Архив

Rolls-Royce или 120 години път на съвършенството

На 4 май 2024 г. Rolls-Royce Motor Cars отбеляза 120-годишнината от първата среща между Хенри Ройс и достопочтения Чарлз Стюарт Ролс. За да отбележи тази знаменателна годишнина, Rolls-Royce разгледа в официалния си сайт историческия, технологичния и социалния контекст, в който е създадена марката, както и въздействието и влиянието на името Rolls-Royce през неговите 120 години

По Press Release на официалния   фирмен сайт на Rolls-Royce:

press.rolls-roycemotorcars.com

Бележка на редактора:

В редакцията  на някогашното най-старо и първо автомобилно издание в България, в. „Авто Мото Свят“, основан през май 1957, се получаваха още през 70-е и 80-е на миналия век – преди промените, официалните пресрелизи на Ковънтри и компанията производител Rolls-Royce …И след промените до края на 90-е ги пазехме  в огромния архив  течения на автомобилни световни издания и информация на редакцията…

Пази се у собственика на сайта, работил 21 години в редакцията, от които 7 бил гл. редактор, също и днес пълен архив на всички броеве на вестника от първия, излязъл през май 1957 до пуснат през лятото на 2003…

Подобен пълен архив има само и единствено в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“.

1 UntitledИлюстрациите, без да са свързани пряко с текста, дават картина на проследяване на моделите през годините до днес

  • Rolls-Royce отбеляза през 2024 г. 120-годишнината от първата среща между основателите Хенри Ройс и достопочтения Чарлз Стюарт Ролс
  • Кратък преглед на живота и кариерата на основателите в годините преди историческата им среща в Манчестър, както и ролите на други по-малко известни, но въпреки това ключови участници в историята на произхода на Rolls-Royce
  • Изследване на света и обществото, в които е създаден Rolls-Royce, и приносът на марката за по-широкия технологичен прогрес на епохата

„От съвременна гледна точка, 1904 г. може да се почувства невъзможно далечна от нашето време. Но това беше епоха на безпрецедентни изобретения, иновации и технологичен прогрес, в която много от нещата, които сега приемаме за даденост, се появиха за първи път. Rolls-Royce се роди в този изключително динамичен, креативен свят и щеше да го оформи дълбоко и необратимо. Поглеждайки назад, срещата на Rolls и Royce изглежда някак предопределена, а пътят на съответните им кариери до този момент я правеше да изглежда почти неизбежна. Всъщност тя се случи…“ чрез мрежа от случайни връзки и припокриващи се взаимоотношения; без тях, предвид техния коренно различен произход и социални кръгове, това може би никога нямаше да се случи. Горди сме да продължим тяхната забележителна история, да отпразнуваме и да надграждаме тяхното уникално наследство 120 години по-късно.“ казва Андрю Бол, ръководител „Корпоративни отношения и наследство“, Rolls-Royce Motor Cars.

Но за да разберем напълно произхода и наследството на марката, първо трябва да се върнем малко по-назад във времето и да разгледаме дейността на основателите в годините непосредствено преди тази първа, променяща света среща през 1904 г.

Хенри Ройс: Инженерът

За Хенри Ройс историята наистина започва в края на 1884 г., когато той основава първата си инженерна компания, F. H. Royce & Co. в Манчестър. Първоначално произвеждайки малки артикули като захранвани с батерии звънци за врати, компанията напредва към производството на тежко оборудване, включително мостови кранове и маневрени кабестани за железопътни линии.

Но след почти две десетилетия на разширяване и успех, през 1902 г. компанията е на път към финансови затруднения поради конкуренцията от притока на по-евтини продукти отГермания и САЩ. Перфекционизмът на Ройс за усъвършенстване означава, че той не е готов да направи компромис с качеството на продуктите си. Привичната преумора и постоянното 6 Untitledнапрежение сериозно го засягат и накрая здравето му се срива напълно.

