Архив

Някои доставки на чипове Nexperia се възобновяват, като Германия приветства „деескалацията“

Изключенията за китайски износ биха могли да облекчат натиска върху доставките

Honda и Volkswagen съобщават, че доставките в Китай са възобновени

7 ноември 2025 г. 20:58 ч.

БЕРЛИН/ТОКИО, 7 ноември – Производителят на полупроводници Nexperia възобнови някои доставки на жизненоважните си чипове, съобщиха ръководители на автомобилни

Служител работи с пластина в производствена линия на холандската компания за полупроводници Nexperia в Хамбург, Германия, REUTERS

Служител работи с пластина в производствена линия на холандската компания за полупроводници Nexperia в Хамбург, Германия, REUTERS

компании, като Германия приветства признаци на деескалация в борбата за контрол над компанията, която разтърси автомобилната индустрия.

Nexperia, китайска компания, но базирана в Холандия, произвежда милиарди прости, но повсеместни чипове за автомобили и друга електроника. Доставките на тези чипове са затруднени след спор между Амстердам и Пекин относно трансфера на технологии на фона на по-широка търговска война между САЩ и Китай.

„Деескалацията и продължаването на преговорите между Холандия и Китай са много добре дошли в този момент“, каза говорител на министерството на икономиката в Германия, най-големия производител на автомобили в Европа.

Министерството остава с надежда, че „краткосрочните индивидуални разрешителни бързо ще достигнат до индустрията“, което ще позволи на доставките на чипове на Nexperia да се възобновят, добави говорителят.

Германският канцлер Фридрих Мерц заяви, че има положителни сигнали, че доставките могат да се възобновят, „евентуално в рамките на следващите няколко часа“.

Холандското правителство пое контрола над Nexperia на 30 септември, заявявайки, че китайският ѝ собственик Wingtech планира да премести европейското производство на компанията в Китай и че това би представлявало заплаха за европейската икономическа сигурност.

Китай отговори, като прекрати износа на готовите чипове на компанията, които се опаковат предимно в Китай. Компанията обаче заяви, че този уикенд ще започне да приема заявления за освобождаване от задължения, след среща между президента на САЩ Доналд Тръмп и китайския президент Си Дзинпин.

Германската Aumovio, един от доставчиците за автомобили, изправени пред натиск върху веригите за доставки, е осигурила доставки на чипове на Nexperia от Китай, заяви главният изпълнителен директор на Aumovio пред Reuters.

Това беше първият доставчик, който потвърди, че е одобрено освобождаване от китайския контрол върху износа, въведен след като Холандия пое контрола над Nexperia, позовавайки се на опасения относно китайската компания майка Wingtech.

Volkswagen, най-големият европейски производител на автомобили, е получил първите си доставки на чипове, цитиран от германския всекидневник Handelsblatt, е заявил неговият ръководител за Китай.

„След споразумението със Съединените щати, китайското министерство на търговията реагира бързо и обяви, че ще предостави краткосрочни специални разрешителни“, цитиран е Ралф Брандщетер, член на борда на Volkswagen за Китай.

Колко устойчиво ще функционира тази система, каза той, зависи по-специално от отношенията между Съединените щати и Китай. Honda, вторият по големина производител на автомобили в Япония, също съобщи за признаци на движение в доставките си.

„Към момента получихме информация, че доставките са започнали в Китай“, каза изпълнителният вицепрезидент на Honda – Нория Кайхара. „Гледайки напред, е трудно да се каже нещо окончателно“, каза той, добавяйки, че компанията работи за възобновяване на производството в засегнатите обекти от края на следващата седмица.

Honda спря производството в мексикански завод миналата седмица и коригира дейността си в САЩ и Канада.

Nexperia заяви, че не може да потвърди, че доставките на чипове са възобновени. Въпреки това, „бихме предположили, че потокът от нашите продукти може да се възобнови скоро“, след като китайското министерство на търговията заяви, че ще издаде изключения, каза говорител.

Wingtech отказа коментар.

Доставчици за автомобили като Aumovio и ZF побързаха да кандидатстват за изключения, докато се готвеха да освободят работници в производствените си обекти, ако не бъде намерено решение.

Европейските производители на автомобили като Volkswagen предпазливо се придържаха към прогнозите си за 2025 г. през третото тримесечие, докато  бавно се приближават към края на поредната тежка година, но предупредиха за предстоящ недостиг на чипове в своите мрежи от доставчици.

 

(1 долар = 0.8575 евро)