Архив

Toyota иска да удължи жизнения цикъл на автомобила до девет години

Това ще даде на компанията повече време за работа върху софтуера и електрификацията.

18 ноември, 6:10 ч.

Изображение: Концепцията на Toyota Corolla на живо на изложението за мобилност в Япония през 2025 г.

Може спокойно да се каже, че бизнесът на Toyota процъфтява. През 2024 г. тя остана най-големият производител на автомобили в света за пета поредна година. По-рано този месец кон тойотаглавният финансов директор Кента Кон подчерта „силно търсене на нашите продукти. Едва можем да покрием търсенето“. Гледайки напред, японският автомобилен гигант е уверен, че може да изпълни прогнозата си за продажби за цялата 2025 г. от 9,8 милиона автомобила, което представлява 4,7% ръст на годишна база.

С големи поръчки и клиенти, готови да чакат, Toyota се чувства комфортно да удължи жизнения цикъл на продуктите си още повече. От среден петгодишен период, удължен до седем години през 2000-те, моделите от следващо поколение вече биха могли да се задържат близо десетилетие. Според Nikkei Asia, заместители на „флагмански модели“ вероятно ще идват на всеки девет години.

В този контекст „флагман“ се отнася до основни глобални модели като RAV4 и Corolla, докато специфичните за региона автомобили ще следват отделни стратегии, базирани на местните пазарни условия. Toyota вече има едни от най-дългите жизнени цикли в индустрията, но това изглежда не притеснява купувачите. Компанията изглежда уверена, че задържането на моделите още по-дълго няма да отблъсне клиентите.

Признаците са видими от известно време. Настоящата Corolla е на пазара от 2018 г., а новоразкритата концепция предполага, че нейният наследник е все още поне на две години разстояние. Излизащият RAV4 сe  е произвеждал седем години, преди заместникът му да пристигне преди няколко месеца. Още по-ярък пример е 4Runner, чието предишно поколение е издържало изумителните 15 години. Безспорният лидер обаче е Land Cruiser 70 Series, който се произвежда от невероятните 41 години.

Планът на Toyota да удължи жизнения цикъл на основните си модели до девет години би дал на компанията повече време за предоставяне на софтуерни актуализации „по въздуха“. Електрификацията също играе роля, тъй като хибридите и електрическите превозни средства ще се възползват от текущите подобрения.

Не всички подкрепят този ход. Някои местни дилъри изразиха загриженост относно намаляващата възвръщаемост. Колкото по-дълго един автомобил остава в продажба, толкова по-вероятно е дилърите да трябва да предложат по-големи отстъпки, за да привлекат купувачи, но тези отстъпки намаляват маржовете им.

В отговор Nikkei съобщава, че Toyota е уверила дилърите, че цените на едро ще останат стабилни през целия деветгодишен цикъл. Дилърите печелят от разликата между цените на едро и това, което клиентите в крайна сметка плащат. Междувременно Toyota се възползва от това, че не се налага да препроектира продуктите толкова често, въпреки че на все по-конкурентен пазар повечето жизнени цикли са с тенденция към по-краткосрочно развитие.

В крайна сметка решението се свежда до предпочитанията на клиентите. Някои купувачи искат най-новия модел веднага щом пристигне, докато други предпочитат уверението от закупуването на превозно средство, което е узряло с времето. Съществува дългогодишно схващане, че ранните години на производство могат да доведат до проблеми, които се разрешават по-късно в производството на модела.

С оглед на все по-голямата роля на софтуера в автомобилите, разбираемо е защо някои купувачи предпочитат да изчакат за напълно усъвършенстван продукт, вместо да бързат да купят най-новата версия.