Архив

Филоса: „Поправяме грешките си по отношение на електрическите превозни средства“

Антонио Филоса отново подчерта обрата на Stellantis след оставката на неговия предшественик Карлос Таварес. Настоящият главен изпълнителен директор на автомобилната група използва 17-ото издание на конференцията Goldman Sachs Industrial & Auto, за да повтори „многото коригиращи действия и стратегически промени“, направени през последните месеци, особено по отношение на продуктите и продуктовото планиране: „Научихме, че някои предположения, направени в предишната стратегия, се оказаха погрешни.“

quattroruote.it/news/industria-finanza, 04/12/2025

„Смятахме, че проникването на електрически превозни средства с батерии в Съединените щати ще достигне 50% до 2030 г.: миналия месец беше по-малко от 6%. Дори в Европа не е на стел филозанивото, което искахме. Затова осъзнахме, че трябва да променим стратегията си въз основа на тези предположения“, обясни Филоса, добавяйки: „Друго нещо, което научихме, е за самите нас: като слушахме повече нашите клиенти, открихме какво наистина искат от нас.“

Този подход вече позволи на групата да постигне първоначални положителни резултати: „Мисля, че сме на добър старт през тази половина на годината“, увери неаполитанският мениджър. „Очевидно ни е нужно време. И ни трябват обеми от правилните продукти.“

Филоса: „Поправяме грешките си по отношение на електрическите превозни средства.“

Чакането на „автомобилния пакет“

Коментарът на дългоочакваните предложения на Европейската комисия за рестартиране на европейската индустрия (т. нар. „Автомобилен пакет“ според ACEA) беше задължителен. „Вчера, заедно с други конкуренти, бях в Белия дом, за да обсъдим стандартите за разход на гориво и новия регламент с президента и администрацията на Тръмп. Виждаме колко различен е подходът към емисиите на CO₂ в Съединените щати и Европа. Няма перфектно решение, но виждаме много разлики“, заяви Филоса, като отново изрази признателността си за „скорошните послания от важни политически фигури, от канцлера Фридрих Мерц до министър Адолфо Урсо и някои френски представители, които създават възможност за преосмисляне на регламентите на ЕС“.

„Трябва да решим тристранно уравнение: декарбонизация, защита на работниците и достъпност на пазара за клиентите“, добави той. „Като ACEA, ние предоставихме на Комисията това, което смятаме за справедливо и просто решение.“

Предложенията и планът

Изпълнителният директор припомни някои от предложенията на асоциацията: диференциран подход за автомобили, микробуси и камиони, гъвкава и технологично отворена рамка за намаляване на емисиите на CO₂ от превозните средства и мерки за стимулиране на търсенето. На този фронт Филоса отново представи предложението си за супер кредити за малки автомобили и мерки за обновяване на автомобилния парк. Във всеки случай, новият европейски регламент „в идеалния случай би трябвало да се стреми към по-постепенен енергиен преход от сегашния“.

Очакванията са високи, въпреки че представянето на пакета е отложено с няколко седмици, което подхранва несигурността, която вече е тласнала Stellantis да отложи новия си индустриален план (той все пак ще бъде разкрит „до средата на първото полугодие“). Междувременно, известно облекчение идва от въпроса за тарифите: „Те стават стабилни и дори по-снизходителни: регулирането става много по-благоприятно за пазара“, каза Филоса. „Има много фактори, по отношение на обемите, разходите и връщането на производството, които могат да се комбинират, за да смекчат и евентуално да компенсират въздействието на митническите тарифи.“