Архив

Peugeot смята, че правоъгълният волан има смисъл

Концепцията Polygon е предварителен преглед на следващото поколение 208 supermini, без вратите тип „крила на чайка“.

Концепция Peugeot Polygon

Снимка от: Peugeot

motor1.com/news

Peugeot има дълга история в разчупването на калъпите в дизайна, а най-новата ѝ концепция е доказателство за трайния френски усет. Polygon доказва, че все още е модерно да бъде Peugeot-Inception-concept-00022квадратен през 2025 г., възприемайки агресивно ъглов дизайн, който продължава и вътре. Отворете вратите тип „крила на чайка“ и ще видите как марката Stellantis отново се опитва да преоткрие колелото.

Наподобяващ огромен контролер за видеоигри, воланът е с неконвенционална правоъгълна форма, каквато всъщност сме виждали и преди. Peugeot за първи път представи така наречения Hypersquare в концепта Inception от 2023 г. и завръщането му тук е ясен знак, че скоро сериен автомобил ще възприеме странния дизайн. Всъщност, компанията го нарича „осезаема реалност“, което предполага, че е на път.

Peugeot потвърждава, че системата за управление „steer-by-wire“ на концепцията ще дебютира в сериен автомобил през 2027 г. Тя елиминира механичната връзка между волана и предните колела, като същевременно предлага променливо предавателно число на кормилното управление, което се адаптира към скоростта на автомобила. Hypersquare има максимално завъртане от 170 градуса във всяка посока, което е по-малко от пълен завой (360 градуса). За разлика от него, традиционният волан се движи от едно крайно положение до друго за три пълни завъртания (1080 градуса).

Комбинирането на технологията за управление „steer-by-wire“ с новия волан се твърди, че улеснява маневрирането на автомобила по време на паркиране или остри завои. При по-високи скорости е необходима само „малка намеса“, за да се регулира траекторията на автомобила. Peugeot е уверена, че системата се представя по-добре във всички ситуации, но французите не са първите. Infiniti въведе системата за управление „steer-by-wire“ преди повече от десетилетие в Q50, елиминирайки традиционната механична кормилна колона.

meТъй като Polygon е чисто концептуален модел, Peugeot имаше пълна свобода да се развихри със стила. Въпреки това, шоу-автомобилът представя нов дизайнерски език, който вероятно ще видим в следващото поколение 208. Очаквайте суперминито да се откаже от вратите тип „крила на чайка“ и други преувеличени детайли, като например предното стъкло, което се превръща в гигантски дисплей.

Виждането на врати тип „крила на чайка“ на толкова малък автомобил ни напомня за странния Autozam AZ-1, въпреки че с дължина от близо четири метра, Polygon е значително по-голям. Той все още се квалифицира като субкомпактен автомобил по европейските стандарти и очакваме производствената версия да включва задни врати. Докато 208 някога се предлагаше с три врати, днес купувачите предпочитат добавената практичност на задните врати. Ето защо конкуренти като VW Polo и SEAT Ibiza също са се отказали само от петвратния модел.

Въпреки че концепцията изглежда сякаш се е върнала от бъдещето, детайлите на колелата и задните колони са ясен намек за 205 GTi. Квадратните задни светлини вероятно намигват към хот-хеча от 80-те години на миналия век, съчетавайки ретро елементи с модерен дизайн. Доколко от този стил ще се пренесе в следващия 208, остава неясно, но се очаква по-кубичен вид отвътре и отвън.

Суперминито вероятно ще се базира на платформата STLA Small, която ще споделя със следващото поколение Opel Corsa. Както при настоящите модели, очаква се както версиите с двигател с вътрешно горене, така и електрическите версии да покрият всички пазарни нужди. Stellantis по-рано потвърди, че платформата поддържа електрически превозни средства с максимален пробег от 500 километра (311 мили) и е възложила на своите испански заводи във Виго и Сарагоса производството на малките автомобили, построени на нея.