Renault представя първия си 800-волтов електрически автомобил – Trafic E-Tech Electric
Renault представи производствената версия на новия Trafic E-Tech Electric на Solutrans 2025 в Лион (18 до 22 ноември). Изцяло електрическият панелен ван е първият автомобил на марката, базиран на гъвкавата, мащабируема SDV (Software Defined Vehicle) архитектура на Ampere.
Изображения: Renault
renault.com, 18.11.2025
Renault Trafic E-Tech – Електрически транспортери
Друга премиера за марката е 800-волтовата технология, която се използва в модел на Renault за първи път. Въпреки че Renault вече представи производствената версия на панелния ван
Trafic на френското транспортно търговско изложение, ще мине доста време, преди първите автомобили да попаднат в ръцете на клиентите: според съобщението, електрическият панелен ван ще се появи на пазара в края на 2026 г., „преди да последват други версии на Trafic E-Tech, като например шаси с платформа, плоска платформа или товарна кутия“, според Renault.
Още от първоначалното съобщение през януари беше ясно, че френският производител ще премине към 800-волтова платформа за следващото поколение леки търговски превозни средства, което би трябвало да позволи време за зареждане от 15 до 80 процента за по-малко от 20 минути. А през пролетта беше обявено, че ще се използва нов електрически двигател с мощност 150 кВт и въртящ момент от 345 Нм – в комбинация с една от две батерии: NMC батерия за пробег до 450 километра по WLTP или по-евтина LFP батерия, която се очаква да постигне около 350 километра.
Renault вече потвърди всички тези данни за световната премиера на производствения модел, но все още не е публикувала никакви данни за енергийното съдържание на двата варианта на батериите. Вместо това има друго много уместно твърдение относно полезната стойност на новия Trafic E-Tech: „Комбинацията от мощен двигател и здрава платформа позволява теглителна мощност от два тона и полезен товар до 1,25 тона (в очакване на хомологация).“ Добавката в скоби означава, че теглителната мощност все още не е окончателно одобрена – но инженерите на Renault изглеждат толкова уверени, че съобщават тази цифра официално.
Нека да разгледаме другите известни данни: като панелен ван L1, E-Transporter предлага 5,1 кубически метра товарно пространство, докато L2 предлага до 5,8 кубически метра. Ширината от 1,92 метра е еднаква за всички модели, а общата височина от 1,90 метра също е идентична – и би трябвало да позволява достъп до повечето подземни паркинги. L1 е дълъг 4,87 метра, L2 5,27 метра. Разликата от 40 сантиметра се дължи изцяло на по-дългата междуосие; предните и задните надвеси остават същите.
Тъй като новият ван е базиран на изцяло електрическа скейтборд платформа, той би трябвало да предлага „оптимално съотношение на товароносимост към изисквания за пространство“, според Renault. Тъй като електрическият мотор е разположен на задната ос, предният надвес може да бъде съответно къс. И тъй като няма задвижване между предните колела, ъгълът на завиване може да бъде различен. С 1,03 метра, се твърди, че Trafic E-Tech предлага същия радиус на завиване като Renault Clio – петметров ван с радиус на завиване на малък автомобил вероятно ще бъде предимство, особено когато се използва в градските центрове.
Визуално има малко промени в производствения модел в сравнение с концептуалния автомобил от пролетта, който по това време вече се смяташе за сравнително близо до производство. Доста ъгловатият дизайн, непрекъснатата светлинна лента с осветено лого на марката отпред и черните елементи отпред, отстрани и отзад са впечатляващи характеристики, които са предназначени да придадат на Trafic E-Tech отличителен външен вид сред всички останали ванове.
„Пробив“ в софтуерно дефинираните превозни средства?
Макар че разпознаваемостта на марката вероятно е по-важна за Renault като производител, клиентите са склонни да се фокусират върху фактори като полезност, цена и друга добавена стойност, когато използват (електрически) ванове. Renault поставя силен акцент върху софтуерно дефинираните превозни средства (SDV), които са предназначени да отличат Trafic E-Tech от конкуренцията. Съобщението се отнася до нищо по-малко от „технологичен пробив“. „Софтуерът вече не е ограничен до специфични функции, както в предишните архитектури, а оформя цялото превозно средство. Централизираната софтуерна архитектура може да се актуализира през целия живот на превозното средство, точно както смартфон или лаптоп“, казват от Renault.
Основата за това е новата операционна система CAR OS, разработена от Ampere, базирана на Android Automotive OS. Централният софтуер е свързан с облака и може да се актуализира дистанционно и в реално време. Освен това това ще позволи и персонализирани оферти, „съобразени с действителната употреба, навиците на шофиране и изискванията на отделните потребители“. Renault цитира следните три точки като примери:
За превозни средства със специфични функции, като линейки, пожарни коли, полицейски превозни средства, хладилни превозни средства и други преобразувания, могат да се предоставят специални приложения за контрол на работата на отделни компоненти. Подобно решение вече съществува в системата OpenR link за Renault Master, която позволява създаването на индивидуални приложения. Тук тази опция е разширена, за да включва допълнителната интелигентност на SDV архитектурата.
Компаниите, които използват собствена операционна система, например за доставки, могат да я интегрират в бордовата мултимедийна система, за да предават информация (време, маршрут, контакти, коментари и др.) на шофьорите на доставки в реално време.
Потребителите на автопарка могат да влязат в профила си и да получат достъп до персонализиран интерфейс с предпочитаните от тях настройки и приложения на автомобила.
Информационно-развлекателната система на Renault, известна като „OpenR“, също е адаптирана за микробуси. Не само 12-инчовият сензорен екран е оптимизиран за използване в леки
търговски превозни средства, но и софтуерът: навигационната система е специално разработена за търговски превозни средства, „която отчита размерите на превозното средство и натоварването, за да се избегнат неподходящи маршрути“. Тъй като данните за потреблението също се вземат предвид по-ефективно, системата е проектирана да предлага оптимизирани спирки за товарене.
Допълнителни приложения са достъпни чрез Google Play Store, които могат да се използват на сензорния екран на автомобила, като например системата за плащане на паркинг EasyPark или доставчици на стрийминг на музика като Amazon Music, Spotify и Deezer. Благодарение на отворения дизайн на системата, компаниите би трябвало да могат да интегрират свои собствени системи в мултимедийната система на автомобила: „Компаниите, използващи собствена операционна система, например за доставки, биха могли да интегрират новата функция в мултимедийната система на автомобила, за да изпращат информация в реално време (време, маршрут, контакти, забележки и др.) на шофьорите на доставки по време на техните обиколки“, казват от Renault. „В хладилните превозни средства например се предприема проактивен подход за поддържане на студената верига, като се взема предвид много подробна информация в реално време, като например външната температура и действителната консумация на енергия на автомобила. Ако е необходимо, се планира допълнителен процес на зареждане, за да се поддържа студената верига.“
Производството на новия Trafic ще започне следващата година в завода на Renault в Сандувил. Наред с панелния ван, два други модела също ще използват новата 800-волтова платформа чрез съвместното предприятие Flexis: Goelette E-Tech с каросерия се откроява от другите ванове благодарение на подсилените си оси, които позволяват полезен товар до 1,4 тона. Estafette E-Tech, ван с възможност за качване, е проектиран за употреба в града, например за куриерски услуги.








