Renault ще произвежда електрически автомобили за Ford
Renault Group и Ford сключиха стратегическо партньорство. Ключов фокус е разработването на два електрически модела с марката Ford, базирани на платформата на подразделението за електрически превозни средства на Renault, Ampere, и тяхното производство в Северна Франция. Въпреки това, компанията, базирана в Кьолн, остава ангажирана със сътрудничеството си по MEB с Volkswagen.
renault.de, ford.com (и двете в партньорството), ford.com (актуализация на стратегията)
09.12.2025 – 10:10
Renault Ford BEV
Първо, поглед към новото партньорство: първият от двата нови електрически модела на Ford, базирани на платформата на Renault, ще бъде пуснат на пазара в началото на 2028 г., както

Ford renault kooperation, изпълнителни директори
Джим Баумбик, Джим Фарли (и двамата Ford), Франсоа Провост, Жозеп Мария Рекасенс (и двамата Renault), отляво надясно
беше обявено от двата производителя на автомобили. „Новите модели ще бъдат базирани на платформата Ampere, използвайки силните активи и конкурентоспособността на Renault Group в областта на електрическите превозни средства, и ще се произвеждат от Renault Group в Северна Франция, илюстрирайки „най-съвременните“ производствени възможности и експертиза на Ampere ElectriCity“, заявиха от Renault.
„Проектирани от Ford, разработени съвместно с Renault Group, двата автомобила ще се отличават с отличителна динамика на шофиране, автентична ДНК на марката Ford и интуитивни изживявания“, добави Ford.
Не са предоставени допълнителни подробности за двата планирани модела. Следователно остава неясно в кои сегменти ще бъдат позиционирани новите електрически Ford-и или коя конкретна платформа от френския производител ще бъде използвана. AmpR Small, например, е в основата на модели като Twingo, R5 и R4, докато AmpR Medium е в основата на модели като електрическите Mégane и Scénic.
Ограничена информация за новите модели на Ford
Ford в момента предлага четири електрически леки автомобила с батерии в Европа: версията BEV на Puma и Mustang Mach-E са вътрешни разработки, докато електрическите SUV-ове Explorer и Capri, произвеждани в Кьолн, използват платформата MEB на Volkswagen – в допълнение към електрическите варианти на леки търговски превозни средства. Преди двата модела, базирани на MEB, да бъдат произведени в Кьолн, Ford произвеждаше популярния супермини Fiesta, а компактният модел Focus с двигател с вътрешно горене беше спрян от производство без директен наследник, което струваше на Ford пазарен дял.
Тъй като Renault предлага подходящи платформи за такива модели, електрическите наследници на тези популярни автомобили Ford изглеждат правдоподобни – въпреки че, както бе споменато, не са разкрити допълнителни подробности за двата нови автомобила.
В допълнение към сътрудничеството в областта на електрическите автомобили, Renault Group и Ford също така подписаха писмо за намерение за съвместна работа по леки търговски превозни средства в Европа. Партньорите целят да проучат възможността за съвместно разработване и производство на избрани леки търговски превозни средства за марките Renault и Ford. Ford вече има партньорство с VW в тази област: новият VW Transporter, включително електрическата му версия, се произвежда от Ford в Турция на базата на (e-)Transit Custom, а Ford произвежда и своя пикап Ranger, наред с VW Amarok (предлаган предимно като plug-in хибрид) в Южна Африка. Всеобхватните партньорства са често срещани в сектора на леките търговски превозни средства. Въпреки това, освен подписването на писмото за намерение, все още не са известни повече подробности.
Главните изпълнителни директори подчертават конкурентните предимства
„Това партньорство показва силата на нашето ноу-хау за партньорство и конкурентоспособност в Европа“, каза главният изпълнителен директор на Renault Франсоа Провост. „В дългосрочен план комбинирането на силните ни страни с Ford ще ни направи по-иновативни и по-адаптивни на бързо променящия се европейски автомобилен пазар.“
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли добави: „Стратегическото партньорство с Renault Group бележи важна стъпка за Ford и подкрепя нашата стратегия за изграждане на високоефективен и подходящ за бъдещето бизнес в Европа. Ще комбинираме индустриалния мащаб и активите на Renault Group в областта на електрическите превозни средства с емблематичния дизайн и динамиката на шофиране на Ford, за да създадем автомобили, които са забавни, способни и отличително Ford по дух.“
Наред с новото сътрудничество, Ford обяви и „всеобхватна продуктова офанзива за Ford в Европа“. В допълнение към партньорството за електрически превозни средства с Renault, Ford планира да въведе ново поколение многоенергийни превозни средства от 2028 г. Тази продуктова офанзива ще бъде „задвижвана от въвеждането на нови многоенергийни, достъпни автомобили и търговски превозни средства, предназначени да подкрепят избора на клиентите по пътя им към електрификация и да повишат конкурентоспособността на компанията на агресивен пазар“. Освен това, „новите превозни средства ще подобрят съществуващата продуктова гама на Ford“.
Ключов термин в това съобщение е „достъпен“: Ford е изправен пред сериозни критики за спирането на производството на бюджетни модели като Fiesta и Focus, докато новите му електрически SUV-ове са на цена над 40 000 евро. Дори Puma Gen-E е значително по-скъп от вариантите си с двигател с вътрешно горене. В резултат на това Ford се затруднява да привлече традиционната си клиентска база, като същевременно му липсва отличителност (поради използването на платформата MEB на Volkswagen за новите му модели), за да оправдае значително по-високите цени.
Новото партньорство с Ford обаче не е предназначено да замени сътрудничеството с VW, а да го допълни. „Нашето сътрудничество с Volkswagen допринася значително за укрепването както на бизнеса ни с търговски, така и с леки автомобили. Настоящата гама от електрически превозни средства на Ford от алианса се произвеждат в новия му център за електрически превозни средства в Кьолн, Германия“, заяви Ford. Това не предполага ранен край на партньорството, въпреки че двата модела на Ford, базирани на MEB, все още не са отговорили на очакванията.
В актуализацията на стратегията си Ford също така призова за „конструктивно политическо съгласуване“ на целите за CO₂. „Трябва да дадем възможност на всеки да се възползва от електрификацията и да позволим на клиентите да избират – независимо дали става въпрос за изцяло електрически или хибридни превозни средства“, каза Джим Баумбик, президент на Ford Europe. „Става въпрос за това да направим прехода по-привлекателен и по-достъпен за всички потребители и бизнеси, като стимулираме търсенето, а не го задушаваме.“








