Архив

Акционерите на Tesla одобряват възнаграждението на Мъск от трилион долара

В четвъртък акционерите на Tesla одобриха рекорден пакет възнаграждения за главния изпълнителен директор и основен акционер Илон Мъск с мнозинство от 75% от подадените гласове. Целта е най-богатият човек в света да остане в борда за още десет години с допълнителни акции на стойност до един трилион долара.

Изображение: Tesla

electrek.co, reuters.com (Intel), x.com (Semi), teslarati.com (Cybercab), electrek.co (Roadster)

07.11.2025 – 11:04

Преди два месеца, когато бордът на директорите на Tesla обяви плана си да присъди на Илон Мъск до приблизително един трилион щатски долара в акции на Tesla през мъск трильонследващите десет години, ако производителят на електрически автомобили постигне определени цели, това беше сметнато за нелепа идея.

Но колкото и абсурдно да звучи тази огромна цифра, по-голямата част от акционерите вече одобриха плана на годишното общо събрание в централата на Tesla в Остин, Тексас. Повече от 75% от подадените гласове подкрепиха плана. Разбира се, помогна и фактът, че на самия Мъск беше позволено да упражнява пълни права на глас за своя дял от приблизително 15%.

Въпреки това, далеч не е сигурно дали Илон Мъск действително ще получи заплатата от трилиона щатски долара. Това е така, защото планът за възнаграждения е изключително сложен и е свързан с различни етапи. Председателят на Tesla, Робин Денхолм, също подчерта, че Мъск ще си тръгне с празни ръце, ако Tesla не успее да постигне поставените цели.

Първият от общо дванадесет транша акции за Илон Мъск ще се дължи, ако компанията достигне пазарна стойност от 2 трилиона щатски долара. В момента тази стойност е около 1,4 трилиона щатски долара. След това ще се дължат допълнителни траншове, обикновено на стъпки от 500 милиона щатски долара пазарна капитализация. Целта е пазарна капитализация от 8,5 трилиона щатски долара за десет години. Едва тогава максималната сума ще бъде достигната от около един трилион.

Етапите обаче не са свързани само с пазарната стойност на фондовия пазар, но и с различни други цели. Те включват 20 милиона доставени автомобила Tesla (към днешна дата са доставени над осем милиона бройки), десет милиона активни абонамента за FSD, един милион доставени роботи и един милион роботизирани таксита в търговска експлоатация. Друго предварително условие за достигане на максималната оценка е Мъск да остане в изпълнителния кабинет на Tesla още десет години. Самият Илон Мъск заяви, че е воден от желанието да увеличи дела си в Tesla до над 25% и по този начин да разшири влиянието си в компанията.

На годишното общо събрание Илон Мъск също направи презентация за бъдещето на Tesla. Той иска да отвори „изцяло нова глава“ в историята на Tesla и да трансформира производителя на електрически автомобили във водеща компания за изкуствен интелект и роботика. За тази цел Мъск иска да построи огромна фабрика за AI чипове, която той описва като „Terra Factory“ и следователно „много по-голяма от Giga Factory“. И той вече има партньор наум: „Знаете ли, може би ще, ще направим нещо с Intel“, каза Мъск пред ликуваща тълпа от акционери на Tesla. „Не сме подписали никаква сделка, но вероятно си струва да проведем разговори с Intel.“

Мъск също така предостави подробности за пътната карта за автомобилите на Tesla: производството на роботаксито Cybercab ще започне през април. Серийното производство на електрическия камион Semi, който вече се използва в малки серии в Pepsi, наред с други, също е планирано да започне следващата година. Електрическият полуремарке е преработен за мащабно производство, както по отношение на дизайна, така и на технологиите. Например, потреблението ще бъде намалено от 2 кВтч/миля на 1,7 кВтч /миля. Мъск също така обяви, че новият спортен автомобил Roadster ще бъде представен на 1 април и ще влезе в производство дванадесет до 18 месеца по-късно.