Лекарите му наредили да си вземе по-дълга почивка, затова Ройс предприел 10-седмично посещение при семейството на жена си в Южна Африка. Но дори и след медицински наложена почивка, умът му бил толкова активен и любознателен, колкото винаги. Изборът му за четиво по време на дългото пътуване бил „Автомобилът: Неговата конструкция и управление“, първоначално написана на френски от Жерар Лаверн и преведена на английски през същата година. Това буквално била „книгата“ за това как да се построи автомобил и Ройс очевидно бил едновременно просветен и вдъхновен от нея.

След завръщането си в Англия, Ройс – вече физически и психически възстановен – веднага се сдобива с първия си автомобил, френски Decauville с 10 конски сили. Често се предполага, че този автомобил е бил толкова лошо направен и ненадежден, че Ройс, от чисто разочарование, се заел да се справи с многобройните му дефекти.

Всъщност е почти обратното. Той избира Decauville именно защото е била отлична, модерна машина с изричното намерение да я разглоби, да анализира всеки компонент и след това да произведе собствената си кола от нулата. Всеки разумно компетентен инженер би могъл да подобри лошо построен, некачествен продукт: гений от ранга на Ройс е бил необходим, по негови думи, за да „вземе най-доброто, което съществува, и да го направи по-добро“.

7 imagesЕдин от по-малко известните – но въпреки това жизненоважни – участници в разработването на първите автомобили Royce е Ърнест Уулър. Роден в Манчестър през 1888 г., 15-годишният Ърнест е висок 1,62 м и е наречен „Малкият Ърни“, когато се присъединява към Royce Limited през 1903 г. като чирак по договор – позиция, за която баща му плаща значителната сума от 100 паунда (над 15 000 паунда по днешни стойности). Той работел 56 часа седмично за шилинг на ден (около 7,60 паунда сега) в чертожния офис, учейки се да прави чертежи – и, строго против правилата, рисувайки свои собствени рисунки върху чертожните дъски.

Една сутрин получил зловеща призовка: самият г-н Ройс искал да го види. След като строго смъмрил нещастния младеж за неразрешената му ръчна работа, Ройс му наредил да отиде и да донесе бележника на машинописец. Озадачен, Ърни направил както му било наредено и дал бележника на работодателя си. Ройс махнал с ръка. „Дръж го и ме последвай“, казал той и повел пътя към работилниците, където се качил на дековила, свалил якето си и навивал ръкавите си. След това, с помощта на монтьор, започнал методично да разглобява колата. Наблизо Ърни седял на кутия с бележника си. „Всяко парче ми беше подадено и аз направих скица и добавих размерите, които ми съобщаваха“, спомня си той по-късно.

Както правилно преценил Ройс, Ърни бил идеалният човек, който да улови основните данни, които щяли да повлияят на дизайна на последвалите автомобили. Също така е изкушаващо да се запитаме дали Ройс е разпознал сродна душа; млад мъж, започващ от ниското, но нетърпелив да се усъвършенства. Ако е така, той е бил прав. През 1913 г. Ърни емигрирал в Америка и се радвал на успешна кариера като инженер-конструктор, ставайки експерт по лагери и подавайки редица патенти. През 1947 г. се пенсионира в Хилсборо Бийч, Флорида, където е избран за първи кмет на града.

Малките неща правели съвършенство

Ройс напуска училище само на 10 години и официалното му образование се състои от вечерни курсове по английски език и математика, които посещава в края на тийнейджърските сигодини; по-късно, като световноизвестния сър Хенри, той все още самоиронично се описва като човек, способен да прави не повече от проста аритметика. Но той притежавал

Достопочтенният Чарлз Ролс..

Достопочтенният Чарлз Ролс..

инстинктивен, интуитивен талант, който повече от компенсирал липсата му на академични квалификации.

Както беше отбелязано, дековилът е бил високоеволюиран автомобил сам по себе си и Ройс разумно е запазил някои от ключовите му характеристики – двуцилиндров двигател, директен карданен вал и диференциал, а не верижно задвижване – в собствените си проекти. Той също така е въвел множество детайлни промени и иновации: механично, а не атмосферно задвижвани всмукателни клапани; по-ефективен радиатор; подмяна на лагери на главния, биещия и скоростната кутия; и един скоростен лост, заместващ прословутата с сложната двулостова конструкция на дековила. От самото начало той е бил обсебен от намаляването на общото тегло на автомобила, започвайки с простата и очевидна цел да се премахне бронзовият предупредителен звънец на дековила, който се твърди, че е тежал около 20 кг (над 40 фунта).

