Архив

Тръмп отменя стандартите за горивна ефективност на превозните средства от ерата на Байдън

Президентът Доналд Тръмп обяви, че отменя стандартите за горивна ефективност на автомобили и камиони, определени от администрацията на Байдън, по време на събитие в Белия дом на 3 декември, което улеснява автомобилните производители да продават превозни средства, задвижвани с бензин.

eu.usatoday.com/story/news/politics

Подписани през 1975 г., стандартите за средна корпоративна икономия на гориво, или CAFE, регулират разстоянията, които превозните средства трябва да изминат с един галон гориво. Очаква се Националната администрация за безопасност на движението по магистралите да предложи намаляване на изискванията за икономия на гориво от моделните години 2022 до 2031, ход, който ще спести на американците 109 милиарда долара, каза служител на Белия дом пред USA TODAY.

Президентът Доналд Тръмп седи в автомобил Tesla на южния портик на Белия дом на 11 март 2025 г. във Вашингтон, окръг Колумбия.

Президентът Доналд Тръмп седи в автомобил Tesla на южния портик на Белия дом на 11 март 2025 г. във Вашингтон, окръг Колумбия.

„Днес моята администрация предприема исторически действия за намаляване на разходите за американските потребители, защита на работните места в американския автомобилен сектор и за да направи закупуването на автомобил много по-достъпно за безброй американски семейства. А също и по-безопасно“, каза Тръмп от Овалния кабинет.

Тръмп заяви, че „прекратява“ стандартите CAFE на Байдън, описвайки разпоредбите като „обременяващи“ и скъпи.

„Това оказа огромен натиск върху цените на автомобилите, в съчетание с безумните изисквания за електрически превозни средства“, каза той.

Ръководители на трите най-големи автомобилни производители, Ford, General Motors и Stellantis (компанията майка на Chrysler), бяха в Белия дом за обявяването.

Какви бяха стандартите за горивна икономия на администрацията на Байдън?

През 2022 г. администрацията на Байдън обяви нови стандарти, които изискват среден разход на гориво за целия автопарк от приблизително 49 mpg за леки автомобили и лекотоварни автомобили през моделната 2026 година.

Новите стандарти, според Министерството на транспорта през 2022 г., биха увеличили горивната ефективност с 8% годишно за моделните години 2024-2025 и с 10% годишно за моделната година 2026. Това също би увеличило прогнозния среден разход на гориво за целия автопарк с близо 10 mpg за моделната година 2026 в сравнение с моделната година 2021.

През юни 2024 г. администрацията на Байдън обяви, че разходът на гориво ще се увеличава с 2% годишно за моделните години 2027-2031 за леки автомобили, докато за лекотоварни автомобили ще се увеличава с 2% годишно за моделните години 2029-2031. Увеличенията биха довели до разхода на гориво до приблизително 50,4 мили на галон до моделната 2031 година. Това би спестило на собствениците на леки автомобили и лекотоварни автомобили над 600 долара гориво през целия им живот, заяви администрацията на Байдън.

Какви са новите стандарти за гориво при Тръмп?

Очаква се изискванията за разход на гориво за превозните средства от моделната 2022-2031 година да бъдат значително намалени, въпреки че не беше ясно с колко ще бъдат намалени. По-рано тази година Тръмп подписа законодателство, което премахва санкциите за разход на гориво за автомобилните производители, а NHTSA заяви, че те не са изправени пред глоби, датиращи от моделната 2022 година.

Тръмп предприе серия от стъпки, за да улесни автомобилните производители да продават превозни средства с бензинов двигател и да дестимулира производството на електрически превозни средства, включително отмяна на данъчните облекчения за електрически превозни средства и забрана на Калифорния да забранява продажбата на традиционни превозни средства с бензинов двигател след 2035 г. През юни Тръмп подписа три резолюции за Закона за преглед на Конгреса, които отмениха мандатите за продажба на електрически превозни средства в Калифорния и правилата за дизеловите двигатели.

Автомобилни производители и критици реагират на новите стандарти

Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, похвали Тръмп в изявление преди събитието за „привеждането на стандартите за разход на гориво в съответствие с пазарните реалности“.

„Можем да постигнем реален напредък по отношение на въглеродните емисии и енергийната ефективност, като същевременно даваме на клиентите избор и достъпност“, каза той.

Главният изпълнителен директор на GM, Мери Бара, отбеляза на събитие на 2 декември, че преди Конгресът да блокира правилата за превозни средства с нулеви емисии в Калифорния през юни, автомобилният сектор е бил изправен пред изисквания в някои щати, че 35% от новите превозни средства, продадени през 2026 г., трябва да бъдат електрически.

„Щеше да се наложи да започнем да затваряме заводи, защото нямаше да можем да произвеждаме и продаваме тези превозни средства“, каза Бара.