Китай иска да ограничи електрическите превозни средства с прекомерно ускорение
Министерството на обществената сигурност на Китай е разработило нови национални стандарти за безопасност на превозните средства, които предлагат значителни ограничения върху ускорението и повишени изисквания за безопасност на електрическите превозни средства.
Например, ускорението от 0 до 100 км/ч трябва да отнема не по-малко от пет секунди.
13.11.2025 – 15:30
По electrive
Китай BEV политики
Това е посочено в проекта за регламент, озаглавен „Технически условия за експлоатационна безопасност на моторните превозни средства“. Според документа, леките автомобили
„трябва да са с настройка по подразбиране, при която ускорението от 0 до 100 км/ч отнема не по-малко от 5 секунди“. Мярката има за цел да намали рисковете за безопасността, свързани с прекомерното ускорение.
Терминът „по подразбиране“ обаче вероятно се отнася само до режима на шофиране по подразбиране, конфигуриран при стартиране на превозното средство; той не налага универсално минимално време за ускорение от пет секунди. Това може да означава, че изборът на специален спортен режим с по-висока мощност и по-бързо ускорение ще остане възможен.
Например, Nio ET5 постига ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,0 секунди в най-мощния си режим. В режим „Комфорт“ цифрата е 7,9 секунди, а софтуерните настройки или настройките на режима на шофиране могат да намалят производителността допълнително, така че ускорението отнема повече от десет секунди.
В света на двигателите с вътрешно горене само много скъпи и следователно редки превозни средства достигат толкова високи нива на ускорение, така че свързаните с това рискове за безопасността са ограничени. При електрическите превозни средства, далеч по-достъпни и широко разпространени модели навлизат в тези категории на производителност.
През последните години китайските производители многократно се подбиват един друг по отношение на времената за ускорение – това, което преди беше изключително за Porsche, сега може да се постигне и от Xiaomi. Този маркетингов инструмент, например подчертавайки, че SU7 ускорява по-бързо от Porsche Taycan, сега вероятно ще бъде ограничен.
Освен изискването за ускорение, проектът включва няколко целенасочени мерки за безопасност за електрически автомобили с батерии и plug-in хибридни превозни средства. Тези превозни средства трябва да бъдат оборудвани с „технология за потискане на неправилното прилагане на педалите“, която може да открива и ограничава мощността, когато превозното средство е неподвижно или се движи бавно, и да предоставя ясни акустични и визуални предупреждения на водача, за да предотврати неволно ускорение.
Ето как го обобщава порталът CarNewsChina.
Безопасността трябва да се подобри и в случай на инциденти: ако въздушните възглавници се задействат или ако скоростта на превозното средство се промени с повече от 25 км/ч в надлъжна или странична посока в рамките на 150 милисекунди (което вероятно би се случило само при сблъсък), превозните средства „трябва да могат автоматично да прекъсват захранващите вериги в определени ситуации“ – което означава да изключат проводимата връзка към високоволтовата батерия.
Има допълнителни мерки, свързани с батериите: те трябва да имат устройства за облекчаване на налягането и компенсиране на налягането, проектирани така, че да не представляват риск за пътниците. Следователно каналите за облекчаване трябва да насочват излишното налягане настрани или надолу, далеч от кабината. Електрическите превозни средства също трябва да следят състоянието на батерията и автоматично да откриват, когато в клетките възникне „ненормално състояние“. Ако се открие термичен проблем, превозното средство „трябва да предупреди пътниците чрез очевидни аудио и визуални сигнали“.
Министерството на промишлеността и информационните технологии обаче вече обяви нови задължителни стандарти за безопасност за батериите за електрически превозни средства през април. Те трябва да влязат в сила на 1 юли 2026 г. и включват ключово изискване батериите да не представляват риск от пожар или експлозия.
Други елементи от проекта се отнасят до системите за подпомагане на водача, инфотейнмънта, прозорците и вратите. В леките автомобили пътниците трябва да могат да излязат от превозното средство през поне две различни врати. Самите врати трябва да имат механично освобождаване отвътре и отвън. В превозни средства с електронно заключване вратите, които не са засегнати от удар, трябва да се отключват автоматично, ако въздушната възглавница се задейства или ако възникне „термично събитие на батерията“.
Проектът в момента е в процес на обществено обсъждане като част от процеса на преразглеждане на националните стандарти, което означава, че все още са възможни промени.








