ЕС обмисля бъдещето на двигателите с вътрешно горене след 2035 г.
Европейският комисар по транспорта Апостолос Цицикостас се изказа положително за смекчаване на целите на ЕС за емисиите на CO2 и разрешаване на нови двигатели с вътрешно горене след 2035 г.
Медиите вече говорят за „коледен подарък за индустрията“. Но има една ключова уловка в изявленията на еврокомисаря – горивото. Освен това, новият „автомобилен пакет на ЕС“ може да се забави.
Сн.: Изпускателна система за отработените газове
handelsblatt.com, heise.de (и двете на немски), 02.12.2025 – 10:26
Европейска комисия
Апостолос Цицикостас CO2
В интервю за Handelsblatt, европейският комисар по транспорта Апостолос Цицикостас се спря на въпроса дали ЕС ще разреши не само хибридни превозни средства, но и
конвенционални двигатели с вътрешно горене, заявявайки, че ЕС е „отворен за всички технологии“ и че Комисията ще включи „всички технологични разработки“ в новите разпоредби.
Тези забележки са тясно свързани с последните развития в Германия. Очаква се Европейската комисия да представи ново предложение за цели за CO₂ от 2035 г. през декември. Необходимостта от преразглеждане на тези цели е очевидна от известно време.
Миналата седмица германската управляваща коалиция от партиите ХДС/ХСС и СДПГ постигна съвместна позиция за федералното правителство по време на коалиционна среща: канцлерът Фридрих Мерц (ХДС) призова председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен в писмо в петък да разгледа не само електрически превозни средства с батерии, но и plug-in хибриди, превозни средства с удължаване на пробега и „високоефективни“ двигатели с вътрешно горене при преразглеждането на ограниченията за автопарка на ЕС от 2035 г.
С изявленията на Цицикостас „високоефективните“ двигатели с вътрешно горене наистина биха могли да имат бъдеще след 2035 г., поне първоначално. Гръцкият политик обаче бързо поясни, че ЕС ще оцени и „ролята на горивата с нулеви и ниски емисии, включително усъвършенстваните биогорива“.
Двама други служители на Комисията съобщават, че са потвърдили пред Handelsblatt, че „традиционните двигатели с вътрешно горене ще бъдат разрешени, при условие че се захранват изключително с биогорива или електронни горива“.
Въпреки че точният текст на писмото на Мерц остава неразкрит, той не спомена синтетични или биологични горива по време на пресконференцията след решението на коалицията. Това пропускане предполага, че Мерц се застъпва за „високоефективни“ двигатели с вътрешно горене, задвижвани от конвенционални изкопаеми горива.
Последните изявления на представители на ЕС обаче показват различен подход. Ограничаването на одобрението до горива с нулеви и ниски емисии или биогорива би отбелязало значително отклонение от визията на Мерц: въпреки че новите двигатели с вътрешно горене биха могли да бъдат одобрени след 2035 г., те биха били разрешени само ако могат да работят изключително с „чисти“ горива.
Наличността и достъпността на такива горива до 2035 г. или дори по-рано остават несигурни. Докато климатичните цели могат да бъдат запазени чрез чисти горива, целта на Мерц за укрепване на европейската автомобилна индустрия може да се провали:
Ако съвременните двигатели с вътрешно горене се разработват на значителни разходи, клиентите избягват да ги купуват поради ограничен достъп до необходимите чисти горива или непосилно високи експлоатационни разходи.
Яснотата по този ключов въпрос ще отнеме време. Първоначално 10 декември беше определена дата, на която Европейската комисия трябваше да представи новия „Автомобилен пакет“, включващ ограничения за емисиите на CO₂ за автопарка.
В интервюто обаче Цицикостас посочи, че пакетът може да се забави с „няколко седмици“. Въпреки че Комисията работи „много усилено“ за финализирането на пакета през декември, той може да не е готов до началото на януари, според комисаря. Забавянето се дължи на обхвата и значението на пакета; той е „решаващ за европейската индустрия, гражданите и нашата конкурентоспособност“.
Между другото, очаква се „Автомобилният пакет“ да включва не само нови регулации за целите за емисиите на CO₂, но и „нови стимули за електрически превозни средства в корпоративните автопаркове“. Спецификата на тези стимули остава неясната.
От известно време се обсъжда 100% квота за електрически превозни средства от 2030 г., която би ограничила „високоефективните“ двигатели с вътрешно горене и хибридите само до частни клиенти. Индустрията за коли под наем вече изрази силно несъгласие с потенциалните изисквания на ЕС.








