Архив

Seat пуска в експлоатация нови производствени мощности за малки електрически автомобили

Seat откри нова преса PXL в основния си завод в Марторел, Испания. Пресите в момента се използват за щамповане на части за текущите серийни модели – а от 2026 г. нататък ще се използват и за Cupra Raval и VW ID. Polo.

Изображение: Seat

seat-cupra-mediacenter.com, 04.11.2025 – 10:07

Линията за пресоване, състояща се от шест преси, ще бъде използвана за производство на до четири милиона части от каросерията годишно за предстоящите малки електрически Untitledавтомобили, според Seat. След 40 месеца разработка и строителство, съоръжението вече е в експлоатация.

Seat инвестира сериозно в завода в централата си в Марторел за производството на двата малки електрически автомобила, Cupra Raval и VW ID. Polo, например в ново съоръжение за сглобяване на батерии точно до производствената линия на превозните средства, в обучение на персонала, както и в модернизиране на оборудването и процесите. Твърди се, че новата преса PXL е „по-ефективна, по-мощна и по-свързана“ от оборудването, използвано преди това за производство на каросерии в бяло.

„Благодарение на своите 15 хода в минута, можем да щамповаме повече части за по-кратко време, с максимална ефективност“, обяснява Алисия Молина, ръководител на отдела за разработване на производствени процеси в Seat и Cupra. Времето за смяна на инструментите също е значително по-кратко, което означава, че пресата може да бъде преоборудвана по-бързо за други щанцови инструменти, за да се произвеждат различни части – според Seat са възможни до 15 смени на инструменти на ден.

„Чрез пълна автоматизация на този процес успяхме да намалим времето, необходимо за смяна на щанцовите инструменти, до само пет минути между завършването на последната част от серия и започването на производството на първата в следващата“, добави Хосе Арече, управител на завода в Марторел.

По време на всеки процес на щанцоване се записват около 3000 точки от данни. В бъдеще тази информация ще се използва за прогнозиране и по този начин за оптимизиране на процесите. Това обаче все още не е възможно в началото на експлоатацията: двете системи, които ще оценяват тези огромни количества данни – едната за контрол на производството, а другата за поддръжка – все още са в процес на разработка.

Untitled1PR на Seat вече определи разработването и изграждането на тази огромна машина като „индустриален шедьовър“. „За да издържи на сила от 81 000 kN, пресата е разположена върху 9-метрова яма и 20-метрови бетонни пилотни основи, което е еквивалентно на височината на 7-етажна сграда“, пише Seat. „Това изискваше до 40 месеца развойна и строителна работа, включваща много предизвикателства по отношение на координацията.“

Отдавна е ясно, че Cupra Raval и VW ID. Polo (известен отдавна като ID.2) ще бъдат произвеждани в Марторел. Камуфлираният производствен модел на Cupra Raval беше изложен за кратко на IAA Mobility, докато VW показа почти производствен концептуален автомобил на ID.Polo. Подготовката в Марторел е в разгара си от известно време: в началото на годината Seat премести производството на малките автомобили с двигател с вътрешно горене Ibiza и Arona на линия 3 в завода си в Марторел, близо до Барселона, за да може линия 1 да бъде подготвена за електрическия градски автомобил.

В този контекст испанската марка VW също обяви, че предсерийното производство ще започне тази година, преди да премине към серийно производство на неопределена дата през 2026 г. Предсерийният монтаж на батерийните системи също е в ход от май, като по това време първите тестови части бяха щамповани на новата преса PXL. Произведените там части сега се използват и за серийни автомобили.