9 imagesНе само дековилът е бил подложен на сложния и взискателен контрол от Ройс. Между 1902 и 1905 г. той е ремонтирал, изследвал и тествал различни марки автомобили, принадлежащи на (вероятно желаещи) приятели и познати, за да получи допълнителна информация от първа ръка. Според собствените му записи, той е изминал около 11 000 мили по време на това проучване; много от тях несъмнено в дековил, който е запазил поне до 1906 г.

Инженерът Ройс се е стремял да построи най-добрата кола в света. Това не е бил проект за суета или упражнение за доказване на концепция: той е искал неговата техническа иновация да бъде търговски жизнеспособна. За съжаление, непринуденият чар, широката социална мрежа и умението да говори не са били сред многото му дарби. Но в Лондон е имало млад мъж, който е притежавал тези качества в изобилие.

Почтеният Чарлз Стюарт Ролс: Търговецът

В много отношения, почитаемият Чарлз Стюарт Ролс е бил антитеза на Ройс: богат, аристократичен, изискан, с добри връзки и високо (и скъпо) образован. Това, което са споделяли, е била страст към инженерството и машините – в случая на Ролс, състезателни автомобили, балони с горещ въздух и самолети.

След като завършва Кеймбридж през 1898 г., Ролс е работил за кратко като трети механик на семейната си парна яхта „Санта Мария“, след престой в Лондонската и Северозападна железница в Крю. Но само след няколко години той осъзнава, че значителните му таланти изискват различна реализация.

През януари 1902 г. Ролс открива една от първите автокъщи във Великобритания, C. S. Rolls & Co., във Фулъм, Западен Лондон, като в края на 1903 г. си партнира с внушителния Клод 8 imagesДжонсън. Предприятието, първоначално финансирано от бащата на Ролс, лорд Лангаток, внася и продава френски автомобили Panhard и Mors, както и автомобили Minerva, произведени в Белгия.

Бизнесът привидно процъфтява, но Ролс е разочарован, че целият му асортимент е проектиран и произведен в чужбина. Той не може да намери автомобил, произведен в страната, който да отговаря на нуждите на клиентите му или на собствените му стандарти както като обучен инженер, така и като ентусиаст през целия му живот.

С настъпването на 1904 г. елементите на потенциално трансформиращо партньорство са налице: Ройс, талантливият инженер, търси пазар; Ролс, перфектният търговец, търси продукт, който променя играта. Всичко, от което се нуждае, е нещо – или някой – който да ги събере.

Хенри Едмъндс: Важната връзка

Ролс се сприятелява с Хенри Едмъндс чрез Автомобилния клуб на Великобритания и Ирландия (по-късно Кралски автомобилен клуб). Едмъндс е директор на Royce Limited и е шофирал един от ранните 10 автомобила H.P. на компанията. Ентусиазмът му към колата е такъв, че Ролс поискал среща със създателя ѝ, която Едмъндс надлежно уредил. При завръщането си в Лондон от Манчестър, Ролс казал на Клод Джонсън, че е открил „най-великия автомобилен инженер в света“. Ролс се съгласил да продаде всички автомобили, които Ройс можел да произведе, и останалото е, буквално, история.

10 imagesСветът през 1904

Толкова за личностите. Ами света и контекста, в който е създаден Ролс-Ройс?

Голяма част от това, което се приема за даденост днес, е било все още десетилетия в бъдещето – всъщност много неща, които сега се считат за съществени, няма да се появят до следващия век. От гледна точка на времето, когато пишем това сега, 1904 г. се усеща като древна история: зърнест, далечен, черно-бял свят, откъснат от нашето време и преживявания.

