Берлин иска да разреши „високоефективни“ двигатели с вътрешно горене след постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене от ЕС до 2035 г.
Германската коалиция се споразумя за единна национална позиция относно изискването на ЕС за нулеви емисии за нови автомобили до 2035 г. Правителството иска възможност за „високоефективни модели с двигатели с вътрешно горене“ наред с електрическите превозни средства, докато ЕС преразглежда своя регламент. Официално предложение от Брюксел се очаква през декември.
28.11.2025 – 13:00 ч.
handelsblatt.com (субсидии; на немски), table.media (коалиционно споразумение; PDF; на немски), youtube.com (пресконференция; предаване на живо; на немски)
Германия ЕС забрана за продажби
Управляващата германска коалиция се споразумя за съвместна позиция относно регламента на ЕС, който ще разрешава само нови автомобили с нулеви емисии на CO₂ от ауспуха от
2035 г. След заседанието на коалиционния комитет, източници от него потвърдиха, че Германия ще се застъпи за разглеждане на допълнителни технологични опции в предстоящия преглед на ЕС. В позицията, съобщена на информационна агенция DPA, се посочва, че „високоефективните модели двигатели с вътрешно горене“ трябва да останат допустими за регистрация и след 2035 г.
Германският канцлер Фридрих Мерц възнамерява да очертае позицията на правителството в писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Според страните целта е да се гарантира, че предстоящото преразглеждане на регламента на ЕС отчита по-широк технологичен спектър. Вътрешното споразумение на правителството е резултат от няколко седмици преговори, по време на които различните мнения относно ролята на технологиите за горене забавиха единната позиция.
Европейската комисия обяви по-рано тази година, че ще преоцени регламента от 2035 г. след искания от няколко държави членки и представители на индустрията. Очаква се преработено предложение на 10 декември. Съществуващото законодателство изисква всички нови автомобили, регистрирани от 2035 г. насам, да бъдат с нулеви емисии, като по този начин ефективно се ограничават регистрациите до превозни средства с електрически батерии и водородни горивни клетки.
Германските провинции призовават за гъвкавост
Германската коалиция твърди, че преходът трябва да включва по-широк набор от опции. Документ, приет от федералните провинции на Германия през октомври, призовава федералното правителство да осигури „бъдещето на двигателя с вътрешно горене“ чрез регулаторни мерки и предупреждава срещу „строга забрана за технологиите на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. нататък“. Документът също така подчертава потенциалната роля на „алтернативните климатични концепции за задвижване, климатичните горива и допълващите преходни технологии, като високоефективни двигатели с вътрешно горене, plug-in хибриди и електрически превозни средства с удължаване на пробега“.
Предложението на Европейската комисия от декември ще определи какво влияние ще има позицията на Германия в предстоящия законодателен процес. Очакват се по-нататъшни преговори между държавите-членки на ЕС, докато регламентът напредва чрез преглед и потенциални изменения.
Междувременно германското федерално правителство също така се съгласи с рамката за нова схема за субсидиране на електрически превозни средства, насочена към домакинства с ниски и средни доходи. Тя беше обявена за първи път през октомври.
Според резолюция след заседанието на коалиционния комитет, програмата е насочена към домакинства с ниски и средни доходи. Документът гласи: „Облагаем годишен доход от 80 000 евро на домакинство ще служи като основа за определяне на допустимостта.“ Прагът за допустимост ще се увеличи с 5000 евро на дете.
Планираната субсидия се състои от базова сума от 3000 евро. Документът добавя, че тя „се увеличава с 500 евро на дете до максимум 1000 евро“. Домакинствата с особено ниски нетни доходи ще получат допълнително подпомагане. Правителството възнамерява да финализира пълния дизайн на програмата до края на годината, като стартирането е планирано да се състои „възможно най-скоро през 2026 г.“, при условие че бъде одобрена съгласно правилата на ЕС за държавна помощ.








