Архив

Стилът на шофиране на Waymo се насочва към по-агресивен

Waymo, сестринската компания на Google, автономните таксита, промениха стила си на шофиране и разделят общественото мнение.

Първоначално смятани за олицетворение на предпазлив, спазващ правилата стил на шофиране, роботизираните таксита напоследък шофират със значително по-голяма увереност и понякога дори агресивно.

Полицейски контрол на Waymo

12.2025 – 17:45

spiegel.de (на немски), wsj.com (платен достъп)

Waymo споделено пътуване автономно шофиране

В продължение на години превозните средства на Waymo постоянно спираха на знаци „Стоп“, чакаха на кръстовища и демонстрираха значителна предпазливост при смяна на лентите или робо вамо гугълсливане. Този подход минимизираше рисковите маневри като бързо ускорение или задържане на автомобила. Защитното и пасивно поведение на тези роботизирани таксита обаче имаше и недостатъци: пътниците и другите участници в движението критикуваха автомобилите на Waymo за „засядане“ в трафика, като например оставане неподвижно с минути зад неправилно паркирани превозни средства или прекомерно колебание при сливане.

Наскоро обаче нещо се промени. Както съобщава немското издание Spiegel Online, пътниците са забелязали, че много превозни средства на Waymo сега шофират много по-уверено от преди. Те вече не се колебаят толкова дълго, заобикалят препятствията по-отблизо и изпреварват по-бързо. Някои намират този стил на шофиране за по-скоро напомнящ на агресивен шофьор на такси или Uber, отколкото на добре програмирано робот такси, което взема решения, управлявани от софтуер.

Wall Street Journal е документирал допълнителни примери: статията подчертава незаконните обратни завои, прекомерното ускорение на пешеходни пътеки и така нареченото „калифорнийско спиране“, при което превозните средства забавят на знак стоп, но не спират напълно.

Waymo вече потвърди тези наблюдения. Компанията е коригирала програмирането на своите превозни средства, за да позволи на робот такситата да действат уверено и утвърдително, според продуктовия директор на Waymo Крис Лудвик. Той обясни, че ако робот такситата шофират твърде пасивно, те могат да нарушат потока на движението. Докато превозните средства остават програмирани да спазват правилата за движение, сега се очаква от тях да вземат решения със „здрав разум“, дори ако това е компютър, който ги взема, и да вземат предвид съответните „нюанси“, добави Лудвик.

Интересното е, че полицията в Сан Бруно, Калифорния, наскоро спря превозно средство на Waymo, след като то извърши незаконен обратен завой. Този инцидент накара много потребители на интернет да се чудят как полицията изобщо може да спре робот такси. Предполага се, че софтуерът на превозното средство е проектиран да разпознава полицейски сигнали. Служителите обаче не успяха да наложат глоба, тъй като зад волана не е имало човек. Нов закон, който ще влезе в сила в Калифорния през юли 2026 г., ще държи отговорни операторите в такива случаи.