Представяне – Европейският шампион на рали Škoda Fabia RS Rally2
Škoda Fabia RS Rally2 е базирана на новия пътен автомобил, Škoda Fabia 4-то поколение, който се появи на пазара през 2021 г. Той принадлежи към групата Rally2 и е наследник на изключително успешните Škoda Fabia Rally2 и Rally2 evo (известен преди като R5), които се превърнаха в най-продаваните рали специални автомобили през последните осем години; най-продаваният и същевременно най-успешният автомобил. Škoda Motorsport разработи чисто нов двигател за Škoda Fabia RS Rally2, допълнително подобри управлението, задвижването и електрониката му. Не на последно място, отново подобри безопасността на екипажите.
„Особено в моторните спортове, да стоиш на едно място винаги означава да се връщаш назад. Ето защо, при разработването на новата Fabia RS Rally2, ние взехме опита, който натрупахме
с предишния модел, и допълнително оптимизирахме всеки детайл по целенасочен начин, за да подобрим още повече най-успешния състезателен автомобил от последните години. Гордея се с целия екип на Škoda Motorsport, който преследва тази цел с голяма отдаденост. Бих искал също да благодаря на нашите колеги от отдела за разработване на серийни автомобили, които ни предоставиха отлична основа за Fabia RS Rally2 с четвъртото поколение Fabia.“, каза Михал Храбанек, ръководител на Škoda Motorsport.
Пакет 25
Škoda Fabia RS Rally2 получи редица подобрения за сезон 2025, известни като Пакет 25. Най-значимите от тези подобрения са свързани с двигателя, предимно с повишаване на неговата производителност, постигнато чрез модифициране на изпускателната система, включително редизайн на изпускателните колектори. Други подобрения в Пакет 25 включват нови амортисьори за чакъл и подобрена защита на компонентите на задвижването и окачването.
Тези подобрения обещават повишена издръжливост на маншоните на карданния вал, спирачните апарати и каналите за охлаждане на спирачките. Новите уплътнения Uniball значително увеличават експлоатационния им живот. По отношение на комфорта, най-важното подобрение е преработеният всмукател на въздух от вентилационната система на покрива в кабината. Това не само подобрява вентилацията, но и помага за намаляване на достъпа на вода в интериора. Освен това се предлагат опционални нови състезателни седалки, с намаление на теглото с 2 килограма, което помага за постигане на по-нисък център на тежестта на автомобила. Повече информация за Пакет 25
Основна информация
Škoda Fabia RS Rally2 е автомобил Rally2 и следователно отговаря на всички разпоредби на FIA (Federation Internationale de l’Automobile – Международна автомобилна федерация) за тази група. Това е рали специален автомобил, задвижван от 1.6-литров бензинов двигател с турбокомпресор, свързан с петстепенна секвенциална скоростна кутия и задвижване на всички колела с два механични диференциала. Двигателят на рали автомобила е базиран на 2.0 TSI двигателя от семейството двигатели EA888, използван под капака на RS моделите, наред с други. Двигателят е с мощност от приблизително 214 кВт (289 к.с.) и максимален въртящ момент от 430 Нм.
Въпреки че при разработването на този рали специален автомобил са използвани някои компоненти от производствените модели, много от технологиите се различават значително. Вместо въздушни възглавници и множество електронни асистиращи системи, рали автомобилът разполага с предпазна рамка, пянасти амортисьори и специално защитен резервоар за гориво.
За разлика от тях, многото сензори, които обикновено се намират в производствените автомобили, са заменени от сензори за управление на двигателя, спирачно налягане, положение на волана и ниво на горивото. За водача те имат само информативна функция и не пречат по никакъв начин на управлението, както е при производствените автомобили. Изключение прави блокът за управление на двигателя, който използва данните от сензорите на двигателя, за да работи оптимално по време на движение на автомобила във всички режими на шофиране и при различни метеорологични условия.
Останалите компоненти на Škoda Fabia RS Rally2 са проектирани специално за взискателните условия на състезания по целия свят. Škoda Motorsport включи инженери, техници, механици и пилоти с дългогодишен опит в разработката и последващата тестова програма, за да гарантира конкурентен автомобил, който лесно може да се справи с условията на мразовита Финландия, бързия и гладък асфалт на Испания или изключително разровения чакъл в Гърция или Турция. Например, специфична спирачна система с ефективно охлаждане или внимателно настроено шаси помагат за спечелване на ценни десети от секундата в състезанието, докато предпазна рамка, съставена от общо 35,8 метра стоманени тръби и специални закрепвания за предпазни колани и седалки, осигуряват максимална безопасност за екипажа.
По време на ралито екипажът ще оцени уголемения основен дисплей, новия централен контролен панел с тъчскрийн контролен панел, интегрирания интерком контрол и бутона за
стартиране, разположен директно на волана, за да ускори стартирането на автомобила.
Задвижващ агрегат
Инженерите и техниците на Škoda Motorsport са разработили изцяло нов задвижващ агрегат за Fabia RS Rally2. Той е базиран на производствения 2.0 TSI двигател от семейството EA888, използван например в Octavia и Kodiaq RS. Задължението за базиране на двигателя на серийния двигател важи за всички автомобили от клас Rally2, както и определеният обем на задвижващия агрегат с компресор (1,6 литра) или използването на ограничител на всмукателния колектор с диаметър 32 мм.
Под капака на този рали специален автомобил се намира изцяло нов четирицилиндров турбо двигател с обем 1620 куб. см с мощност 214 кВт (289 к.с.) и максимален въртящ момент от 430 Нм, който се предава на всичките четири колела чрез секвенциална петстепенна скоростна кутия и два механични самоблокиращи се диференциала. Секвенциалната петстепенна скоростна кутия позволява на водача да сменя предавките за милисекунди, без да използва съединителя. Fabia RS Rally2 има педал на съединителя, но той се използва само при потегляне, паркиране или бавно шофиране. За най-добро ускорение, автомобилът има относително къси предавателни числа, но въпреки това достига максимална скорост до 200 км/ч.
Друга част от силовото предаване е резервоар за гориво с обем 82,5 литра, изработен от удароустойчива гума. Пълнежът му от пяна предотвратява разливането на горивото вътре и забавя горенето му в случай на пожар. Резервоарът е защитен и от удари отдолу чрез композитно покритие от карбон/кевлар и абсорбиращ слой. Новост е и 100% устойчив бензин, базиран на усъвършенствани синтетични и възобновяеми съставки, който вече се използва в Световния рали шампионат на FIA (WRC). Това е устойчиво гориво, получено от биоотпадъци и синтетично електрическо гориво. Производството му използва, наред с други неща, електролиза от „зелен“ водород и CO2, който се получава от въздуха и промишлените процеси. 100% възобновяемият бензин се произвежда в лаборатория без примес на компоненти от изкопаеми горива.
Бележка на собственика на сайта:
Преди промените представител на марката беше чешката компания „Мотоков“. С нейния представител в София – г-н Ниедерле бях особено близък. С негова помощ и на ръководството на СБА „Люлин“ тогава организирахме Рали Škoda. Самият аз бях навигатор на един от пилотите, с който се представихме добре.
Г-н Ниедерле спонсорира по онова време и Пролетния бал на Съюза на българските журналисти, който организирахме с колега то БНТ.








