Архив

Всичко от последните дни за кризата с чиповете – Китайската компания майка на Nexperia твърди, че холандското звено на компанията се стреми да я лиши от контрол завинаги

ПЕКИН, 28 ноември (Reuters) – Wingtech – китайската компания майка на базираната в Холандия Nexperia, заяви в петък – бел. ред. 28 ноември, , че холандското звено, заговорничи за създаване на некитайска верига за доставки и завинаги да я лиши от контрол.

28 ноември 2025 г., 13:09 ч.

Wingtech отговори на отворено писмо, публикувано от холандското звено на Nexperia в четвъртък, в което пише, че е направила многократни опити за възстановяване на диалога, чипсно не е получила отговор от китайските си звена.

Хронология от последните дни

Китай иска помощ от ЕС за Nexperia: 26 ноември 2025 г.

Новите мерки за контрол на износа на компоненти на Nexperia от страна на Китай са ограничили доставките, са повишили разходите и са засилили несигурността на световния пазар на полупроводници, тъй като геополитическото напрежение нараства.

sourceability.com, 26 ноември 2025 г.

Китай повтаря призивите към холандското правителство да се оттегли напълно от Nexperia. Министърът на търговията на Китай Уан Уентао и комисарят по търговията на ЕС Марош Шефчович наскоро разговаряха по телефона, за да обсъдят икономически и търговски въпроси, включително продължаващата ситуация с Nexperia. Както беше направено преди, Уан изрази надежда, че ЕС ще се произнесе по въпроса и ще призове холандското правителство да търси конструктивно решение възможно най-скоро.

Знамена пред щабквартирата на Европейската комисия в Брюксел

Знамена пред щабквартирата на Европейската комисия в Брюксел

Шефчович повтори, че ЕС е готов да работи с Китай за деескалация на ситуацията. Както Китай, така и ЕС са съгласни, че компаниите Nexperia Netherlands и Nexperia China трябва да водят в разрешаването на проблема, но биха помогнали за улесняване на конструктивните разговори за постигане на дългосрочно решение.

В неотдавнашен доклад Китай заяви, че е „готов да продължи да засилва икономическото и търговското сътрудничество с ЕС“.

„Готови сме да продължим да засилваме икономическото и търговското сътрудничество с ЕС и да насърчаваме здравото и стабилно развитие на отношенията между Китай и ЕС“, каза говорителката на китайското външно министерство Мао Нин.

„Китай и Европейският съюз се допълват силно икономически с дълбоко сближаване на интересите“, продължи Мао. „Двустранното сътрудничество осигурява основата на отношенията между Китай и ЕС.“

Това действие, разбира се, би заобиколило холандското правителство, което е ключов играч в развиващата се ситуация. Китай остро критикува действията на холандското правителство, откакто за първи път пое контрола над Nexperia през септември. Въпреки че Холандия се отказа от контрола, който имаше съгласно Закона за наличност на стоки, Китай искаше повече „практически действия“.

Автомобилната индустрия се надява, че скоро ще бъде намерено решение, тъй като доставките на пластини за завода на Nexperia China в Донгуан може да се изчерпят до средата на декември.

Автомобилните производители трябва да продължат да търсят алтернативи: 25 ноември 2025 г.Close-up Shot of Silicon Wafer in Bright light at Advanced Semiconductor Foundry, that produces Computer Chips.

Nexperia публикува публично изявление на 19 ноември, в което потвърждава, че компанията все още е под мажоритарен контрол от страна на Холандия и че европейското ѝ ръководство остава „напълно ангажирано с възстановяването на стабилното производство и потоците на доставки в световен мащаб“. Nexperia настоява, че ключовите структурни и експортни предпазни мерки остават в сила въпреки продължаващите корпоративни сътресения. Най-същественият аспект, който мнозина чакат със затаен дъх, обаче, не е посочен.

Китайската компания майка Wingtech продължава да настоява за възстановяване на корпоративния контрол. Wingtech твърди, че връщането на пълния управленски контрол би стабилизирало операциите и би отключило пречките в доставките. Wingtech официално поиска връщането на лидерството, за да поддържа дългосрочни връзки между операциите в Европа и капацитета за опаковане/тестване в Китай. Прави това, като се обръща към холандските съдилища, но Wingtech вече е била отхвърлена веднъж. Правни анализатори споделят, че ще са необходими години, за да се види движение по подобен случай.

Автомобилната индустрия в по-широк план продължава да преразглежда стратегиите си за снабдяване, но преходът от Nexperia се оказва бавен. Купувачите казаха на анализаторите, че въпреки плановете за диверсификация на доставчиците, много от тях продължават да разчитат на устройства Nexperia поради няколко ключови фактора, включително разходи за квалификация, налични алтернативи и зависимости от дизайна. С целия пазар, който преследва алтернативи след първоначалния контрол върху износа, не е чудно, че за организациите е трудно да осигурят доставки.

През декември ограниченията върху продуктите на Nexperia и конкурентните дискретни продукти вероятно ще останат. Докато продължаващите разногласия не бъдат разрешени, много купувачи трябва да продължат да търсят алтернативи само там, където заместването е осъществимо. Заобиколните решения все още се преглеждат от автомобилните производители, но приложимостта на тези опции може да се провали.

За съжаление, нестабилността на цените и сроковете за изпълнение ще се запази. Няма публично изявление от Пекин или Хага от разговорите миналата седмица, така че индустрията ще трябва да изчака още малко, преди следващата стъпка да стане ясна.

Доставките все още не са напълно възобновени…

Компаниите чакат решение по делото Nexperia: 24 ноември 2025 г.

Холандското правителство продължава да е изправено пред натиск от Китай да предприеме повече действия за разрешаване на продължаващия спор. В подкрепа на аргументите му е прекъсването, което засяга веригата за доставки на автомобили с каскаден ефект върху множество нива на производство на превозни средства – от крайния продукт до информационно-развлекателните системи.

Организациите трябва да очакват продължаваща нестабилност в сроковете за доставка и цените на отделните компоненти, използвани в автомобилните и индустриалните системи. Времето и обемът на частите може да останат несигурни, докато не бъде обявено и приложено окончателно правителствено решение.

Засега компаниите чакат със затаен дъх ясен път напред…