Ролс и Ройс се срещат в свят без телевизия, пеницилин или FM радио. Строителните работи по Панамския канал току-що са започнали; RMS Titanic няма да отплава за съдбоносното си първо пътуване още осем години. Крал Едуард VII е две години от царуването си, след като наследява майка си, кралица Виктория, през 1902 г. – годината, която е и краят на Бурската война, една година преди Уилбър и Орвил Райт да извършат първия в света полет с двигател. Артър Балфур е британски министър-председател, Теодор „Теди“ Рузвелт е президент на Съединените щати, а Франц Йосиф I е император на Австро-Унгария.

Автомобилът също е все още в начален стадий на развитие; Карл Бенц произвежда първия „истински“ автомобил с бензинов двигател – макар и само с три колела – през 1886 г., а автомобилизмът остава до голяма степен хоби за смели, заможни ентусиасти като Чарлз Ролс. Светът ще трябва да чака до 1913 г., когато Хенри Форд показва първата в света движеща се поточна линия, за да станат автомобилите достъпни за по-голямата част от населението.

Но семената на нашия съвременен живот са там. Това е belle époque, необичайно продължителен период на мир и политическа стабилност в Европа, който поражда икономическа 11 imagesувереност и просперитет, което от своя страна насърчава бума на иновациите. Само през предходните 20 години са изобретени прахосмукачката, електрическата фурна, сухата батерия, химикалката, киното, пневматичната гума, рентгеновите лъчи и радиото. Голямото техническо чудо от 1904 г. е град Труро, първият парен локомотив в света, който надхвърля 100 мили в час – рекорд, който се запазва 30 години.

12 imagesЗначителен социален и културен напредък се наблюдава и с назначенията на първия чернокож кмет на Великобритания и първата жена университетски професор. Лондонският симфоничен оркестър дава своя встъпителен концерт, а театър „Колизеум“ открива врати в Уест Енд. Литературните кръгове са посещавани от титани, включително Марк Твен, Х. Г. Уелс, Жул Верн, Джеймс Джойс, Лев Толстой и П. Г. Удхаус; концертни зали и оперни театри представят премиерно произведения на Дебюси, Сибелиус, Равел, Елгар, Пучини и Малер. Разцъфтяват и нови видове музика, тъй като синкопираните ритми, които ще вдъхновят джаза, се разпространяват чрез рагтайма.

Именно в тази изключително плодородна, динамична и оптимистична епоха се ражда Rolls-Royce. Време, в което визионери и пионери ще оформят начина, по който светът мисли, функционира и се държи в продължение на години или десетилетия; точно това, което Rolls and Royce правят с новия си автомобил.

Чрез изграждането на машина, чието инженерство, производителност, надеждност и издръжливост надминаваха всичко досега, Royce и Rolls поставиха стандарта не само за всички следващи модели на Rolls-Royce, но и за самия автомобил. По този начин те оформиха технология, която ще трансформира работата, пътуванията, комуникациите, общностите, инфраструктурата, дизайна, технологиите, материалното общество, политиката, икономиката и културата по начини, които никога не биха могли да предвидят.

Чрез изграждането на машина, чието инженерство, производителност, надеждност и издръжливост надминаваха всичко досега, Royce и Rolls поставиха стандарта не само за всички модели Rolls-Royce, които щяха да последват, но и за самия автомобил. По този начин те оформиха технология, която щеше да трансформира работата, пътуванията, комуникациите, общностите, инфраструктурата, дизайна, технологиите, материалното общество, политиката, икономиката и културата по начини, които никога не биха могли да предвидят.rolls_royce_spectre_production

Трайно наследство

Rolls and Royce изпълниха мисията си да създадат „най-добрата кола в света“. Те дадоха имената си на династия от автомобили, които определиха и продължават да определят суперлуксозните автомобили по целия свят.

Но може би най-голямото им постижение е, че направиха Rolls-Royce световен пример за високи постижения. На практика всеки продукт, услуга, устройство и технология, изобретени от 1904 г. насам, се стремят да бъдат „Rolls-Royce на…“ в своята индустрия или сектор.

Стандартът, който те поставиха преди 120 години, все още е движеща сила за иновации и подобрения навсякъде – включително в компанията, която създадоха.