Архив

Европа променя решението си. Все пак няма да забрани двигателите с вътрешно горене

Продажбите на нови автомобили с вътрешно горене ще продължат, но само при определени условия.

Сн.: двигател на Audi S8 2023

motor1.com/news, 3 декември,

По Handelsblatt

Повечето автомобилни производители настояват Европейския съюз да отмени забраната за двигатели с вътрешно горене, планирана за 2035 г. Автомобилните компании имат европа забранаоснователни причини да се противопоставят, позовавайки се на неразвита инфраструктура за зареждане и по-високи цени на електромобилите. Освен това съществува сериозен риск автомобилната индустрия да загуби стотици хиляди работни места, ако всички компании бъдат принудени да произвеждат само електрически автомобили.

За известно време ЕС изглеждаше, че не желае да отстъпи. Съвсем наскоро, през пролетта, крайният срок все още беше в сила. Нарастващият натиск за промяна на законодателството обаче най-накрая дава резултат, тъй като двигателите с вътрешно горене ще продължат да се използват и след средата на следващото десетилетие. Изглежда, че писмо, изпратено от германския канцлер Фридрих Мерц до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, е убедило управителния орган да се откаже от забраната.

В интервю за германския бизнес вестник Handelsblatt, комисарят по устойчив транспорт и туризъм заяви, че писмото е било „много добре прието в Брюксел“.

Апостолос Цицикостас потвърди, че двигателите с вътрешно горене ще продължат да се използват и след 2035 г., но само в автомобили, работещи с нискоемисионни възобновяеми горива, като синтетични и биогорива.

Един подходящ пример е HVO100, произведен изцяло от хидротретирано растително масло, получено от растителни масла и животински мазнини. BMW вече използва HVO100 за гориво на дизелови автомобили, произведени в Германия, за което се твърди, че намалява емисиите с 90 процента в сравнение с обикновения дизел.

Синтетичният бензин също е възможност и теоретично може да намали емисиите с 90 процента в сравнение с обикновения газ. От няколко години Porsche експериментира с eFuel. Компанията произвежда синтетично гориво в завод в Чили от края на 2022 г., използвайки вода и въглероден диоксид, обработени с вятърна енергия. От завода в Южна Америка се твърди, че eFuel се „произвежда по практически въглеродно неутрален начин“.

ЕС планираше да представи подробно планираните мерки на 10 декември, но така нареченият „автомобилен пакет“ беше отложен за по-късно този месец. Предстои да се види дали plug-in хибридите ще продължат след 2035 г. и дали ще бъдат разрешени и автомобили с двигатели с удължен пробег. Ако работят с горива с ниски емисии, логиката подсказва, че тези автомобили вероятно ще продължат. Въпросът е дали PHEV (плагин-хибриди) и с удължаващ пробег двигатели, работещи с изкопаеми горива, ще бъдат забранени или не.

Ограничаването на продажбите на двигатели с вътрешно горене до нови автомобили, които работят с по-малко вредни горива, може да не е достатъчно, за да се запазят работните места, споменати по-рано. Изглежда крайно нереалистично, че инфраструктурата, необходима за поддръжка на синтетични и биогорива, ще бъде готова само след девет години. Каквото и да се случи, решението на ЕС засяга само продажбите на нови автомобили, така че все още ще ви бъде позволено да зареждате с обикновен бензин или дизел в превозното средство, което вече притежавате.

За забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС от 2035 г.:

Stellantis е против забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС от 2035 г.

BMW казва, че забраната на бензиновите двигатели в Европа „може да убие индустрия“

Шефът на Mercedes призовава Европа да премахне забраната на бензиновите двигатели

Междувременно електрическите превозни средства набират скорост в 27-те държави-членки на ЕС, както и в Обединеното кралство, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария. През първите десет месеца на годината автомобилите без двигатели с вътрешно горене представляват 18,3% от общите продажби, въз основа на най-новите данни за продажбите, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Въпреки това, все още има дълъг път, докато те надминат хибридите, които представляват 34,7%. Plug-in хибридите имат 9,4% дял до октомври, като за първи път се продават повече от дизелите.

Според Апостолос Цицикостас, ЕС иска да положи основите за „икономически жизнеспособен и социално справедлив“ преход към климатично неутрални задвижвания. ЕС обмисля „всички технологични постижения“ за намаляване на емисиите, включително по-малко замърсяващи двигатели с вътрешно горене.

Въпреки че повечето автомобилни производители се противопоставят на забраната, няколко компании настояват ЕС да се придържа към първоначалното си обещание да забрани продажбата на нови автомобили с бензинови двигатели. Volvo и Polestar, и двете собственост на китайската Geely, искат забраната от 2035 г. да остане в сила.