Архив

Още за Европейската асоциация на производителите на автомобили

Европейската асоциация на производителите на автомобили (френски: Association des Constructeurs Européens d’Automobiles; съкратено ACEA) е основната лобистка и стандартизираща група в автомобилната индустрия в Европейския съюз. През февруари 1991 г. тя става наследник на комитета на производителите CCMC (френски: Comité des Constructeurs du Marché Commun), основан през октомври 1972 г.

Нейните членове включват: BMW, DAF, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda, Hyundai Motor Europe, Iveco, JLR, Mercedes-Benz Group, Nissan, Renault, Toyota Europe, Volkswagen UntitledGroup и Volvo Group.

Една от основните области на работа на ACEA, включително на нейните предшественици, е класификацията на качеството на производителността на маслата за 4-тактови двигатели. Тази история датира от 1919 г. (Bureau Permanent International des Constructeurs d’Automobile – BPICA), която е преименувана през 1985 г. (Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles – OICA). ACEA има свой предшественик в CCMC (Comité des Constructeurs du Marché Commun), основан през октомври 1972 г. от френски (Citroën, Peugeot, Renault), немски (Mercedes, Volkswagen), италиански (Fiat) и британски (BLMC) производители.

Към 2016 г. ACEA проучва станции за зареждане на електрически превозни средства и очаква, че конекторите тип 2 и режим 3 ще се използват и за домашно зареждане във втората фаза след 2017 г., като същевременно ще позволяват зареждане в режим 2 с установени типове щепсели, които вече са налични в домашна среда.

Групата също така повишава осведомеността за технологиите за безопасност на превозните средства, за да подобри безопасността на движението по пътищата.

През октомври 2025 г. ACEA обяви старта на ACEA:intelligence, „нова дигитална компания, предоставяща изчерпателни и авторитетни данни за автомобилната индустрия в Европа“.

Бивши членове

На 13 юни 2022 г. Stellantis обяви, че ще напусне европейската асоциация на производителите на автомобили ACEA до края на 2022 г. като част от нов подход за справяне с проблемите и предизвикателствата на бъдещата мобилност, включително отклонение от традиционната лобистка дейност.

На 8 юли 2022 г. Volvo Cars обяви, че ще напусне ACEA до края на 2022 г., позовавайки се на различия между стратегията си за нулеви емисии и тази на ACEA.

Президенти

Президентството се редува между френски, италиански и немски производители на автомобили.

Ола Калениус (Mercedes Group): 2025–

Лука де Мео (Renault Group): 2022–2025

Оливър Зипс (BMW Group): 2019–2021

Карлос Таварес (PSA): 2018–2019

Дитер Цетше (Daimler): 2016–2017

Карлос Гон (Renault): 2014–2015

Филип Варен (PSA): 2014

Серджо Маркионе (Fiat): 2012

Дитер Цетше (Daimler): 2010–2011

Карлос Гон (Renault) 2009

Кристиан Щрайф (PSA) 2008

Серджо Маркионе (Fiat): 2006–2007

Бернд Пишетсридер (Volkswagen): 2004–2005

Луис Швайцер (Renault): 2003

Жан-Мартин Фолц (PSA): 2002

Паоло Кантарела (Fiat / Ferrari): 2000–2001

Фердинанд Пиех (Volkswagen): 1999

Бернд Пишетсридер (BMW): 1998

Луис Швайцер (Renault): 1997

Жак Калве (PSA): 1996

Джорджо Гаруцо (Fiat): 1994 г. / 1995

Хелмут Вернер (Daimler): 1993

Еберхард фон Кюнхайм (BMW): 1992