Калениус вероятно ще бъде преизбран за президент на ACEA
Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz, Ола Калениус, очевидно се стреми към втори мандат като президент на европейската автомобилна лобистка група ACEA.
Президентът на ACEA се избира ежегодно и е възможно удължаване, което Калениус сега изглежда възнамерява.
Изображение: Mercedes-Benz
handelsblatt.com (на немски), 25.11.2025 – 11:30
ACEA, Ола Калениус, ЕС
Слуховете бяха съобщени от германското бизнес издание Handelsblatt, позовавайки се на източници от индустрията. Обикновено президентът на ACEA е с едногодишен мандат, започващ
през януари, с възможност за еднократно преизбиране. В началото на декември се очаква комитет на асоциацията да гласува за президента за 2026 г., но преизбирането на Калениус очевидно се счита за формалност. ACEA отказа коментар, когато беше потърсена за изявление.
Главният изпълнителен директор на Mercedes пое председателството на влиятелната лобистка група в автомобилната индустрия на ЕС през януари, наследявайки тогавашния главен изпълнителен директор на Renault Лука де Мео, който ръководеше ACEA през 2023 и 2024 г.
Преди това главният изпълнителен директор на BMW Оливър Ципсе заемаше ролята на водещ автомобилен лобист в Европа в продължение на две години. Асоциацията представлява 16 големи производители на леки автомобили, камиони, микробуси и автобуси в Европа.
Германските членове включват Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW и Daimler Truck, докато Stellantis Group, с немската си марка Opel, се присъедини отново през 2025 г. след временно напускане.
По време на вероятния си втори мандат се очаква Калениус да продължи да дава приоритет на регулирането на CO₂ в почетната си роля. Въпреки че роденият в Швеция ръководител първоначално се е стремял към изцяло електрически автомобилен портфолио до 2030 г. в Mercedes, по-късно той се е отказал от тази цел в полза на по-дългосрочна стратегия, която включва двигатели с вътрешно горене и хибриди, наред с изцяло електрическите превозни средства.
Като президент на ACEA, Келениус многократно се е застъпвал тази година – чрез отворени писма и интервюта – за облекчаване на целите на ЕС за емисиите на CO₂ до 2035 г. Той призова за „реалистичен път към декарбонизация на европейската автомобилна индустрия“.
Тази позиция е в съответствие с месечните доклади на ACEA за регистрациите на нови превозни средства в цяла Европа: асоциацията често отбелязва, че пазарният дял на електрическите превозни средства с батерии „остава под темпото, необходимо за тази фаза на прехода“, въпреки че електрическите превозни средства с батерии са сред най-бързо развиващите се видове задвижващи агрегати.








