Stellantis предупреждава ЕС, че трябва да преосмисли правилата за емисиите или рискува „необратим спад“
Председателят на Stellantis Джон Елкан отправи едно от най-силните предупреждения досега от голям производител на автомобили относно затягащата се рамка за емисиите в Европа, заявявайки, че автомобилната индустрия в региона може да се сблъска с „необратим спад“, освен ако Европейският съюз не смекчи позицията си и не предостави по-голяма гъвкавост.
autocar.co.nz, 26 ноември 2025 г.
Коментарите идват, докато Европейската комисия се готви да представи пакет от предложения на 10 декември като част от планирания си преглед на разпоредбите на ЕС за
емисиите за автомобилния сектор – правила, които в момента налагат пълно спиране на продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене до 2035 г.
В реч в Торино, родното място на Fiat, Елкан заяви, че индустрията вече е внесла набор от предложения, които биха дали на автомобилните производители необходимото пространство за дишане, като същевременно намалят емисиите.
„Има и друг начин за намаляване на емисиите в Европа по конструктивен и съгласуван начин, като се възстанови загубеният растеж и се отговорят на нуждите на хората“, каза Елкан на събитие, отбелязващо началото на производството на нова хибридна версия на Fiat 500.
Според съобщенията, предложенията на индустрията включват разрешаване на plug-in хибриди, удължаващи пробега и алтернативни горива след 2035 г., изглаждане на траекторията към междинните цели за CO₂ за 2030 г. чрез осредняване на намаленията за няколко години, повторно въвеждане на мащабна схема за бракуване на превозни средства и коригиране на регулациите, за да се подпомогне по-добре производството на малки автомобили, сегмент, който Европа бързо губи поради нарастващите производствени разходи.
Stellantis настоява за съживяване на италианското производство
Новият хибриден Fiat 500 е едно от превозните средства, на които Stellantis се надява да помогне за съживяване на италианското си производство. Производството в страната се е сринало през последните години поради комбинация от ниско търсене, особено за електрически превозни средства, и нарастваща конкуренция от китайски марки.
Предизвикателството не е единствено за Stellantis. Регистрациите на автомобили в Европа достигнаха около 13 милиона бройки миналата година, което все още е доста под 15,8 милиона, регистрирани преди Covid през 2019 г.
Наскоро назначеният изпълнителен директор на Stellantis, Антонио Филоса, повтори опасенията на Елкан, като подчерта, че индустрията вече е прекарала месеци в подробни дискусии с представители на ЕС, но сега се нуждае от политически действия.
„Разговорите с европейските власти бяха дълги и задълбочени, но сега индустрията се нуждае от „спешни и окончателни действия“, каза Филоса.
Той добави, че европейските автомобилни производители могат да възстановят пазарния дял и доверието на клиентите, но само ако им се даде регулаторна свобода на действие. „Ако ни бъде позволено да си върнем клиентите с отлични продукти като 500 hybrid, със сигурност ще можем да възстановим растежа, който е от съществено значение за бъдещите инвестиции и иновации… подкрепяйки заетостта в Европа“, каза Филоса.
Опасенията от затваряне на фабрики остават
Нито Елкан, нито Филоса са дали подробности за потенциалните последици, ако правилата за емисиите останат непроменени, но ръководителите на Stellantis са отправяли предупреждения преди. По-рано тази година бившият ръководител на компанията за Европа предупреди, че групата може да бъде принудена да затвори фабрики, ако Брюксел продължи по сегашния си регулаторен път, позовавайки се на сериозния финансов риск, породен от потенциалните глоби на ЕС за CO₂.
Синдикатите също бият тревога. Джанлука Фико от синдиката на металургичните работници UILM заяви, че ЕС трябва да преосмисли подхода си „преди да е станало твърде късно“, твърдейки, че ако не го направи, това може да доведе до „тежки последици за индустрията и работните места“.








