Архив

Преосмислена икона: Škoda 100 като модерен седан

Ако първият модел на Škoda с „милионно производство“ беше представен отново днес в съвременния дизайнерски език на марката Modern Solid? Вдъхновени от богатото наследство на компанията, дизайнерите на Škoda Auto създадоха нова, съвременна интерпретация на легендарния модел, което доведе до модерна визия за седана Škoda 100.

По skoda-storyboard.com, 25.11.2025

Škoda World

Произвеждана от 1969 до 1977 г., Škoda 100 стана първият автомобил на марката, надхвърлил един милион произведени бройки. Въпреки че по това време се смяташе за достъпен 1 Paclt_Icons_Skoda100_vizu_01_2b953fc2-1920x1080автомобил за хора, притежаването на автомобил далеч не беше нещо обичайно. Това вдъхнови дизайнера Мартин Паклт да преосмисли модела с по-премиум, подобен на лимузина характер. „Вдъхнових се от пропорциите на Superb и получената концепция се оказа малко по-голяма“, казва той за основната идея.

Серията „Икони получават преобразяване“ е почит към легендарните модели от историята на Škoda и празник на креативността на днешните дизайнери. Техните преосмисляния на исторически автомобили са създадени ексклузивно за тази серия и не представляват бъдещи модели на Škoda.“

Ключова мотивация за избора на Škoda 100 беше популярността на модела, която Паклт помни от детството си. „Исках да работя с кола, която хората познават добре – и която мнозина някога са притежавали. „Škoda 100 ме привлече с изчистените си, вечни линии, които силно резонират с актуалната дизайнерска посока Modern Solid“, казва той.

От самото начало Паклт знаеше, че не иска ретро стилизирана версия. Целта беше да се запази същността на оригинала, предимно чрез неговите пропорции и цялостен характер. Следователно, преосмислянето остава класически седан с елегантни, плавни повърхности и големи, непрекъснати обеми.

Škoda 100

2 Paclt_Icons_Skoda100_sketch_export_02_011c216c-1920x1025Серията Škoda 100/110 стана първият модел на марката, надхвърлил един милион бройки, с общо 1 079 708 произведени бройки между 1969 и 1977 г. Автомобилът запази концепцията за задно разположен двигател и задно задвижване на своя предшественик, 1000 MB. Този четириврат седан беше известен със своите елегантни, добре балансирани линии, практични решения и изненадващо луксозни характеристики за времето си – като например сгъваеми седалки в L-клас версиите. Škoda 100 се задвижваше от 1,0-литров четирицилиндров двигател, произвеждащ 35 кВт, докато 1.1-литровият Škoda 110 предлагаше 39 кВт, като версиите LS се приближаваха до 46 кВт.

Модерната визия включва и няколко съвременни елемента, включително четириелементна графика на фаровете, скулптуриран преден капак с гънка и логото на Škoda, както и изпъкнали светлинни ленти, обхващащи както предната, така и задната част. Тези детайли се отнасят до хромираната предна облицовка и задния отвор за горещ въздух на оригиналния модел.

Смел почит към оригинала

Една от най-нетрадиционните характеристики на концепцията е задната част на каросерията зад задните врати. Тази област е вдъхновена от сходните форми на предните и 4 Paclt_Icons_Skoda100_sketch_export_01_e11caf7c-1440x816задните прозорци на оригиналния автомобил. „Прозорците бяха почти взаимозаменяеми и си помислих, че би било интересно да си поиграя с тази връзка“, обяснява Паклт. Тази идея доведе до смел дизайнерски ход: задният прозорец е напълно пропуснат. Това позволява на задните повърхности на каросерията да отразяват скулптурния език на остъклената предна част. „Това е малък опит да се оспорят установените правила.“ „Това със сигурност ще предизвика емоции – и дизайнът трябва да прави точно това“, отбелязва той. Характерната овална графика, използвана както отпред, така и отзад, допълнително подсилва връзката с класическата Škoda 100.

Нестандартното решение отзад също създаде възможности за преосмисляне на техническото оформление на автомобила. „Исках да създам концепция с известна степен на реализъм“, казва Паклт. Липсата на заден прозорец му позволи да интегрира система за всмукване на свеж въздух в тази зона, допълнена от минималистични вентилационни отвори на задните калници. „Дори електрическото превозно средство – защото тази визия е замислена като електрически автомобил – изисква охлаждане. Поставянето на всмукателя над покрива изглежда готино и ефективно насочва въздуха към техническите компоненти, разположени зад кабината. Имаше смисъл да се запази оригиналната философия на Škoda 100 за задно разположен двигател“, казва Мартин.

Технически, визията на Паклт обхваща класическата концепция „всичко отзад“. „Харесва ми идеята за задно задвижване.“ „Това ми позволи да изместя предния мост напред и да създам наистина къс преден надвес“, добавя той. Основно отделение за съхранение е разположено отпред, допълнено от по-малко вторично отделение над задното задвижване – по същество вариант на днешния багажник.

5 Paclt_Icons_Skoda100_sketch_03_update_ff1403ca-1440x769Добре дошло творческо предизвикателство

За Паклт, външен дизайнер, специализиран в дизайна на фарове, работата по модерна интерпретация на Škoda 100 беше освежаваща промяна. Докато ежедневната му работа се фокусира върху външни елементи, този проект му позволи да оформи цял автомобил от нулата според собствената си визия. „Трябваше само да избягвам теми, свързани с концепцията Vision O, към която допринесох малко преди да подготвя моята интерпретация на легендарния седан“, отбелязва той.

Процесът му започна с традиционни скици с молив. „Скицирам с моливи и пастели, защото те ми позволяват да създавам много рисунки бързо и веднага да преценя дали дадена идея работи“, обяснява той. „След като открих концепция, която имаше смисъл, я разработих допълнително в детайли“, продължава той.

Интересното е, че основата за дизайна беше пакетът на настоящия Superb. „Осъзнах, че новата Škoda 100 трябва да бъде малко по-голяма – особено по-широка – и да стои добре на колелата си, което е абсолютно необходимо“, казва той. Оттам той изгради 3D модела на своята визия: модерен, уверен почит към оригиналния автомобил.3 DSF1794_f9810db0-1920x1280

Мартин Паклт

Мартин Паклт е в Škoda Auto повече от 11 години. Той е вдъхновен да стане дизайнер от баща си, архитект. „Осъзнах рано, че искам да придавам форма на нещата“, казва той. След следването си и кратка кариера в индустриалния дизайн, той се присъединява към Škoda, като веднага става част от екипа за дизайн на фарове, където работи и днес. „Но постепенно се опитвам да разширя обхвата си и да допринеса с идеите си за цялостния външен дизайн на автомобилите“, казва Мартин, описвайки посоката си. Това е една от причините, поради които е обичал да работи върху своята интерпретация на Škoda 100, както казва той. Той е участвал в множество модели, включително Enyaq, Karoq, Kamiq и Kodiaq, както и в концепции като Vision X и Vision 7S. Съвсем наскоро той е допринесъл за концепцията Vision O.