Архив

За музея на Škoda в Млада Болеслав

169810_187886767893335_3223229_oАвторът на следващите редове е бил три пъти в Музея  на Škoda и три пъти е карал шкоди от Прага до Млада Болеслав.

Поканен беше и два пъти като гост на Годишната конференция на Volkswagen Group – най-големият автомобилен производител в Европа, която се проведе там.

При друго пътуване, беше поканен от вносителя на Škoda – Еуратек, на тест на Octavia по маршрут от Рим до курорта Фюджи – родно място на Данте и в околностите му.

Там присъстваше цялото ръководство на Групата, авторът имаше възможността да говори със самия Фердинанд Пих, когото наричаха „Сивият кардинал на немската  икономика“ и беше приживе председател на Надзорния съвет на Volkswagen Group и неин главен акционер…

Почина преди две години, за което писахме и в сайта.

Между другото  имах  автомобил от тази марка и оцелях след челен удар в дърво през 2002.

Преди промените вносител на Skoda в България беше чешкото Търговско дружествво „Мотоков“, с чийто представител в България – г-н Ниедерле бяхме много близки. С него и със СБА „Люлин“ организирахме навремето първото и единствено  досега Рали Skoda и аз самият бях навигатор на един  от добре представителите се пилоти.

Г-н Ниeдерле по онова време беше и спонсор на Пролетен бал на Съюза на българските журналисти, който организирахме с известен колега от БНТ…

А сега – за Музея

Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент започват собствен бизнес в Млада Болеслав през 1895 г. Днес Škoda е една от най-дълго съществуващите автомобилни

Laurin & Klement Type A (1905) - първият автомобил на марката

Laurin & Klement Type A (1905) – първият автомобил на марката

марки в света, а музеят подчертава тази история на най-автентичните места – оригиналните производствени халета, където компанията е произвеждала автомобили до 1928 г.

Лаурин и Клемент - 1895, откривателите

Лаурин и Клемент – 1895, откривателите

Презентацията е мултимедийна интерактивна смесица от автомобили и истории, предлагаща разнообразие от опции, от автомобили и други експонати до разглеждане на снимки, гледане на филми, четене на документи и много други – гъвкавостта е една от ключовите характеристики на новия музей на Škoda.

На сн. вдясно. Laurin & Klement Type A от 1905 г., известен още като Voiturette A, е първият автомобил, произведен от компанията – лек двуместен автомобил с двуцилиндров двигател с мощност 7 к.с. (5,2 kW). Той е успешен благодарение на модерния си дизайн, скоростта до 40 км/ч и атрактивната цена, като между 1905 и 1907 г. са произведени 44 бройки, преди компанията да стане това, което сега е Škodа.

2 Škoda VOS LimousineМузеят предлага обиколки на много езици, както и допълнителни услуги, включително специални пакети за групи и деца. Например, защо не комбинирате обиколката на музея с обиколка на съседните производствени съоръжения, за да изживеете едно завладяващо пътешествие от историята до настоящето на автомобилите?

Сн. вляво. Škoda VOS е луксозен автомобил в пълен размер, произвеждан от чехословашкия автомобилен производител AZNP в завода им в Млада Болеслав между 1949 и 1952 г. В продължение на няколко години той е предпочитаният автомобил за висши политически и военни служители в Чехословакия. Никога не е бил продаван на широката публика.

Идея и концепция

Музеят представя историята на марката в проект, предназначен да покани посетителите на вълнуващо интерактивно мултимедийно пътешествие през историята на Škoda Auto, използвайки изложбена площ от 1800 м² в исторически производствени халета, за да представи автомобили, филми, фотографии и документи. Освен това музеят се гордее с нов многофункционален конферентен център – Форумът Laurin & Klement – и кафене/ресторант Václav, модерно съоръжение, разположено в историческо място.

Постоянна експозиция 

„Традиция, еволюция и прецизност в хармония“ е лайтмотивът на целия музейен проект, три свята, предлагащи множество преживявания със специален акцент върху „вълнуващо, образователно и изненадващо“.

Škoda 1101 Tudor Roadster (1949)

Škoda 1101 Tudor Roadster (1949)

Текущи изложби

1_Felicia-1440x960Сн. вляво. Комбинацията от грациозен дизайн и усъвършенствана технология направи отворената Škoda Felicia един от най-популярните чешки автомобили от следвоенния период.

Всички краткосрочни изложби са достъпни в рамките на редовния вход на музея.

