Архив

Обяснение – Европейските производители на автомобили се надяват на отсрочка на забраната за двигатели с вътрешно горене през 2035 г.

(Reuters) – Затруднените европейски производители на автомобили се надяват на отсрочка, когато Брюксел представи пакет за автомобилния сектор следващия месец, който би могъл да разводни ефективната забрана за нови двигатели с вътрешно горене, първоначално планирана за 2035 г., тъй като преминаването към електрически двигатели се проваля.

Сряда, 26 ноември 2025 г. в 14:16 ч

Автомобилните производители на континента, от Volkswagen до Renault, имаха големи надежди за преминаването към електрически превозни средства, когато си поставиха амбициозни цели в началото на десетилетието, усилия, които оттогава се сблъскаха с реалността на по-ниско от очакваното търсене и ожесточена конкуренция от Китай.

Кула за доставка на автомобили на Volkswagen в завода на германския производител на автомобили във Волфсбург, Германия, 21 ноември 2025 г. Снимка, направена през стъкло. REUTERS

Кула за доставка на автомобили на Volkswagen в завода на германския производител на автомобили във Волфсбург, Германия, 21 ноември 2025 г. Снимка, направена през стъкло. REUTERS

Какво се очаква на 10 декември

Брюксел ще представи мерки, предназначени да подкрепят регионалната автомобилна индустрия, един от най-важните сектори на ЕС, в условията на високи цени на енергията, тарифи върху износа за САЩ и азиатски конкуренти, които изяждат пазара на блока.

Германските автомобилни производители и Европейската асоциация на производителите на автомобили призоваха за отслабване на правилата, предназначени да стимулират автомобилите с електрическо задвижване с батерии или горивни клетки, докато собственикът на Fiat-Maserati, Stellantis, предупреди, че индустрията рискува „необратим спад“ без помощ.

Регламентът, според който всички нови превозни средства от 2035 г. насам трябва да имат нулеви емисии, беше приет през март 2023 г., когато перспективите за електрическите превозни средства с батерии бяха по-светли.

Сега индустрията настоява за отстъпки. Надява се, че Европейската комисия ще приеме, че CO2-неутралните горива, като биогоривата, могат да продължат да захранват двигатели с вътрешно горене, както и plug-in хибриди или удължаващи пробега автомобили.

Автомобилните производители, включително най-големият европейски Volkswagen, твърдят, че неподвижните цели вече нямат смисъл и че пазарът, а не законодателите, трябва да реши кога двигателите с вътрешно горене ще бъдат напълно премахнати от употреба. Вместо това те предпочитат стимули за повишаване на търсенето на електрически превозни средства.