Архив

Световна премиера на Twingo E-Tech Electric: „променящата играта“ на Renault за електрически градски автомобили

Много производители на автомобили се затрудняват да произведат електрически малък автомобил за под 20 000 евро. Новият Renault Twingo се стреми да постигне точно това – като същевременно избягва капана да бъде евтин модел.

На хартия електрическият автомобил, произведен в Словения, изглежда много привлекателен – до голяма степен благодарение на помощта от Китай.

06.11.2025

Renault открито признава, че в момента на пазара има сравнително малко малки автомобили – независимо дали с двигател с вътрешно горене или електрически. „Като се има рено1предвид трудността при комбинирането на конкурентно предимство, съответствие с регулаторните изисквания и съвременните очаквания на клиентите, повечето производители просто са се оттеглили от този сегмент“, казва компанията. С други думи, разработването и производството на малки автомобили често не си струва, тъй като е малко вероятно клиентите да платят цената, която биха стрували такива превозни средства.

В момент, когато много производители на автомобили се насочват към по-високомаржови, премиум сегменти, Renault казва, че вижда празнината на пазара на малки автомобили като „голяма възможност за растеж“. След електрическото възраждане на Renault 5, компанията отново представи Twingo – отново като изцяло електрически модел.

Renault продължи да предлага Twingo до 2024 г., но някога емблематичният модел от 90-те години на миналия век стана доста клиширан през последните години. Концептуалното проучване от 2023 г. обаче ясно показа, че новото четвърто поколение ще се върне към корените си. „За да съживи духа на Twingo, новият модел възприема ДНК-то на първото поколение, подсилено с уникален, съвременен усет“, обяснява Renault.

Renault обещава „най-доброто електрическо изживяване в A-сегмента“.

Задвижващият агрегат обаче има малка прилика с този на оригинала. Както подсказва името, Twingo E-Tech Electric се захранва изцяло от електричество. Двигателят осигурява 60 кВт и задвижва 1200-килограмовото Twingo от 0 до 50 км/ч за 3,85 секунди – и до 100 км/ч за 12,1 секунди. Максималната скорост е ограничена до 130 км/ч. Renault описва автомобила като предлагащ „най-доброто електрическо изживяване в A-сегмента“ и „достъпни електрически технологии и практични услуги, които улесняват ежедневната употреба и насърчават преминаването към електрическа мобилност“.

За малък електрически автомобил дизайнът на батерията е ключов – той определя както пробега, така и цената. Затова не е изненадващо, че Renault, за разлика от Renault 5, използва по-достъпни и здрави LFP клетки. Компанията обяви едва през 2024 г., че ще приеме литиево-железен фосфат. Клетките, доставени от CATL, са интегрирани директно в пакета, използвайки технологията cell-to-pack, и осигуряват използваемо енергийно съдържание от 27,5 kWh, което дава пробег по WLTP до 263 километра.

рено2Въпреки че някои клиенти може да предпочетат по-голям пробег, това би противоречало на целта за достъпност на автомобила. Renault го нарича „идеален баланс между цена и пробег за градска употреба“. Благодарение на подобрената енергийна плътност на ниво пакет и по-евтините клетки, разходите за батерии са с около 20% по-ниски. „Всички тези фактори изиграха важна роля в разработването на превозно средство, което е достъпно за закупуване и икономично за експлоатация – и способно да замени еквивалентен модел с бензинов двигател“, отбелязва Renault.

От решаващо значение е, че инженерите са избегнали компромисите на грешните места. LFP клетките са по-чувствителни към студ от NMC батериите, което означава, че мощността и производителността на зареждане могат да спаднат значително при ниски температури, ако батерията не се нагрява. За разлика от малките електрически автомобили на Stellantis, базирани на CMP, Renault е включил предварително загряване както на кабината, така и на батерията, което може да се активира чрез приложение. Навигационната система също така предварително зарежда батерията, когато към маршрута се добави спирка за бързо зареждане.

Twingo E-Tech Electric

Задвижване предно

Мощност 60 кВт

Въртящ момент 175 Нм

Ускорение 12.1 s

Максимална скорост 130 км/ч

Пробег по WLTP 263 км

Батерия 27.5 кВтч

Капацитет на зареждане с постоянен ток 50 кВт

Време за зареждане с постоянен ток 10-80% 30 мин

Цена под 20 000 евро

На зарядното устройство Twingo Electric поддържа до 50 кВт постоянен ток – дори базовата версия предлага това стандартно в Германия. Зареждането от 10-80% отнема около 30 рено3минути. С 11 кВт AC зарядно устройство, пълното зареждане от 10-100% отнема 2 часа и 35 минути. Вграденото зарядно устройство също е двупосочно: външните устройства могат да консумират до 3.7 кВт с помощта на адаптер Vehicle-to-Load. Renault все още не е потвърдило дали Twingo ще поддържа и функцията Vehicle-to-Grid, както е в Renault 5.