Сн. вдясно по-горе. Škoda 1101/1102 е известна и с популярното име Tudor, произлизащо от двувратата ѝ каросерия седан, която е първата, влязла в производство. Този прякор в крайна сметка е широко използван за всички 1101/1102, независимо от каросерията им. Произведена е военна версия на Škoda 1101, наречена Škoda 1101 VO. Тя има същото шаси и двигател като стандартната Škoda 1101, с нова изцяло стоманена, отворена каросерия с 4 врати. През 1948-51 г. са произведени 4237 автомобила, повечето от които за износ.

Škoda MB 1000 (1966)

Škoda MB 1000 (1966)

Сн. вляво. Škoda 1000 MB и Škoda 1100 MB са два малки семейни автомобила със задно разположен двигател и задно задвижване, произвеждани от чехословашкия производител AZNP (Škoda Auto) в Млада Болеслав между 1964 и 1969 г. Двувратите купе версии на 1000 MB и 1100 MB са наричани 1000 MBX и 1100 MBX.

Музейна колекция

Колекцията на музея на Škoda съдържа около 360 предмета, предимно серийни леки автомобили, рали автомобили, прототипи, десетки двигатели, четири мотоциклета и един велосипед – велосипедът Slavia от 1899 г. е най-старият експонат. Първият автомобил, произведен от компанията, Voiturette, и Ferat, автомобил, появил се във филма „Ferat Vampire“, също са част от колекцията, както и автопарк от 24 автомобила, редовно участващи в автомобилни изложения. (напр. Techno-Classica Essen) и ралита на ретро автомобили (напр. Sachsen Classic, Kitzbüheler Alpen Rally, Silvretta Classic, Oldtimer Bohemia Rally, за да назовем само няколко).

Превозните средства се съхраняват в специално хранилище, за да се осигурят оптимални условия за съхранение, а колекцията постепенно се реновира, както от специален отдел зареновация в музея на Škoda, така и от външни изпълнители. Музеят набляга на качеството и историческата автентичност при всички реновационни дейности. Едно от помещенията, отворени за обществеността, е хранилище за прототипи и спортни автомобили, разположено на мястото на бившата леярна.

Колекцията на музея на  Škoda редовно се допълва с нови предмети: прототипи и нови модели (за да се улови автентичният еволюционен процес), както и превозни средства, закупени от частни собственици.

Škoda Felicia от 1994 - първата под шапката на Volkswagen-Group

Škoda Felicia от 1994 – първата под шапката на Volkswagen-Group

История на музея

Първо колекция, по-късно музей. Състояща се от два мотоциклета L&K, шест пътнически автомобила L&K, една пожарна кола и един състезателен автомобил, първата колекция на музея на Škoda е сформирана през втората половина на 60-те години на миналия век и е инсталирана като постоянна изложба в конгрегацията на чешките монаси в Млада Болеслав. Тогава компанията планира да построи независим музей и определя няколко възможни места, включително в замъка Млада Болеслав.

В крайна сметка обаче „Музей на технологиите AZNP“ е открит в нов, специално построен център (днешния Škoda International Sales) – официалното откриване се състоя през 1975 г., по случай 1000-годишнината от съществуването на Млада Болеслав и 80-годишнината от основаването на компанията. Новата тогава изложба, представяща автомобили L&K и Škoda, снимки, филми и информация, описващи историята на компанията и нейните постижения в моторните спортове, е била посещавана от около 20 000 души годишно.

Škoda Favorit (1987–1995)

Škoda Favorit (1987–1995)

Нов музей на ново място

Octavia - бестселърът на Škoda

Octavia – бестселърът на Škoda

През септември 1995 г. се състоя официалното откриване на музея на Škoda Auto в нови помещения, най-старата част на фабриката (třída Václava Klementa), по случай 100-годишнината от основаването на компанията. По този начин музеят се превърна в символичен интерфейс между града и производствения завод, с амбицията да провежда разнообразни образователни, културни и промоционални събития и да запознава посетителите с историята на компанията, както и с най-новите разработки и визии.

Построен в началото на 20-ти век, оригиналният комплекс (който основателите на компанията, Лаурин и Клемент, са използвали като фабрика) е реконструиран, за да отговори на нуждите на новия музей (включително изграждане на нов ремонтен цех и преместване на архива на компанията). Година по-късно Škoda открива нов многофункционален център, наречен Laurin & Klement Forum, на мястото на музея – новото съоръжение се използва за конференции на дилъри, представяне на планирани нови продукти пред медии и дилъри, както и за концерти на класическа и поп музика и театрални представления. В помещенията на музея има и магазин за автомобилна литература и подаръци, както и стилен „Рали бар“. Годишният брой посетители достига 120 000.

През 2012 г. музеят претърпява обширна реконструкция, обхващаща както интериора, така и екстериора, както и постоянната експозиция, а името му е променено на Музей на Škoda.