ЕС ще представи регулации за CO2 за фирмените автопаркове през декември
ЕС преразглежда своите регулации за CO2 за компаниите от известно време – много компании се опасяват от ранна забрана на двигателите с вътрешно горене през задната врата. Очаква се Комисията да представи плановете си в средата на декември. В Германия почти две трети от всички нови регистрации ще бъдат засегнати.
automobilwoche.de (на немски) 4.11.2025 – 11:56
На 16 декември Европейската комисия очевидно възнамерява да представи плановете си за нови регулации за CO2 за фирмените автопаркове. Поне това съобщава
Automobilwoche,позовавайки се на източници от индустрията. Самата комисия не пожела да потвърди датата, но заяви в общи линии, че в момента работи по предложението: „Допълнителна информация ще последва скоро“, каза говорител.
Ако критиците успеят, това предложение би могло да има поне толкова голямо въздействие върху пазара на превозни средства, колкото целта на ЕС да разрешава само нови автомобили с нула грама емисии на CO2 на километър от 2035 г. нататък – тъй като това е възможно само с електрически задвижвания, разговорно се говори за „забрана на двигателите с вътрешно горене“, дори ако двигателите с вътрешно горене не са директно изключени.
Тъй като ЕС – разбираемо – все още не предоставя никакви данни или коментари, докато работата по проекта продължава, това естествено подхранва слуховете. В индустриалните среди се казва, че Комисията иска да се придържа към фиксирана квота за електрически автомобили, макар и не 100% квота до 2030 г., както беше съобщено през лятото, като изтегли общата цел за фирмените автопаркове с пет години напред.
Въпреки това, цифрите, които циркулират в момента, са амбициозни: твърди се, че ЕС планира електрическа квота от поне 50% за 2027 г., като слуховете в момента сочат 90% за 2030 г. Както бе споменато, това не е потвърдено.
Тъй като дискусиите за смекчаване на целта на ЕС за 2035 г., отклонявайки се от твърда регулация към по-гъвкав механизъм, не се ограничават само до германската политика, ЕС изглежда също променя позицията си по този въпрос. Според Automobilwoche, позовавайки се на вътрешен човек от индустрията, „квотата за електрически превозни средства в автопарковете и краят на двигателите с вътрешно горене ще бъдат свързани“. Какво точно би могло да означава това обаче не е обяснено подробно.
Едно обаче е ясно: времето е интересно. Предложение на ЕС, представено в края на 2025 г., обсъдено следващата година и приложено в тази или модифицирана форма, ще стане задължително едва през 2026 г. Ако, както (твърди се), квота за електрически автомобили от поне 50% се прилага за автопарковете на компаниите от 2027 г. нататък, това би могло да представлява огромно предизвикателство за пазара. Особено след като индустрията в момента се адаптира към малко по-бавно нарастване на електрическата мобилност.
Трябва също да се отбележи, че ЕС определя „автомобилните паркове“ не само като традиционни фирмени автопаркове, но и като всички регистрации на компании. Това включва и тактически нови регистрации от производители и дилъри, както и цялата индустрия за коли под наем. Тези търговски регистрации представляват две трети от пазара в Германия.
В миналото главният изпълнителен директор на Sixt Нико Габриел се изказа срещу прекалено строгата регулация и вече обяви въздействието върху собствените си клиенти, ако такава регулация бъде въведена. „Ще трябва да повишим цените драстично, защото разходите ще скочат до небесата“, каза Габриел. „Електрическите автомобили са по-скъпи, имат по-ниски остатъчни стойности и са по-скъпи за поддръжка. Ще трябва да прехвърлим това на нашите клиенти.“








