Регистрациите на електрически автомобили в Европа се увеличават с над 38%
173 173 нови електрически превозни средства са били регистрирани в ЕС през октомври, според индустриалната асоциация ACEA, което е увеличение с 38,6% в сравнение със същия месец на миналата година. Данните обаче показват, че не всеки пазар и производител е в крак с този растеж.
acea.auto, 25.11.2025 – 10:13
ACEA BEV Данни
За всички двигатели статистиката на ACEA отчита 916 609 нови регистрации в страните от ЕС, като 173 173 нови електрически превозни средства (BEV) представляват 18,9% пазарен дял.
Като се има предвид цяла Европа (включително страните от ЕАСТ и Обединеното кралство), през октомври са регистрирани 225 399 нови електрически автомобила (+32,9%), което представлява 20,6% пазарен дял.
Регистрациите на електрически автомобили обаче не са равномерно разпределени в ЕС: 65% от регистрациите на електрически автомобили с батерии са концентрирани в четирите най-големи пазара – Германия, Белгия, Нидерландия и Франция.
Германия е водеща с 52 425 нови електрически автомобила, което я прави най-големият единичен пазар пред Франция (34 108 нови електрически автомобила) и Обединеното кралство, където са регистрирани 36 830 нови електрически автомобила, ако се вземе предвид цяла Европа, а не само ЕС.
Като цяло, само няколко пазара са регистрирали спад в сравнение с октомври 2023 г., предимно по-малки пазари с регистрации в двуцифрен или трицифрен брой. Естония например е регистрирала само 77 нови електрически автомобила, което е спад от 35,3% спрямо 119-те регистрирани през октомври 2023 г. Малта е регистрирала спад от 34% (150 вместо 227 електрически автомобила), а Гърция е регистрирала 799 нови електрически автомобила, с 13% по-малко от предходната година. Пазари като Швеция (8 707 регистрации, -0,8%) и Белгия (12 360 регистрации, -3,0%) отбелязаха само лек спад в сравнение с предходната година.
Силен растеж в Източна Европа
Като цяло, повечето пазари показват положителен растеж, като Полша, Словения и Словакия се открояват с трицифрени темпове на растеж: Полша регистрира 4 812 нови електрически автомобила, което е увеличение от 319,9%; Словения отбеляза ръст от 208,1% (до 687 превозни средства); а Словакия отбеляза ръст от 125,1% (до 403 превозни средства). Други източноевропейски страни, като България (+84,6%), Румъния (+80,4%) и Хърватия (+69,6%), също отбелязаха растеж над средния.
Разглеждане на развитието от началото на годината до момента: През първите десет месеца на 2025 г. са регистрирани 1 473 447 нови електрически автомобила, което представлява 16,4% пазарен дял от близо девет милиона регистрации за всички двигатели. Включително Обединеното кралство и страните от ЕАСТ, през 2025 г. досега са регистрирани 2,02 милиона нови електрически автомобила, което представлява 18,3% пазарен дял.
Общият пазар на ЕС е нараснал с 1,4% от началото на годината, докато Европа като цяло е отбелязала увеличение на регистрациите с 1,9% в сравнение с предходната година. Регистрациите на електрически автомобили обаче са се увеличили с 25,7% в ЕС и с 26,2% в цяла Европа. Въпреки че този растеж е положителен, ACEA го счита за недостатъчен: С пазарен дял от 16,4%, електрическите автомобили „все още са под темпото, необходимо за тази фаза на прехода“, според асоциацията.
Вместо това фокусът остава върху разработването на електрически превозни средства с частично захранване: „Хибридните електрически превозни средства са най- популярният избор на тип задвижване сред купувачите, като plug-in хибридите продължават да набират скорост“, заявява ACEA. Числата потвърждават тази тенденция:
През октомври PHEV-овете регистрираха най-висок растеж сред всички задвижващи агрегати в ЕС, с 43,2% увеличение и 32,4% увеличение от началото на годината. Хибридите също
отбелязаха ръст, с 316 068 регистрации в ЕС през октомври и приблизително 3,11 милиона бройки от началото на годината, което ги прави най-голямата категория задвижващи агрегати. Междувременно, чисто бензиновите и дизеловите превозни средства отбелязаха двуцифрен спад.
Статистиката обаче е донякъде подвеждаща: ACEA комбинира пълните хибриди и меките хибриди под „хибриди“, което включва превозни средства, които могат да изминават само много къси разстояния – или изобщо не – само на електричество, като по същество функционират като почти чисто превозни средства с вътрешно горене. Статистически те се класифицират като хибриди, а не като бензинови или дизелови превозни средства.
В статистиката на производителите, ACEA – в съответствие с обичайната си практика – не разбива регистрациите по задвижване. Докато Volkswagen Group остава най-голямата група марки с 264 069 регистрации (+7,9%) през октомври, а Volkswagen води на ниво марка със 105 408 регистрации (+5,9%), тези цифри включват хибриди и автомобили с двигатели с вътрешно горене. При марките чисто електрически автомобили фокусът остава върху Tesla.
Октомври, който е първият месец на тримесечието, традиционно е по-слаб за Tesla, тъй като компанията обикновено регистрира най-много доставки и регистрации към края на всяко тримесечие. След регистрацията на 25 656 нови автомобила Tesla през септември, през октомври са регистрирани само 5 647. Докато Tesla успя да намали загубите до -18,6% на годишна база през септември, регистрациите през октомври бяха с 48,0% по-ниски от 10 867, регистрирани през същия месец миналата година.
От началото на годината Tesla е регистрирала 117 000 превозни средства в ЕС, с 39,2% по-малко от 192 439 бройки през същия период миналата година. Развитието през ноември и декември ще бъде критично: В исторически план Tesla постигна силен ръст в края на годината, но 2025 г. може да се съсредоточи върху смекчаване на спадовете. Докато Model Y остава водещ продавач на електрически автомобили на няколко пазара, общите резултати на Tesla изостават от данните от миналата година.








