Архив

ACEA: Регистрациите на електрически автомобили с батерии в Европа продължават да нарастват през ноември

188 730 нови леки автомобила с батерии са регистрирани в ЕС през ноември – което е увеличение с 44,1% в сравнение със същия месец на миналата година. От януари до ноември 2025 г. регистрациите на нови електрически автомобили с батерии са общо 1 662 399, което представлява 16,9% дял от общия брой регистрации.

acea.auto, 23.12.2025 – 11:30

ACEA BEV Данни

През същия период на предходната година – от януари до ноември 2024 г. – в ЕС са регистрирани малко над 1,3 милиона електрически автомобила с батерии, което представлява 13,4% европа регистрации еел ръстпазарен дял. Европейската индустриална асоциация ACEA повтаря познатото си изявление от предишни месеци, отбелязвайки, че пазарният дял от 16,9% за електрически автомобили с батерии „по този начин съответства на прогнозите за цялата година“. „Въпреки това, значителен потенциал за растеж остава, за да се справим с прехода“, добавя ACEA.

През първите единадесет месеца на годината в ЕС са регистрирани общо 9,86 милиона нови автомобила, което представлява увеличение от 1,4%. Електрическите автомобили с батерии обаче отбелязаха ръст от 27,6% през същия период, изпреварени само от plug-in хибридите, които регистрираха увеличение от 33,1%. В абсолютни числа PHEV все още изостават от чисто електрическите превозни средства, с по-малко от 913 000 регистрации.

Когато се фокусираме единствено върху ноември, а не върху данните от началото на годината, се очертава различна картина. Електрическите автомобили с батерии бяха най-силният двигател на растежа в ЕС с увеличение от 44,1%. От 887 491 нови регистрации за всички видове задвижване, делът на BEV е 21,3%. Междувременно, Plug-in хибридите са нараснали с 38,4% през ноември, но са останали зад електрическите автомобили с батерии в абсолютни числа, с 91 699 регистрации.

Растеж на електрифицираните задвижвания

Тенденцията е ясна на пръв поглед: ако все още има растеж, той е при електрифицираните задвижвания. Хибридно-електрическите автомобили (включително пълни и меки хибриди по дефиницията на ACEA) са били най-популярният тип задвижване през ноември, с близо 302 000 нови регистрации. Въпреки това, техният ръст е бил само 4,2% в сравнение с ноември 2023 г. Чисто бензиновите (206 448 бройки) и дизеловите превозни средства (70 120 бройки) са отбелязали спад от над 20% в сравнение с предходната година.

Тези цифри трябва да се тълкуват с повишено внимание в статистиката на ACEA, тъй като европейската индустриална асоциация вече не класифицира меките хибриди – които често не могат да изминат дори метър само на електричество и разчитат изцяло на двигателите си с вътрешно горене – като част от категориите двигатели с вътрешно горене. Много нови регистрации, класифицирани преди като превозни средства с вътрешно горене, са преминали към тези минимално електрифицирани хибриди. Динамиката на растежа през ноември обаче предполага, че водачите на превозни средства с вътрешно горене все по-често преминават към plug-in хибриди или изцяло електрически автомобили. Ако тази тенденция продължи, автомобилите с електрически батерии скоро ще изпреварят чисто бензиновите превозни средства – не само на отделните демонстрационни пазари, но и в целия ЕС.

Четирите най-големи пазара в ЕС, които заедно представляват 62% от регистрациите на превозни средства с електрически батерии, отбелязаха растеж: Германия (+41,3%), Белгия (+10,2%), Нидерландия (+8,8%) и Франция (+9,1%). Ръстът на plug-in хибридите се дължи на увеличение на обема на ключови пазари като Испания (+113%), Италия (+80,6%) и Германия (+62,7%). Обратно, едва ли е изненадващо, че тези страни също отбелязаха най-големия спад в регистрациите на автомобили с двигател с вътрешно горене: Франция отбеляза най-рязък спад в регистрациите на бензинови автомобили с 32,1%, следвана от Германия (-22,4%), Италия (-17,4%) и Испания (-14,6%).

В статистиката на производителите ACEA стриктно разграничава отделните марки, но вече не прави разлика по вид задвижване. В резултат на това данните позволяват да се правят заключения само за Tesla, тъй като другите марки все още предлагат множество видове задвижване. Tesla продаде 12 130 електрически автомобила с батерии в ЕС през ноември, което е с 34,2% по-малко в сравнение с ноември 2023 г. Въпреки това, това все още беше един от по-добрите месеци за Tesla тази година: за годината до момента спадът е 38,8%, като Tesla продаде 129 024 автомобила в ЕС до края на ноември, което представлява 1,3% пазарен дял. През същия период миналата година близо 211 000 продажби представляваха 2,2% пазарен дял.