Архив

Tesla се бори да коригира курса си след спад в продажбите

Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск прекара по-голямата част от годината, фокусирайки се върху роботиката на производителя на автомобили и спечелвайки одобрението на акционерите за новосъздадения си пакет за заплащане от 1 трилион долара. Междувременно перспективите за основния бизнес на Tesla, продажбата на автомобили, се влошават.

investing.com/news/stock-market-news, 26 ноември 2025 г.

Tesla е изправена пред натиск върху продажбите на трите най-големи автомобилни пазара в света, а именно Европа, Китай и САЩ. Продажбите на производителя на електрически Untitledпревозни средства са спаднали с 48,5% в цяла Европа през октомври спрямо същия месец миналата година, според данни, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили във вторник. За годината продажбите му са намалели с около 30% в региона, докато продажбите на електрически превозни средства в индустрията са скочили с 26%.

Според Visible Alpha, очаква се доставките на автомобили на Tesla в световен мащаб да намалеят със 7% тази година, след спад от 1% през 2024 г. Това е въпреки рекордните доставки през третото тримесечие, които бяха стимулирани от американски купувачи на автомобили, надпреварващи се да избегнат изтичането на данъчен кредит за електрически превозни средства на 30 септември.

Слабите европейски резултати предполагат, че няма да има бързо възстановяване от сътресението в продажбите, което започна в края на миналата година, след като Мъск публично похвали крайнодесни фигури, което предизвика протести в целия регион. Мъск запази относително мълчание по отношение на политиката през последните месеци, но европейският бизнес на Tesla не се е възстановил, което сигнализира за по-фундаментални проблеми.

Също през 2023 г., SUV-ът Model Y на Tesla беше най-продаваният автомобил в света, бензинов или електрически. Но Tesla се срина в класациите за продажби, тъй като конкурентите представиха широка гама от подобрени електрически превозни средства, често на по-ниски цени, докато тясната гама от модели на Tesla е остаряла, казаха анализатори.

Tesla не отговори на исканията за коментар.

11 UntitledВ края на миналата година Мъск заяви пред акционерите, че очаква продажбите на превозни средства да нараснат с 20% до 30% през 2025 г. През януари компанията заяви, че очаква връщане към растеж, без да предлага прогноза, преди да оттегли прогнозата си през следващото тримесечие. През октомври Tesla заяви, че всеки растеж ще зависи от макроикономически фактори и колко бързо може да добави автономност към автомобилите си и да увеличи фабричното производство.

Акционерите на Volkswagen подновиха критиките си към корпоративното управление на автомобилния производител в петък, като поискаха по-голяма независимост на борда и изразиха нарастваща загриженост относно доминирането на контролиращите семейства на германската компания.

Застигнати от VW

Проблемите на Tesla са най-остри в Европа, където повече от дузина електрически модела се продават за под 30 000 долара, като предстоят още. Вълна от китайски марки навлиза в Европа с атрактивни дизайни и по-широк избор, от електрически превозни средства до бензинови автомобили и хибриди.

Анализатори, интервюирани от Reuters, не виждат бързо решение за Tesla в Европа, където компанията предлага само два модела за масовия пазар – седана Model 3 и Model Y. Tesla наскоро представи опростена, по-евтина версия на Model Y, за да увеличи продажбите.

Междувременно, електрическите модели от други производители се разпространяват. Във Великобритания се предлагат над 150 електрически модела от редица марки, включително много нови китайски конкуренти. Най-малко 50 нови електрически модела се очаква да се появят следващата година, според сайта за съвети за купуване на електрически превозни средства Electrifying.com.

„От 50-те, нито един не е Tesla“, каза изпълнителният директор на Electrifying.com Джини Бъкли.

В цяла Европа китайският BYD е продал 17 470 автомобила през октомври, което е повече от два пъти повече от продажбите на Tesla. Междувременно, в ярък знак за отслабващото господство на Tesla на европейския пазар на електрически превозни средства, германският Volkswagen отчете ръст на продажбите на електромобили от 78,2% до септември тази година до 522 600 бройки, което е три пъти повече от продажбите на Tesla.

Усилията на VW в областта на електрическите превозни средства се проваляха години наред, въпреки всеотдайното приемане на технологията след скандала с измамите с емисиите на дизелови автомобили през 2017 г. Някога тя изоставаше толкова много от Tesla, че бившият изпълнителен директор на VW открито се тревожеше за риска, породен от компанията на Мъск.

„Проблемът за Илон Мъск не са само неговите собствени автомобили и китайските производители на автомобили“, каза Фердинанд Дуденхьофер, ръководител на мозъчния тръст CAR в университета в Дуисбург-Есен. „Проблемът за Илон Мъск е и че европейците са го настигнали.“

YU7 има пробег до 835 км.

Tesla е изправена пред множество подмладени китайски марки, като Chery, както и пред новите, включително Xiaomi, чийто YU7 бързо се очерта като конкурент на Model Y след пускането си на пазара през юни. (Предоставено)

Спад на продажбите в Китай; мрачни перспективи за САЩ

В Китай продажбите и пазарният дял на Tesla също намаляват, макар и не толкова рязко, колкото в Европа. Доставките на Tesla в Китай паднаха до тригодишно дъно през 222Untitledоктомври, намалявайки с 35,8%. За годината продажбите на Tesla в Китай са намалели с 8,4% до октомври.

Tesla е изправена пред множество подмладени китайски марки, като Chery, както и новодошли, включително Xiaomi, чийто YU7 бързо се очерта като конкурент на Model Y след пускането му на пазара през юни.

В САЩ продажбите на Tesla скочиха с 18% през септември, изчисли изследователската фирма Motor Intelligence, подпомогнати от бързането на купувачи на автомобили в последния момент, които се опитват да избегнат изтичането на данъчен кредит от 7500 долара (128 718 ранда) на 30 септември. Тенденцията се обърна през октомври, с 24% спад. Ръководителите на автомобилни компании очакват пазарът на електрически автомобили да остане студен.

Tesla може да се възползва, тъй като няколко традиционни автомобилни производители намаляват производството на електрически модели и инвестициите си във фабрики, включително General Motors, Ford и Honda. Също така, скорошното пускане на пазара на нови, по-евтини варианти на Model Y и Model 3, чиято цена е с около 5000 долара (85 832 ранда) по-ниска, би могло да помогне за укрепване на пазарния дял на компанията, според анализатори.

Някои анализатори казват, че Tesla се нуждае от ново превозно средство, за да съживи продажбите. Но има малко доказателства за нов модел за човешки шофьори в процес на разработка, тъй като Мъск насочва фокуса си към самоуправляващи се роботи и хуманоидни роботи.

Новият пакет за заплащане на Мъск обаче не изисква голям скок в растежа на продажбите. Главният изпълнителен директор може да отключи многомилиардна награда, ако Tesla произвежда средно по 1,2 милиона превозни средства годишно през следващото десетилетие, заедно с покачване на стойността на акциите. Това е с около половин милион по-малко от продажбите на компанията през 2024 г.

Reuters