Архив

Пътят към автономни автомобили, които мислят и се държат като хора

Bosch и софтуерното подразделение на VW Group си партнират за разработване на автономна технология с „когнитивни“ способности

autocar.co.uk/car-news/technology, 23 декември 2025 г.

Автомобили, управлявани с изкуствен интелект

Трудно е да се прочете нещо в наши дни, без да се срещне терминът „изкуствен интелект“ или „II“, и със сигурност се вдига много шум около това в автомобилната индустрия. робот

Една огромна инвестиция в II се прави от доставчика Bosch и софтуерното подразделение на Volkswagen Group, Cariad. Тези партньори сформираха Automated Driving Alliance през 2022 г., за да разработят автономни системи на ниво две (шофиране без ръце по градски пътища, магистрали и селски пътища) и ниво три (пълен контрол по магистралите).

Но II само едно нещо ли е, или има различни видове? Широко известно е, че II може да се използва за генериране на съдържание като текст, изображения и видеоклипове, но на по-дълбоко ниво може да се използва за анализ на огромни количества технически данни по-точно и ефективно от конвенционалните методи. Например, инженерите могат да го използват, за да ускорят значително анализа на тестови данни, събрани на полигони по време на разработването на нов автомобил.

Bosch и Cariad работят за разработване на автономни системи, които в крайна сметка ще могат да действат „толкова естествено, колкото и човешкият шофьор“.

Те използват „софтуерен стек, базиран на изкуствен интелект“, който в момента се тества върху автомобилни паркове и би трябвало да е готов за производство до средата на 2026 г.

робо2За да замени човека шофьор при всякакви обстоятелства, системата ще трябва да може да анализира ситуации, да разсъждава и да взема критични решения, както и да изпълнява основни задачи, като например да знае точното си местоположение и от коя страна на пътя да шофира. Bosch казва, че софтуерният ѝ стек ще се справи с „всички основни когнитивни задачи на възприятие, интерпретация, вземане на решения и действие“.

Ключовата дума там е „когнитивен“, което означава да се учи и разбира чрез опит и сетивата – с други думи, автомобил, който може да мисли и да взема свои собствени решения. В крайна сметка, за всяко същество или машина, управляващо автомобил, това е от съществено значение.

Настоящото ниво на софтуер полага основите за това, с възможност за интегриране на подходи „зрение-език-действие“, които могат да имитират човешкото логическо мислене и действия. Тази стъпка би позволила на машината да разбира по-сложни пътни ситуации, като например оценка на скрити рискове по същия начин, както би го направил човек-шофьор.

Преди това, в близко бъдеще, Bosch казва, че софтуерният пакет за изкуствен интелект ще направи автоматизираното шофиране на нива две и три по-стабилно. Производителността му ще бъде подобрена чрез непрекъснато подаване на огромни количества данни, които изкуственият интелект е толкова добър в обработката.

Софтуерната архитектура е проектирана по такъв начин, че решенията и действията на изкуствения интелект да останат безопасни, проследими и обясними, което означава, че той трябва да бъде и отговорен.