Архив

Проучване на CAM показва, че електрическите автомобили ще отбележат значителен растеж през 2025 г.

Китай продължава да бъде двигател на растежа на електрическата мобилност. Европа обаче също отбеляза значителен растеж през първите три тримесечия, макар и неравномерно. Пазарът на САЩ отслабва в сравнение с това, докато балансът на силите се измества в полза на китайските производители на автомобили.

Намалява производството на нови

В международен план електрическата мобилност преживява значителен подем досега тази година. Това показва последният „Доклад за електромобилността“ на Центъра за автомобилен мениджмънт (CAM) в Бергиш Гладбах, Германия. В най-важните за автомобилната индустрия региони в света, а именно Китай, Европа и САЩ, между началото на януари и края на септември са продадени приблизително 12,8 милиона високо електрифицирани превозни средства. В допълнение към електрическите автомобили с батерии, това включва и плъгин хибриди. Това представлява ръст от около 30% в сравнение със същия период на миналата година.

NEV доминират в Китай

Това развитие продължава да се движи предимно от китайския пазар. През първите три тримесечия в Китайската народна република са регистрирани общо 8,89 милиона т. imagesнар.NEV (New Energy Vehicles – превозни средства с нова енергия). Тази категория включва чисто електрически превозни средства, но също така електрически превозни средства с удължаване на пробега и автомобили с plug-in хибридни задвижвания. BEV (електрически превозни средства с удължен пробег) ясно доминират с 5,45 милиона бройки. На второ място, с 3,44 милиона бройки, са plug-in хибридите, които включват и REEV (електрически превозни средства с удължен пробег).

Като цяло, NEV постигнаха пазарен дял от 52,4% през този период, в сравнение с 45,3% през първите три тримесечия на миналата година. Развитието на чисто електрическите автомобили е особено окуражаващо, с ръст от 32% и пазарен дял от 32,1%, отделно от plug-in хибридите. През същия период на миналата година цифрата беше 26,2%. От друга страна, външно зареждаемите хибриди нарастват с много по-бавни темпове, с увеличение само от 14%.

Следователно, чисто електрическите автомобили (BEV) играят все по-доминираща роля в Китай. Освен това, повечето от тях вече се произвеждат от местни производители. Решението на правителството да премахне електрическите автомобили от списъка със стратегически индустрии и по този начин да не ги насърчава толкова силно е напълно логично.

пазНа местния пазар вече може да се наблюдава известна степен на консолидация: 70% от новите регистрации се дължат на десетте най-продавани автомобилни компании – водени от BYD с пазарен дял от 14,2%. За разлика от това, 93 от 169-те производители на автомобили, активни в Китай, имат пазарен дял по-малък от 0,1%, което означава, че е вероятно да изчезнат в дългосрочен план.

Въпреки че Volkswagen Group все още е на второ място по общи продажби в Китай, електрическите модели на германския автомобилен производител не са особено популярни в Средното кралство. Докато задвижванията с батерии очевидно са във възход, базираната във Волфсбург компания, включително марките на Групата, предлагани в Китай, е отбелязала спад от 51,3% в регистрациите на NEV. Докато BYD има пазарен дял от 28,7% в тази категория, а Geely – 12,3%, бившият номер едно в Китай е далеч назад с 0,9%.

Европа остава вторият най-важен пазар

Докато общият пазар в Европа стагнира, тук също се наблюдава силен растеж на електрификацията. През първите девет месеца на тази година във всички страни са регистрирани 2,72 милиона високо електрифицирани леки автомобили. В сравнение с първото тримесечие на 2024 г. това представлява увеличение от 27,7%. Пазарният дял на изцяло електрическите автомобили и plug-in хибридите е 27,4%. Това означава, че Европа остава вторият по големина пазар за BEV и PHEV след Китай.

Дори ако се изключат plug-in хибридите, картината за електрическата мобилност в Европа е окуражаваща. Превозните средства с изцяло електрическо задвижване отбелязаха ръст от 24% през първите три тримесечия на годината. Продажбите на BEV обаче са далеч от равномерни по целия континент. Въпреки че електрическите превозни средства с батерии представляват много висок дял, доста над 30% в скандинавските страни, и този тип задвижване вече е добре установен в Централна и Западна Европа, той все още има нишово присъствие в други региони като Източна Европа и Балканите.

