Архив

Автомобилният сектор се бори с прекъсванията на Nexperia на фона на надежди за преговори между Холандия и Китай

Спорът между Китай и Холандия за Nexperia засяга доставките на чипове

Холандски представители в Пекин за преговори

18 ноември 2025 г. 19:17 ч.

БЕРЛИН, 18 ноември (Reuters) – Германските доставчици на автомобили все още се борят с глобален недостиг на доставки на чипове, предизвикан от търговски спор за

Автомобилно изложение в Мюнхен 2023 IAA Mobility

Автомобилното изложение в Мюнхен 2023 IAA Mobility

производителя Nexperia, като хиляди работници са изправени пред прекъсвания на производството в Bosch, съобщи компанията във вторник.

Китай и Холандия са в битка за контрол над Nexperia, въпреки че има надежди за известно облекчаване на ситуацията, тъй като холандското правителство изпрати висша делегация в Пекин тази седмица, за да се опита да намери компромис.

Bosch заяви, че се бори с прекъсвания в три от производствените си обекти – Ансбах и Залцгитер в Германия и Брага в Португалия.

„Продължаваме да даваме приоритет на всичко, което можем, за да обслужваме нашите клиенти и да избягваме производствените ограничения или да ги сведем до минимум“, каза компанията.

Чиповете на холандската компания Nexperia са технологично прости, но повсеместно използвани в автомобилните електронни системи и други потребителски продукти.

През септември холандското правителство пое контрола над китайската компания поради опасения от трансфер на технологии, което накара Пекин да ограничи износа на готовите продукти на компанията от Китай.

Това накара големи доставчици като Bosch, Aumovio и ZF Friedrichshafen да търсят алтернативни доставчици, докато китайското министерство на търговията предостави изключения от забраната за износ за някои.

Тъй като кризата с доставките забавя производството, Bosch изпраща работници у дома, когато е необходимо.

В Германия компанията използва държавни мерки за отпуск „според необходимостта“ за между 300 и 400 работници в Залцгитер, където наема 1300 души, и за около 650 от 2500 работници в Ансбах, каза говорителят.

В Брага около 2500 от общо 3300 служители са засегнати от временни промени в работното време или отпуски, добави говорителят.

ZF Friedrichshafen заяви, че доставките на чипове са осигурени до средата на следващата седмица.

Мерките за отпуск не са необходими в ZF преди това, „но не могат да бъдат изключени“ след това, добави говорител.

Германската автомобилна асоциация VDA заяви, че ситуацията остава напрегната.

„Твърде рано е да се даде пълна увереност – не можем да изключим по-нататъшни последици за веригите за доставки през следващите седмици“, каза управляващият директор на VDA Маркус Болиг пред Reuters.

Недостигът засяга веригите за доставки в световен мащаб, като японската Nissan за намаляване на производството с още 1400 превозни средства в завода си в Кюшу следващата седмица, каза запознат с въпроса човек.

Honda сигнализира за известно облекчаване на пазарните цени, като заяви, че ще възобнови редовното производство в своите северноамерикански заводи.