Франция удължава схемата за стимулиране на закупуването на електрически превозни средства до 2026 г.
Френското правителство ще запази екологичния бонус за закупуване на електрически превозни средства през 2026 г. Правната рамка ще остане непроменена в сравнение с четвъртото тримесечие на 2025 г. Чрез удължаване на субсидията Париж се стреми да осигури приемственост.
ecologie.gouv.fr, 27.11.2025 – 16:41
Франция Субсидии
Във Франция екологичният бонус (известен като „бонус еколозик“) е структуриран въз основа както на доходите на купувачите или лизингополучателите, така и на емисиите на
CO₂, генерирани по време на производството на превозни средства и батерии. От средата на 2025 г. правителството се отказва от фиксираните максимални суми на субсидиите, като вместо това ги обвързва с променливите цени на сертификатите за енергийни спестявания (CEE). Тези сертификати са крайъгълен камък на стратегията на Франция за насърчаване на енергийната ефективност. Финансирането на субсидиите за електрически превозни средства също премина от публичните бюджети към финансиране от CEE.
„Въз основа на текущите цени на пазара на сертификати за енергийни спестявания, субсидиите за електрически превозни средства биха могли да достигнат до 5700 евро за домакинства с ниски доходи, 4700 евро за домакинства със средни доходи и 3500 евро за други домакинства“, изчислява правителството. Допълнителен бонус за превозни средства с батерии, произведени в Европа, също финансиран чрез CEE, може да осигури допълнителни от 1200 до 2000 евро. Тази рамка ще остане в сила за 2026 г.
„Поддържането на високи нива на субсидии е стратегическо решение, което подчертава ангажимента на правителството за ускоряване на прехода към нисковъглеродна икономика и осигуряване на достъп до по-чисти превозни средства за всички френски граждани“, заявява правителството. Бонусът е достъпен изключително за най-екологичните електрически автомобили, които трябва да отговарят на строги екологични критерии, да тежат по-малко от 2400 килограма и да имат покупна цена под 47 000 евро (без допълнителни екстри).
Екологичният бонус не може да се комбинира с френската схема за социален лизинг, която в момента е във втория си кръг на финансиране. Допустимостта за социален лизинг е ограничена до домакинства с поне един зает член и данъчен референтен доход под 16 300 евро на човек. Кандидатите трябва или да пътуват до работа с кола, поне 15 километра, или да шофират минимум 8000 километра годишно за професионални цели.
Взети заедно, тези стимулиращи мерки се оказват ефективни във Франция: пазарният дял на изцяло електрическите превозни средства достигна рекордно високите 24% през октомври, в сравнение със средно 16,8% през 2024 г.
„Устойчивото насърчаване на електрическите превозни средства изисква практичен подход към опазването на околната среда – такъв, който намалява разходите, опростява ежедневието, повишава комфорта и дава приоритет на домакинствата с ниски доходи“, подчерта Моник Барбут, министър на екологичния преход, биоразнообразието и международните преговори за климата и природата на Франция. Тя добавя, че преходът към нисковъглеродна икономика е успешен, когато всеки може да участва и когато промишленото производство във Франция и Европа се засили.
Екологичният бонус във Франция е замислен като деградираща субсидия, предназначена да бъде постепенно премахната с течение на времето. От февруари 2024 г. субсидиите варират между 2000 и 4000 евро. През юли 2025 г. обаче правителството обърна тази тенденция, като увеличи бонуса, обвързвайки го с пазара в Централна и Източна Европа.
Тази корекция вероятно е в отговор на спад в търсенето, тъй като Франция отбеляза лек спад в регистрациите на електрически превозни средства през първата половина на 2025 г.








