Отлагат забраната на ДВГ до 16 декември – после ще се реши. Друга промяна
Брюксел приема предложението на шест европейски държави и България да бъде отложена забраната на двигателя с вътрешно горене в европарламента до 16
декември, съобщи Манфред Вебер, лидерът на групата на Европейската народна партия, на пресконференция в Хайделберг.
Според Вебер комисията вероятно ще отиде дори по-далеч и ще предложи изобщо да се отмени забраната, оставяйки място за много ефективни хибриди и за синтетични горива в бъдеще в допълнение към електромобилите с батерии.
Манфред Вебер съобщи, че Еврокомисията ще приеме предложението за 90% понижение на емисиите вместо 100%
Новата цел е 90% намаление на емисиите вместо 100%.
По automedia.investor.bg
По сега действащите нормативи през 2035 новите автомобили трябва да имат със 100% по-ниски парникови емисии, което на практика би сложило точка на бензиновите и дизеловите двигатели. Вебер обаче твърди, че Урсула фон дер Лайен и колегите й от ЕК са се съгласили с предложението на шестте държави (Италия, България, Словакия, Чехия, Полша и Унгария) вместо това да се въведе 90% намаление на емисиите. Целта за 100% ще отпадне дори от плановете за 2040 година. „Технологичната забрана за двигателя с вътрешно горене вече не е на масата. Всички двигатели, които в момента се произвеждат в Германия, ще продължат да се произвеждат и ще могат да се продават“, добави Вебер, макар че при цел за 90% намаляване на емисиите, това може да се окаже не напълно вярно.
Новото предложение ще дойде на 16 декември
Европейската комисия трябваше да оповести евентуални промени в регламените за новите автомобили на 10 декември, и според запознати първоначално е смятала да се придържа към плана за забрана от 2035. Острата реакция на производителите и надигащото се политическо недоволство обаче са принудили Брюксел да обърне палачинката. Според Вебер, комисията ще обяви официалното новото предложение по-късно. На пресконференцията се появи и германският канцлер Фридрих Мерц, който заяви, че електромобилите си остават основният път към въглеродна неутралност в транспорта, но няма да са единственият път, а вече ще се оставя място и за други технологии. „Това дава на автомобилната промишленост сигурност при планирането“, добави Мерц.
Ако това предложение действително бъде прието, това ще е голям успех за самия Мерц – първия германски канцлер от много години, който се противопостави по-твърдо на френската позиция за пълна забрана на ДВГ. И сега Франция и Испания са били начело на лагера, настояващ за запазване на статуквото. Позициите на Еманюел Макрон обаче са значително отслабени от политическата му немощ у дома: преди дни социолозите установиха, че едва 11% от французите одобряват президента си – най-ниският показател в историята на петата френска република.
Оригинална идея е да се направят отстъпки за нов клас съвсем малки електромобили, като прототипа Dacia Hipster. Но автомобилните производители лобират това да засегне и съществуващи вече, по-големи модели
Малките електромобили ще имат специални паркоместа и предимство при зареждане.
Междувременно The Financial Times хвърли малко повече светлина върху другата голяма промяна, която се готви в Брюксел: въвеждането на нов клас малки електромобили, които ще са освободени от задължителните изисквания на ЕС за безопасност. Това ще са миниатюрни автомобили като японските „кей кар“, но само на ток. В Брюксел ги наричат „сежурнетки“, по името на комисаря Стефан Сежурн, който ръководи подготовката на нормативите.
FT твърди, че Брюксел ще предложи специални отстъпки при паркиране и по-щедри субсидии за този тип автомобили, стига да са произведени в Европа. Обсъжда се тези бонуси да са на база тегло, и да се отнасят само до автомобили, тежащи по-малко от 1.5 тона (солиден показател за нормална кола, но леко като за електрическа). Малките електромобилчета ще имат обособени места за паркиране, достъпни само за тях, 10-годишна неузявимост от евентуални нови регулации за безопасност, и преференциален достъп до инфраструктурата за зареждане.
Според изданието, лобисти усилено настояват тези правила да включват и вече разработени модели като Citroen eC3 или Renault Twingo.









