилна марка през октомври с 1565 нови превозни средства – всички електрически. След нея се нареждаха Volvo (1165 превозни средства) и BMW (960), пред Tesla, която регистрира само 671 нови регистрации в Норвегия през октомври. Въпреки производството на Model Y в Германия, Tesla продължава да доставя по-голямата част от своите превозни средства в Норвегия в края на всяко тримесечие, с по-ниски обеми между тях.

В класацията на моделите, общият брой на Volkswagen идва от няколко популярни серии, докато цифрите на Tesla се движат главно от Model Y. Model Y остана най-продаваният автомобил в Норвегия през октомври с 592 регистрации, точно пред Volvo EX40 (586) и VW ID.7 (585), всеки с 5,3% пазарен дял. За сравнение, през септември – последния месец на третото тримесечие – само Model Y регистрира 4132 регистрации и 28,8% дял.

Следват VW ID.4 (456 бройки) и Volvo EX30 (436), докато китайският SUV BYD Sealion 07 се класира на следващото място с 371 нови регистрации. Друг китайски модел, Xpeng G6, също влезе в челната десетка с 332 бройки. По-надолу в списъка, Škoda Elroq (346), Ford Explorer (337) и BMW i4 (322) представляват средния сегмент.

„Според статистиката за моделите, конкуренцията се засилва. Новите модели се утвърждават бързо и продажбите се разпределят по-равномерно между няколко марки. Това показва, че пазарът на електрически автомобили узрява“, каза Стоке.

Пазарът на ванове също става все по-електрифициран, макар и все още не в същата степен, както леките автомобили. През октомври в Норвегия са регистрирани 2713 нови ванове, от които 45,9% са електрически. Досега през 2025 г. 44,8% от всички нови ванове са задвижвани от батерии, в сравнение с 28,7% по същото време миналата година. „Електрификацията на вановете напредва, но много компании са изправени пред по-големи финансови предизвикателства от преди. Поради това предвидимите стимули и стабилните рамкови условия са от решаващо значение за по-нататъшното развитие“, добави Стоке.