Оптимизацията на разходите е ясно видима в някои детайли. От ниво на оборудване Techno нагоре, Twingo предлага управление с един педал и лостчета на волана за регулиране на нивата на регенерация. Базовото ниво Evolution е без тях. То обаче включва информационно-развлекателната система OpenR Link с интегрирани функции на Google, като например познатия инструмент за планиране на маршрути за електрически автомобили Google Maps. Гласовият асистент на Renault „Reno“, който вече се предлага в Renault 5 E-Tech и Renault 4 E-Tech, също се появява в Twingo. Той може да контролира функциите на автомобила („Хей, Рено, насрочи зареждане за утре в 8 сутринта“) и, чрез интеграция с версията 4.0-mini на ChatGPT, предоставя лесни за разбиране отговори с обща информация.

Съвременните технологии са от съществено значение, за да се отговорят на очакванията на клиентите за нови автомобили. Въпреки това, градският автомобил трябва да остане компактен и практичен. С дължина от 3,79 метра, ширина от 1,72 метра и височина от 1,49 метра с междуосие от 2,49 метра, Twingo 2025 остава малък по днешните стандарти. Оригиналният модел е с размери 3,43 на 1,63 на 1,42 метра, въпреки че е бил още по-малък. Една голяма разлика: съвременният Twingo има пет врати. Някои от дизайнерските елементи на концепцията не са стигнали до производство – като например скритите задни дръжки, препращащи към оригинала. Конвенционалните дръжки на вратите са по-практични, но намаляват ретро чара.

Въпреки това, дизайнът остава добре балансиран и модерен, развивайки оригиналния вид, а не просто го копирайки.

Renault казва, че е използвала допълнителните сантиметри, за да увеличи максимално практичността. Багажникът предлага до 360 литра място за съхранение, като се разширява до над 1000 литра със сгънати задни седалки. Предната пътническа седалка също може да се сгъва, за да превозва предмети с дължина до два метра. Под пода се намира 50-литрово отделение за съхранение, подходящо за кабели или по-малки предмети. Интериорът предлага множество отделения, които могат да бъдат персонализирани с 3D-принтирани аксесоари.

рено4Renault също така обещава четири „истински“ седалки с размер за възрастни, осъществени благодарение на функция, вдъхновена от оригиналния Twingo: двете задни седалки могат да се плъзгат независимо с до 17 сантиметра. Това позволява на собствениците да избират между 360 литра багажно пространство или 160 милиметра място за коленете отзад.

Renault рационализира портфолиото си

Twingo E-Tech Electric е базиран на платформата AmpR Small, която е в основата на Renault 5 и Renault 4, макар и с няколко настройки. Предният мост е идентичен, но оптимизираният заден мост заменя многораменната система с гъвкава греда, заимствана от Renault Captur. Колелата са избутани по-навътре към ъглите, намалявайки задния надвес до само 55 сантиметра.

За да контролира допълнително разходите, Renault опрости много дизайнерски решения. Новият Twingo се предлага само в четири цвята – червен, жълт, черен и „Absolut Green“, съответстващи на боята на концептуалния автомобил. Предишните поколения може би са предлагали десет цвята, което е изисквало по-сложно планиране на производството. По подобен начин, докато Megane E-Tech Electric имаше единадесет отделни варианта на климатична система, Twingo използва един опростен дизайн, дефиниран в началото на разработката.

Въпреки тези промени, процесът на разработка беше необичайно бърз. Twingo е първият Renault, разработен по програмата „Leap 100“ – завършен само за 100 седмици или по-малко от две години. И макар че автомобилът ще бъде произведен в завода на Renault в Ново Место, Словения, бързото развитие беше обусловено от това, което Renault нарича „китайска скорост“.

Производство в Европа, разработка в Китай

„Предлагането на достъпен и конкурентен електрически градски автомобил изискваше повече от просто коригиране на цената. Renault трябваше да преосмисли целия си процес на проектиране и производство“, казва компанията. „Twingo E-Tech Electric беше разработен по-бързо от всеки друг модел в историята на Renault.“ Въпреки че е разработен за половината от обичайното време, той отговаря на „най-новите стандарти за качество на групата“, което Renault цитира като доказателство за способността си да се справя с бързо променящия се пазар.

Ключовият елемент зад тази скорост се крие в сътрудничеството между Ampere във Франция, завода в Ново Место и ACDC – изследователския и развоен център на Renault в Шанхай, фокусиран изключително върху електрически превозни средства. Докато Ampere разработва платформата, софтуера, мултимедията и системите за подпомагане на водача, цялото инженерство на силовото предаване идва от Китай. Съоръжението в Шанхай „разви проекта, като работи в тясно сътрудничество с местни партньори и нови играчи в индустрията“ – а именно CATL за батерийната система и Shanghai E-Drive за двигателя.

Renault заключава: „Това съвместно усилие съкрати обичайните времена за разработка и оптимизира разходите, без да се прави компромис с качеството.“ Това може да е вярно – но то също така подчертава нова реалност: за наистина интегрирано и междуфункционално разработване на превозни средства, Китай вече е незаменим. Не само в производството или снабдяването с компоненти, но все повече и в самото инженерство.

Резултатът обаче е впечатляващ – особено за начална цена под 20 000 евро преди стимулите.

 

Източник: Информация по имейл (на немски)