Ford представя асистента BlueCruise в Puma Gen-E
От 2023 г. Ford предлага и системата BlueCruise в Европа, която позволява на водачите да махнат ръцете си от волана за кратки периоди.
През 2026 г. системата за асистенция на водача ще бъде налична и в компактния електрически кросоувър Puma Gen-E.
Изображение: Ford Puma Gen-E BEV
ford.com, 13.11.2025 – 13:30
Системата беше въведена в Европа през 2023 г. в по-големия електрически модел Mustang Mach-E. „Оттогава 16 европейски държави одобриха използването ѝ в серийно
производство, което прави BlueCruise най-широко използваната полуавтоматизирана система от този вид в Европа. В момента водачите могат да я активират на повече от 133 000 специално маркирани километра магистрала, известни като Сини зони“, според Ford. Целта е пътуванията на дълги разстояния да бъдат по-спокойни с BlueCruise.
Ford скоро ще въведе системата в най-серийно произвежданата си серия модели. От пролетта на 2026 г. клиентите ще могат да поръчат BlueCruise за Puma, електрическата ѝ версия Puma Gen-E, Kuga и plug-in хибрида Ranger. „Това дава възможност на шофьорите да махнат ръцете си от волана на определени участъци от множество федерални магистрали, известни като Сини зони, като същевременно обръщат голямо внимание на трафика.
Това важи за скорости до 130 км/ч“, пише Ford. Превозните средства обаче трябва да бъдат оборудвани с пакета за подпомагане на водача. Цената на системата все още не е известна: „Ford ще обяви опциите за абонамент и цените своевременно преди старта на продажбите.“
BlueCruise използва няколко сензора, като камери и радарна система, но не и лидар. BlueCruise е проектиран да открива маркировка на лентите за движение, ограничения на скоростта и променящи се условия на движение и да използва тази информация за контрол на волана, ускорението и спирането. Инфрачервена камера, разположена зад волана, следи дали водачът действително наблюдава трафика или е разсеян.
Всеки път, когато се активира в „Синя зона“, системата проверява дали пътната маркировка е достатъчно видима, дали другите условия са подходящи и дали водачът държи очите си на пътя. Ако случаят е такъв, водачът може да махне ръцете си от волана, но трябва да остане бдителен; в противен случай системата ще се изключи. „Това може да означава забележимо подобрение в комфорта и допълнителна релаксация, особено при дълги пътувания“, уточни Ford.
„Искаме да направим най-новата технология достъпна за възможно най-много шофьори. С BlueCruise и предстоящата му наличност в пет европейски модела на Ford, ние даваме възможност на още повече клиенти да се наслаждават на шофиране без ръце по магистралата“, обяснява Торстен Вей, ръководител на функциите и софтуера на ADAS във Ford Europe. „Нашият екип от инженери по ADAS успя да прехвърли BlueCruise от Mustang Mach-E към други модели. Това означава, че можем да предложим на нашите клиенти висококачествено полуавтоматизирано шофиране в още повече модели на Ford.“
Puma Gen-E, произвеждана в Крайова, Румъния, се предлага в Германия на цена от 36 900 евро. Пакетът за асистенция на водача, който е важен за „BlueCruise“, обаче се инсталира фабрично само в най-високото ниво Gen-E Sound Edition (от 36 900 евро). В основния модел той струва допълнително 1250 евро, а в нивото Gen-E Premium (от 39 400 евро) – допълнително 1000 евро.








