Потвърдени договори: ЕС финансира пет проекта за батерии с 640 милиона евро
ЕС ще подкрепи пет проекта за производство на батерии с безвъзмездни средства от Фонда за иновации. Финансирането от програмата ще отиде и в Германия. Първоначално одобреният проект „CF3 at Scale“ от дъщерното дружество на Porsche, Cellforce, обаче вече не е включен.
Източник: electrive.com
Европейска комисия
Производство на батерии
Субсидии
През юли Европейската комисия избра шест проекта за батерии за финансиране, като задели общо 852 милиона евро безвъзмездни средства от Фонда за иновации. По-голямата част от
бюджета по този начин вече беше разпределена. Европейската изпълнителна агенция за климат, инфраструктура и околна среда (CINEA) обаче вече е подписала споразумения за финансиране само с пет спонсора на проекта. В резултат на това кумулативната сума на субсидиите спадна до 643 милиона евро. Причината е, че Cellforce оттегли заявлението си. Проектът е замразен като част от мащабно преструктуриране, инициирано от Porsche, включително съкращения на работни места в дъщерното дружество.
Другите пет проекта са планирани да влязат в експлоатация между 2027 и 2029 г. Грантовете са следствие на първата покана за финансиране от Фонда за иновации за батерии, стартирана през декември 2024 г. Поканата, наречена „IF24 Battery“ и на стойност един милиард евро, е част от по-голям пакет на обща стойност 4,6 милиарда евро, предназначен за подкрепа на европейски водещи проекти в областта на технологиите с нулеви емисии, батериите за електрически превозни средства и възобновяемия водород.
Заявления в категорията батерии се приемаха до април. Финансирането има за цел да насърчи иновациите в производството на батерии за електрически превозни средства, включително устойчиви производствени техники, процеси и технологии. „Избраните проекти представляват стратегически инвестиции, които ще подкрепят прехода на Европа към чиста, конкурентна и устойчива индустриална база, като същевременно намаляват зависимостта от внос и насърчават развитието на чисти технологии и индустриално лидерство“, заяви Комисията през лятото.
Два от шестте проекта са базирани във Франция и са пряко свързани с автомобилната индустрия на страната: ACCEPT („Automotive Cells Company European Production Take-off“) идва от Automotive Cells Company (ACC), съвместното предприятие за батерии на Stellantis, TotalEnergies и Mercedes-Benz, което вече управлява завод за батерии в Дуврен. Новото развитие включва пет производствени линии за NMC клетки на две площадки във Франция с общ капацитет от 15,7 ГВтч. Това е лоша новина за Германия и Италия: ACC планираше допълнителни фабрики за батерии в Кайзерслаутерн и Термоли, но и двете вече са замразени. Сега фокусът изглежда се измества изцяло към Франция.
Вторият френски проект, AGATHE („Advanced Gigafactory Aiming at Tempering Parquet Gas Emissions“), идва от партньора на Renault за батерии Verkor. С финансиране от ЕС Verkor планира да удвои капацитета на завода си за батерии в Дюнкерк от осем на 16 ГВтч – въпреки че първоначално заводът беше обявен с 16 ГВтч. Високите нива на автоматизация, използването на изкуствен интелект и съоръжение за „предварително рециклиране“ на място имат за цел да намалят производствените разходи и да подобрят устойчивостта.
Един германски проект попадна в списъка
Германия първоначално представи два проекта, нито един от които не е пряко свързан с големи автомобилни производители. След оттеглянето на Cellforce остава само проектът WGF2G („Willstatt GigaFactory 2 ГВтч“). Той е подкрепен от швейцарската компания Leclanché, която възнамерява да разшири производството си в Германия до 2 ГВтч. Проектът се фокусира върху индустриализирането на устойчивия производствен процес на Leclanché без PFAS. Процедурата на водна основа с електроди без PFAS може да се използва както за NMC клетки (със значително намалено съдържание на кобалт), така и за LFP клетки. Свързващите вещества на водна основа заместват силно токсичните разтворители, използвани преди това в производствения процес – швейцарската компания вече беше обявила този план през 2023 г.
Следва Швеция: проектът NOVO One е предназначен да подпомогне фабриката за батерийни клетки Novo Energy. Novo първоначално е било съвместно предприятие между Northvolt и Volvo (оттук и името), но Volvo вече е поела пълна собственост след несъстоятелността на Northvolt. Шведският производител обаче все още не е представил нов партньор в индустрията за батерии за планираната фабрика за клетки в Гьотеборг, а през май бяха съкратени 150 работни места. Перспективите за този проект в момента изглеждат неясни, поне публично. Комисията заявява, че проектите са „избрани от независими експерти въз основа на седем критерия за оценка“, включително „потенциал за намаляване на емисиите на парникови газове“, както и „оперативна, финансова и техническа зрялост“ и „принос към сигурността на доставките и ефективността на разходите в ЕС“. Следователно експертите изглежда гледат позитивно на бъдещето на Novo Energy.
С проекта 46inEU („Захранване на бъдещето – 46 цилиндъра, безкрайни възможности в Европа“) LG Energy Solution има за цел да увеличи производството на 46-милиметрови цилиндрични клетки в Полша. Такива цилиндрични клетки с голям обем се използват все по-често в електрическите превозни средства, но все още се произвеждат главно извън Европа. Neue Klasse на BMW ще бъде първата платформа за електрически превозни средства с 46-милиметрови клетки, която ще слезе от европейска поточна линия – като се очаква да последват още. LGES планира да произведе 85 милиона от тези клетки, еквивалентни на 11,5 ГВтч.
Други проекти все още имат шанс
Според Комисията финансирането няма да бъде изплатено наведнъж, а ще бъде освободено, когато бъдат изпълнени конкретни етапи на проекта. Подкрепата ще покрива както инвестиционните, така и оперативните разходи, като част от финансирането ще бъде налично преди въвеждане в експлоатация за подкрепа на инвестиционната фаза. Общо 14 заявления от осем държави бяха подадени по линия на „IF24 Battery“. Настоящото решение за подкрепа на пет проекта не означава, че останалите непременно ще бъдат пропуснати: „Други обещаващи, но все още незрели проекти“ могат да получат помощ за разработване на проекти от Европейската инвестиционна банка.








