Архив

Формула E представя нов състезателен автомобил Gen4 с мощност до 600 кВт

Формула E представи своя нов състезателен автомобил Gen4, който ще дебютира през сезон 2026/27 на изцяло електрическия шампионат. Gen4 бележи голям скок както в производителността, така и в технологиите.

Изображение: Формула E

fiaformulae.com, 06.11.2025

Въпреки че автомобилът е значително развит във всички области, Формула E запазва познатата си техническа концепция. Шасито на автомобила, повечето компоненти на формокачването и батерията са стандартизирани за всички производители и отбори. Само софтуерът и електрическото задвижване – включително системата на задното окачване, свързана с двигателя – могат да бъдат свободно развивани.

Изходната мощност се увеличава значително от сегашните 300 кВт или 350 кВт в режим Attack. В състезателна конфигурация новият автомобил доставя до 450 кВт, с временен пик от 600 кВт в режим Attack. От предишния сезон предният мотор на Gen3 Evo е разрешен за употреба само при старта или в режим „Атака“, за да осигури временно задвижване на всички колела. За разлика от него, автомобилът от Формула E от четвърто поколение може да използва и двата електродвигателя „във всяка фаза на състезанието“. С увеличаването на мощността се увеличава и регенеративният капацитет, позволяващ възстановяване на енергия до 700 кВт.

Допълнителната мощност в електрически състезателен автомобил е значима само ако има достатъчно енергия, за да го поддържа за по-дълги периоди. В резултат на това наличният капацитет на батерията по време на състезание е увеличен с 43% до 55 кВтч. Формула E казва, че това ще даде на отборите повече „капацитет на състезателна енергия“, което ще доведе до „по-смели състезателни стратегии“.

форGen4 е проектиран и като „най-устойчивият състезателен автомобил в моторните спортове“. Конструкцията му използва 100% рециклируеми материали, с поне 20% рециклирано съдържание. По отношение на външния вид новият модел отново прилича повече на традиционен едноместен автомобил, отдалечавайки се от рязко ъгловия дизайн на Gen3. Предните и задните крила са по-големи, за да подобрят аеродинамичните характеристики и сцеплението, което помага на по-високата мощност да достигне ефективно пистата. Тъй като това са стандартизирани компоненти, отборите не могат да разработват свои собствени проекти. Формула Е възнамерява това да предотврати прекомерни разходи за тестове в аеродинамичен тунел за минимални аеродинамични ползи.

Като цяло, новият автомобил – съвместно тестван от Формула Е и ФИА – се очаква да бъде значително по-бърз от настоящия модел Gen3 Evo. Формула Е все още не е публикувала официални данни, тъй като прототипът е тестван с предпроизводствен силов агрегат. Очаква се производителите да извлекат още по-голяма производителност от собствените си системи. В интервю по-рано тази година, главният изпълнителен директор на Формула Е Джеф Додс заяви, че квалификационните обиколки могат да бъдат с около пет секунди по-бързи, отколкото при сегашните автомобили, което ще постави производителността на Gen4 наравно с Формула 2.

След първоначалната тестова фаза, производителите, участващи във Формула Е – Porsche, Nissan, Stellantis, Jaguar и Lola Cars – ще получат първите си шасита от Gen4, за да оценят и интегрират собствените си силови агрегати, преди да започнат съвместните тестове през есента на 2026 г.

„Разработена съвместно с FIA, тя е най-модерната, взискателна и устойчива машина, която някога сме създавали, предефинирайки какво е възможно по отношение на производителността и екологичната отговорност“, каза Додс. „С GEN4 Формула Е засилва позицията си на най-далеко мислещия спорт в света и истински пионер в състезанията.“