Пътуване с първото автономно такси в Лондон
„Автономно превозно средство 2.0“, което разчита на изкуствен интелект, може да отключи бъдещето на автомобилите без шофьор
Ил.: Wayve Ford Mustang Mach E
autocar.co.uk/car-news/technology, 17 ноември 2025 г.
Wayve Ford Mustang Mach-E успешно се движи без ръце през трафика в Северен Лондон от около 40 минути и сега е изправен пред тежко изпитание: незащитен десен завой на оживенаулица. Паркирано черно такси разваля гледката отляво, докато обичайният широк спектър от лондонски автомобилен трафик се промъква, без да отстъпва. Но Ford-ът се държи забележително човешки, пълзейки, докато не забележи пролука, и след това се вписва в потока без драма.
Демонстрацията е мощен аргумент за това, което британската фирма Wayve нарича AV 2.0, където изкуственият интелект (AI) взема решения, а не колата, следвайки предварително
програмиран набор от правила.
Robotaxi 1.0 в това определение е Waymo на Google, пионерската автономна услуга, която успешно работи в пет града в САЩ с твърденията за 10 милиона пътувания.
Автопаркът от 2000 Jaguar I-Pace на Waymo е разпознаваем веднага и е направил много за нормализиране на пътуването без шофьор, като Waymo всъщност изпревари конкурента на Uber, Lyft, по отношение на дяла на пазара на таксита в Сан Франциско.
Но огромният набор от сензори, който прави тези Jaguar-и толкова разпознаваеми, е и пречка за по-широкото приемане – те струват много пари. Waymo не е дал никаква индикация каква е реалната цена за преобразуване на I-Pace в робот, но оценките започват от около 30 000 долара, поради множество камери, радарни и лидарни устройства.
Wayve все още има сензорна платформа в тестовите си с Ford, но твърди, че е намалил драстично тази хардуерна сметка до между 1000 и 2000 долара.
„Виждаме промяна на парадигмата тук от AV 1.0 към AV 2.0“, каза пред Autocar Алекс Кендъл, съосновател и главен изпълнителен директор на Wayve.
Автопарк на Wayve Ford Mustang Mach E
Подходът на Wayve от следващо ниво към шофирането без ръце обаче е много повече от премахване на разходите от сензорния набор.
„Много от системите, които се движат в Шанхай или Сан Франциско, го правят с много сложен набор от правила, който изисква армия от инженери за ръчно кодиране и обикновено не се справя със сложността на средата“, каза Кендъл.
Wayve управлява автомобили, използвайки „цялостно“ изкуствен интелект, който взема решения в движение само въз основа на научен интелект. Това „обобщение“ е по-добро при справяне с непознатото, твърди Wayve.
„Никога няма да видите всичко в данните си за обучение“, каза Кендъл, „така че всичко е свързано с това да можете да научите общи понятия
и да можете да ги приложите към нови неща.“
Докато автомобилите на Waymo са внимателно геозонирани, за да работят в специфична зона, картографирана с висока разделителна способност, Wayve твърди, че могат да работят от самото начало в непознат град.
„Можем да отидем до всеки светофар във Великобритания, Европа, Азия или Северна Америка и колата може да премине през него“, каза Кендъл.
Wayve е на страната на Tesla и нейната програма Robotaxi, която също използва цялостен изкуствен интелект, макар и с по-голяма зависимост от сензори от Tesla. Проблемът обаче ще дойде с регулаторите.
„Регулаторите в Европа няма да приемат цялостен изкуствен интелект“, каза Кристиан Сенгер, главен изпълнителен директор на Volkswagen Autonomous Mobility, пред Autocar през септември. „Не можете да стартирате напълно цялостна услуга с изкуствен интелект, където не можете да докажете как тази система наистина работи.“
Volkswagen ускорява собствената си програма за роботизирани таксита, използвайки микробуси ID Buzz с марката Moia, оборудвани със системата за автономно управление на Mobileye, която управлява както управлявани от изкуствен интелект, така и базирани на правила „детерминистични“ автономни системи.
Moia VW ID Buzz
Програмата Moia ще се премести в САЩ през 2026 г., използвайки 10 000 микробуса ID Buzz, управлявани от Uber. В момента производителят управлява пробна схема в Хамбург, Германия. Следващата година се надява да достигне точката, в която ще може да каже на регулаторните органи „ние сме по-добри от човек“, според Сенгер.
Moia разчита да спечели регулаторните органи не само с по-прозрачна система за вземане на решения, но и с цялостна услуга.
„Всеки има фрагмент от продукт“, каза Сенгер за компании като Wayve, подкрепената от Rimac Verne и други компании за автономно шофиране. „Представете си, че сте начело на градската администрация за мобилност. Как да започна [да лицензирам компании за роботизирани таксита]? Кой е отговорен? От какво образование ще се нуждаят моите служители? От какви съоръжения се нуждая? Moia би предложила решение „до ключ“, каза Сенгер.
Той цитира примери като излизане от паркинг, когато няма човешка ръка, която да вземе глоба, или да знае къде законно да остави клиент.