Регистрации на електрически превозни средства в ЕС

Трите най-големи европейски пазара също представят далеч нехомогенна картина. Във Франция новите регистрации на електрически превозни средства са намалели с девет процента от 316 000 миналата година до 289 000. Това обаче се дължи главно на намаляващата популярност на plug-in хибридите, като продажбите на изцяло електрически превозни средства остават стабилни на 216 000. Пазарният дял на електрическите превозни средства е 24%, в сравнение с 25% през първите няколко месеца на 2024 г. Една от причините за забавянето е, че френското правителство затегна критериите за субсидии.

Във Великобритания, от друга страна, електрическата мобилност е във възход. Регистрирани са общо около 522 000 електрически и PHEV превозни средства, което представлява увеличение с около 32% спрямо предходната година. Пазарният дял на силно електрифицираните превозни средства по този начин се е увеличил от 26 на 33%. Чисто електрическите автомобили представляват лъвския пай от това, с 349 414 бройки. През първите девет месеца на 2024 г. на острова са регистрирани само 269 931 нови електрически автомобила. Този растеж се дължи главно на значително разширена гама от модели, по-ниски цени и различни правителствени и общински мерки за подкрепа, свързани със зарядната инфраструктура и автомобилните паркове.

След слабата 2024 г., електрическата мобилност постига най-силен растеж от трите страни в Германия тази година. Регистрирани са общо 600 000 електрически автомобила и plug- паз1in хибриди – увеличение с 46,6%. Пазарният дял на двата типа електрифицирано задвижване е 28%, в сравнение с 19% през същия период на миналата година. Чисто електрическите автомобили представляват 382 000 бройки. CAM отдава положителните цифри на вътрешния пазар предимно на офанзивите на производителите в областта на електрическите модели, по-кратките срокове за доставка и нарастващото приемане на този тип задвижване в автомобилните паркове на компаниите.

В Европа, въпреки силния растеж през 2025 г., увеличаването на електрическата мобилност е в критична преходна фаза с неравномерно развитие. „Настоящата дискусия около все по-идеологическия дебат за евентуално смекчаване на така наречената „забрана за двигатели с вътрешно горене от 2035 г.“ причинява значителна несигурност сред потребителите и възпрепятства бързото пазарно развитие, необходимо за мащабиране“, обобщи Стефан Братцел, основател и директор на CAM.

Пазарът в САЩ се развива много по-бавно

Ренесансът на електрическите автомобили беше пуснат от Tesla в САЩ, но в сравнение с Европа и Китай, растежът там е скромен тази година. Новите регистрации на електрически автомобили и plug-in хибриди са се увеличили само с осем процента до 1,22 милиона превозни средства между началото на януари и края на септември. Това постави пазарния дял на 10 процента през първите три тримесечия. През същия период миналата година той беше 9,7 процента. За изцяло електрическите превозни средства той се е увеличил от 8,0 на 8,2 процента.

След като данъчните облекчения за електрическите автомобили изтекоха на 1 октомври, през септември имаше нов наплив от превозни средства, задвижвани от батерии. Очаква се спад през четвъртото тримесечие поради значително влошената Пазарни условия при администрацията на Тръмп.

Geely отчита 90% ръст на BEV

реноНе само в самия Китай, но и в световен мащаб, пазарът на електрически автомобили се измества в полза на китайските производители. BYD вече беше изпреварил Tesla като най-големия производител на електрически автомобили в света. През първите три тримесечия групата увеличи доставките си с 37% до 1,61 милиона превозни средства. Делът на електрическите автомобили в общите продажби нарасна от 43 на 56%. Geely дори се увеличи с почти 90% до 943 000 електрически превозни средства. Tesla, от друга страна, загуби леко позиции, като доставките намаляха с 5,9% до 1,22 милиона превозни средства.

Докато нещата се влошават в Китай, перспективите за германските производители на автомобили са малко по-добри в световен мащаб. Volkswagen Group увеличи продажбите си на електрически автомобили в световен мащаб с 42% до 717 500 превозни средства, главно поради високата популярност на европейския пазар. Бизнесът с електрически превозни средства на BMW нарасна умерено с 10% до 323 000 автомобила, докато Mercedes-Benz остана малко под нивото от предходната година със 118 000 бройки, което представлява спад от един процент. Пазарният дял на компанията, базирана в Щутгарт, намаля леко до 8%.