Архив

ЕС ще отмени забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г. в подкрепа на автомобилната индустрия?

Автомобилните производители и техните поддръжници лобираха остро срещу плановете на ЕС за забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене

ЕС изглежда ще отмени знакова забрана за нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. във вторник, като част от пакет от реформи, насочени към подкрепа на затруднената автомобилна индустрия в Европа.

Автомобилните производители и техните поддръжници лобираха усилено Брюксел да облекчи забраната през последната година – в условията на ожесточена конкуренция от Китай и по-бавно от очакваното преминаване към електрически превозни средства (EV).

AFP, вариант и по reuters.com/business/autos-transportation

Вторник, 16 декември 2025 г. в 4:55 ч. сутринта

Очаква се Европейската комисия да предложи замяната ѝ с по-малко амбициозна цел за намаляване на емисиите с 90 процента, ход, който според критиците рискува да подкопае зелената европа от мяна забранатапрограма на ЕС и да възпре инвестициите в електрификация.

„Това е критичен етап за бъдещето на сектора. Много е заложено на карта“, каза Зигрид де Врийс, ръководител на европейското автомобилно лоби ACEA, на пресконференция в Брюксел в понеделник, визирайки очакваните реформи.

Забраната беше крайъгълен камък на екологичната Зелена сделка на ЕС, която е подложена на засилен натиск от бизнеса и десните политици, тъй като ЕС се стреми да укрепи своята индустрия.

„Има ясно искане за по-голяма гъвкавост по отношение на целите за CO2“, каза говорителят на комисията Паула Пиньо на пресконференция в петък, заявявайки, че Брюксел „се стреми към баланс“.

Автомобилните производители твърдят, че целта за 2035 г. в Европа да се продават само електрически превозни средства и междинната цел за 2030 г. вече не са реалистични.

Високите първоначални разходи и липсата на адекватна инфраструктура за зареждане в части от 27-членния блок означават, че потребителите бавно се адаптират към електрическите превозни средства, казват производителите.

Малко над 16 процента от новите превозни средства, продадени през първите девет месеца на 2025 г., се движат с батерии, според ACEA.

Автомобилните производители биха искали да видят продължаващи продажби, разрешени за хибриди с презареждащи се батерии или такива, оборудвани с удължаващи пробега (малки двигатели с вътрешно горене, които презареждат батерията, вместо да захранват колелата).

Германия подкрепя тази опция, както и източноевропейските държави, където германските автомобилни производители са създали фабрики.

забрана 35Други, като Италия, искат да видят разрешено използването на алтернативни горива, като тези, получени от селскостопански култури и отпадъчни продукти.

„Електромобилите ще бъдат доминиращият избор, но за да може преходът да работи за обществото и индустрията, трябва да има и други опции“, каза де Врис в публикация в социалните медии.

В другия лагер са Франция, скандинавските страни и Испания, които отдавна призовават за спазване на планираната траектория, за да не се навреди на фирмите, инвестирали в прехода към електрически превозни средства.

Миналата седмица Манфред Вебер, консервативният ръководител на най-голямата група в Европейския парламент, заяви, че забраната от 2035 г. ще бъде отменена, като вместо това производителите на автомобили ще бъдат задължени да постигнат 90% намаление на емисиите на CO2 от автопарка си.

Източници от ЕС потвърдиха пред AFP, че това е вероятно, добавяйки, че прегледът вероятно ще позволи продажбата на plug-in хибриди и превозни средства с удължен пробег след 2035 г.

Това тревожи много природозащитници, като скорошен доклад показва, че plug-in автомобилите замърсяват почти толкова, колкото бензиновите автомобили.

Но Уилям Тодтс, директор на групата за застъпничество за чист транспорт T&E, каза, че се надява получаването на отстъпки да помогне на автомобилната индустрия да продължи напред.

„Надявам се, че ако получат малко от това, което искат, ще спрат да тровят политическия дебат“, каза той пред AFP, твърдейки, че разгорещените дискусии са създали объркване в сектора и сред потребителите.

Очаква се комисията да представи и допълнителни мерки в подкрепа на сектора, включително планове за „екологизиране“ на фирмените автопаркове и насърчаване на производството на малки и „достъпни“ електрически превозни средства.

Франция се застъпи за „европейска преференция“, която да принуди производителите, получаващи публични субсидии, да доставят компоненти от блока.

Според ЕС, автомобилният транспорт е отговорен за около 20% от общите емисии, затоплящи планетата, в Европа, а 61% от тях идват от ауспуховите тръби на автомобилите.

Както беше обявено преди това, очаква се днес ЕС да излезе с окончателно решение…