30 години предно предаване при Škodа
Škoda Favorit – за пръв път през 1987 г. по европейските тенденции
Škoda Favorit е първият автомобил Škoda, който следва европейската тенденция на разполагане на двигателя отпред, монтиран напречно, и е също първата кола на марката, която използва предно предаване. Favorit е с премиера през юли 1987 г. на Инженерния панаир в Бърно. Подобно на другите модели в гамата на Škoda, името Favorit е било използвано за първи път на по-ранно превозно средство – голяма внушителна луксозна лимузина, произвеждана между 1936 и 1941 г.
Производител е Škoda Auto. Комбито се нарича Forman. Колата е в производство през 1987-1994 г. (Favorit), 1990-1995 г. (Forman), 1991-1995 (Pick-Up). Дизайнер е Бертоне. Колата е от клас Supermini (B) – категория хечбек с 5 врати и комби с 5 врати. Двигателят е 1289 куб.см. I4 (бензин). Скоростната кутия – ръчна, 5-степенна.
Favorit сменя в крайна сметка застаряващия модел съд задно разположен двигател и задно предаване Škoda 105/120 Estelle, и е значителна стъпка към модерното течение в дизайна – благодарение на Bertone-проектирано хечбек тяло и предно задвижване. Въпреки това, Favorit първоначално отнема много време, за да стигне до пазара – тогава собственик на Škoda, комунистическото правителство на Чехословакия, одобрява развитието на този нов с предно предаване модел през 1982 г., с реално развитие започващо през 1983 г.
Споровете между правителството, и Нучо Бертоне, дизайнера, означава, че колата не е проектирана до средата на 1985 г., и пълното производство не започва преди 1987 г. Вероятно сред най-лошите аспекти на този спор, е, че седанът с четири врати е изцяло проектиран, но никога не е било позволено да влезе в серийно производство.
Favorit се доказа като един от най-популярните автомобили в Централна Европа, а също така е бил изнасян за редица страни, включително Аржентина, Босна и Херцеговина, Чили, Колумбия, Еквадор, Перу, Израел, Полша, Русия, Турция и други страни.
Favorit е заменен през 1994 г. от Felicia, която е разработена съвместно с Volkswagen Group, които са били по това време вече собствениците на Škoda Auto.