Архив

Испанското централно правителство поема финансирането на електрическата мобилност в свои ръце

Испанското правителство реорганизира стимулите за електрическа мобилност в страната. Съгласно националния план „España Auto 2030“, Мадрид е отпуснал бюджет от над 400 милиона евро за директни субсидии през 2026 г., е резервирал 300 милиона евро за зарядна инфраструктура и е попълнил фонда за субсидии PERTE.

electrive.com,04.12.2025 – 11:45 ч.

Източник: lamoncloa.gob.es, forococheselectricos.com

Испания Педро Санчес

Субсидии  BEV

Испания преструктурира своите стимули за електрически превозни средства около три стълба и предефинира отговорностите в процеса. Централно място в тази промяна заема

Педро Санчес

Педро Санчес

програмата „Plan Auto+“, която ще отпусне 400 милиона евро директни субсидии за потребителите през 2026 г., насочени към намаляване на цените на автомобилите. Тези субсидии ще се управляват от централното правителство, за разлика от схемата за стимулиране Moves III, която изтича в края на 2025 г. и се администрираше от автономните региони. „Plan Auto+“ ще замени програмата Moves в началото на годината.

Новият план за 2030 г. включва и програма, наречена „Moves Corredores“, с бюджет от 300 милиона евро, предназначен за инсталиране на зарядни станции. Допълнителни 580 милиона евро ще бъдат отпуснати през 2026 г. за съществуващата програма за стимулиране PERTE eMobility, която подкрепя проекти в производството на електрически превозни средства и батерии. Последното е класифицирано като индустриални субсидии.

„Автомобили, произведени тук, достъпни за испанците“

Премиерът Педро Санчес подчерта, че планът „España Auto 2030“ е резултат от публично-частно партньорство, подкрепящо както предлагането, така и търсенето. Той въвежда „значително по-благоприятни за бизнеса регулации за сектора“, придружени от стимули за увеличаване на производството и продажбите. По време на представянето на пътната карта Санчес заяви: „Ние сме тук днес, за да може Испания да произвежда електрически автомобили, които са толкова конкурентоспособни, колкото позволяват нашите възможности – и достъпни за испанците.“ Той добави: „Електрификацията на автомобила е тук, за да остане.“ Целта е всички да се възползват.“

Испанската автомобилна индустрия допринася с близо 10% за БВП на страната и поддържа почти два милиона преки и косвени работни места. Това прави Испания втория по големина производител на автомобили в Европа. По отношение на електрификацията обаче страната е сравнително бавна, както подчертава порталът Forocoches Electricos: „Въпреки че програмата Moves III е позволила закупуването на 170 000 електрически автомобила, като броят им се очаква да се удвои отново през 2025 г., началната точка остава ниска. Две основни пречки остават: ограниченият брой зарядни станции и тромавата бюрокрация, която възпрепятства разширяването.“

Предишна схема за стимулиране имаше структурни слабости

Испанското правителство стартира Moves III през 2021 г. и допълни с 400 милиона евро през декември 2022 г., с което общият бюджет достигна 1,2 милиарда евро. С допълнителни допълвания през 2024 г. (1,55 милиарда евро) и 2025 г. (400 милиона евро), средствата, отпуснати за Moves III, нараснаха до 1,735 милиарда евро през годините. Програмата обаче страдаше от структурни слабости, като някои кандидати чакаха до две години, за да получат своите стимули. Изплащането на средствата се извършваше от автономните региони. Правителството възнамеряваше да реформира системата миналата година, но това беше забавено поради опустошителните наводнения в страната.

Времето за реформа най-накрая е тук: Санчес разглежда реформата като план от национално значение, насочен към гарантиране, че „Испания е написала домашното си до края на десетилетието“. Мерките са резултат от по-тясно сътрудничество и диалог с частния сектор. Не всички подробности обаче са финализирани. Например, остава неясно дали субсидиите за покупка ще се изплащат директно в дилъра или чрез централизирано управление. орган. Не е предоставена информация и за размера на безвъзмездните средства. Освен това, както посочва Forocoches Electricos: „Не е ясно какво ще се случи с хилядите собственици на автомобили, които са закупили превозни средства по MOVES III, но все още не са получили средствата си.“ Тези подробности ще бъдат изяснени, след като бъдат публикувани окончателните насоки.

Санчес твърдо се ангажира с електрическата мобилност

Мадрид ясно заяви, че цената на електрическите превозни средства трябва да намалее, за да направи преходът към електрическа мобилност наистина привлекателен в Испания. „Искаме да произвеждаме електрически автомобили в Испания, които са достъпни за средната и работническата класа на страната ни – и да гарантираме, че тези групи не са изключени от Зелената сделка“, обясни Санчес. В момента закупуването на електрически автомобил представлява значителна финансова тежест за много семейства. Поради това правителството трябва да действа прозрачно и решително, за да подкрепи този процес. Министър-председателят повтори: „Испания няма да се откаже от ангажимента си към електрическата мобилност.“

Икономическите интереси също играят важна роля: Испания е производствен център за предстоящото семейство електрически компактни автомобили на Volkswagen Group. Санчес вижда това като значителна възможност както за индустрията, така и за потребителите: „Следващата година ще видим гама от електрически модели на цени под 25 000 евро. Това е пътят към бъдещето и испанското правителство се стреми да го извърви заедно с индустрията.“

Доказана система за дистрибуция след наводненията

През 2026 г. планът Auto+ ще осигури гореспоменатите 400 милиона евро под формата на директни субсидии за закупуване на електрически превозни средства. Този годишен бюджет е в съответствие с предишните нива на финансиране по Moves. Чрез централизиране на администрирането на програмата обаче правителството се стреми да осигури по-бърз и по-унифициран процес. Целта е „да се гарантира, че плащанията достигат до семействата, когато имат нужда от тях“, според официални лица. Моделът се основава на плана „Reinicia Auto+“, въведен за смекчаване на последиците от наводнението, който според правителството е помогнал на „95% от заявленията от жителите на Валенсия“ да бъдат обработени в рамките на една година от трагедията.

Вторият стълб от пътната карта на Испания до 2030 г. е фокусиран върху инфраструктурата. През 2026 г. ще стартира нова програма, наречена „Moves Corredores“, с бюджет от 300 милиона евро. Остава неясно дали тази сума е предназначена единствено за 2026 г. или след това, тъй като продължителността на програмата не е уточнена. Инициативата ще финансира зарядни устройства в така наречените „сенчести зони“ – пътни участъци, където все още липсват необходими зарядни станции, както заяви правителството. Освен това Мадрид планира да „драстично намали“ лицензите и разрешителните, необходими за инсталиране на зарядни станции, и ще създаде централизиран уебсайт за зарядна инфраструктура. Към днешна дата правителството е подкрепило разширяването на зарядната инфраструктура в Испания с общо 600 милиона евро чрез различни програми (Moves III, Moves Fleets и Moves Singulares).

Над половин милиард евро подкрепа за индустрията

Третият компонент от плана на правителството е още един кръг на финансиране по програмата PERTE – схема за индустриална помощ, насочена към насърчаване на иновациите и конкурентоспособността в секторите на електрическата мобилност и батериите. Допълнителни 580 милиона евро ще бъдат предоставени за 2026 г. „Фокусът сега е върху това да се превърнем в лидер в производството и рециклирането на батерии и да трансформираме цялата верига за създаване на стойност: от проектирането до големите монтажни заводи, включително МСП, които осигуряват доставката на компоненти“, каза Санчес пред индустрията. В предишни кръгове на финансиране по PERTE Испания вече е разпределила над 3 милиарда евро, привличайки множество големи проекти.